P?atno?ci zbli?eniowe bij? rekordy popularno?ci

Izabela Myszkowska
7 Min

Wed?ug PwC Polska nale?y do grupy 10 pa?stw ?wiata, które przoduj? w p?atno?ciach zbli?eniowych. Ich popularno?? nie ogranicza si? jednak tylko do kart p?atniczych, bo Polacy ch?tnie p?ac? te? smartfonami, zegarkami czy opaskami. Wed?ug bada? Mastercard ju? w 2019 roku Polska by?a pi?tym krajem w Europie i szóstym na ?wiecie pod wzgl?dem liczby transakcji dokonywanych za pomoc? wearables. Wkrótce mo?e awansowa?, bo Xiaomi –producent najpopularniejszych na rynku opasek Mi Band – wprowadzi? do najnowszej generacji swojego urz?dzenia funkcj? p?atno?ci zbli?eniowych.

– Polska to ?wietne miejsce do tego, ?eby popularyzowa? p?atno?ci zbli?eniowe, zreszt? ten rynek ju? od dawna jest uznany przez wielkich graczy z tej bran?y. Nasycenie terminali p?atniczych w punktach sprzeda?y i punktach us?ugowych jest du?e, dlatego popularyzacja np. bezstykowych kart zbli?eniowych czy kart kredytowych post?powa?a bardzo dynamicznie. W tej chwili jako ciekawostk? mo?na powiedzie?, ?e ponad 95 proc. transakcji kartami kredytowymi to s? w?a?nie transakcje bezstykowe. Z pewno?ci? pomog?a tu pandemia i zwi?zane z ni? kwestie bezpiecze?stwamówi Andrzej G?adki, zast?pca dyrektora generalnego Xiaomi w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej.

Polska jest jednym z liderów innowacji w finansach. Firma doradcza PwC ju? kilka lat temu wskazywa?a, ?e tutejszy rynek jest swoistym poligonem do?wiadczalnym pod wzgl?dem rozwoju i wykorzystania nowych technologii w sektorze finansowym, a Polacy b?yskawicznie adaptuj? wszelkie nowinki w tym zakresie.

Przyk?adem s? p?atno?ci zbli?eniowe. Polska nale?y do grupy 10 pa?stw ?wiata, które w nich przoduj?. Wed?ug danych NBP w I kwartale br. na oko?o 38 mln Polaków przypada?o w sumie 44,1 mln kart p?atniczych (w tym prawie 39 mln kart zbli?eniowych), którymi dokonano w tym czasie 1,52 mld transakcji na ??czn? kwot? 198,2 mld z?. Transakcje bezgotówkowe stanowi?y w?ród nich blisko 93 proc. Wed?ug danych Ministerstwa Finansów ju? w po?owie ubieg?ego roku w Polsce dzia?a? ponad 1 mln terminali p?atniczych POS, z których wszystkie obs?ugiwa?y p?atno?ci zbli?eniowe.

– Polacy s? niezwykle ch?onni, je?li chodzi o innowacje p?atniczemówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju biznesu cyfrowego w Mastercard Polska.P?atno?ci zbli?eniowe to ju? w Polsce w?a?ciwie standard, w badaniach a? 96 proc. Polaków deklaruje, ?e p?aci kart? zbli?eniowo.

Co ciekawe, badania Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazuj?, ?e Polacy chcieliby mie? mo?liwo?? p?acenia w nowoczesny sposób nawet w takich miejscach jak pobliski bazarek (48 proc.) czy publiczne toalety (41 proc.), w których zwykle potrzebny jest bilon. 1/3 Polaków chcia?aby te? móc zap?aci? bezgotówkowo u krawca czy szewca, czyli w zak?adach rzemie?lniczych, które w ostatnich latach prze?ywaj? swój renesans.

Popularno?? p?atno?ci zbli?eniowych w Polsce nie ogranicza si? jednak tylko do kart, Polacy ch?tnie p?ac? te? m.in. smartfonami. Wed?ug danych Cashless w II kwartale tego roku udzia? p?atno?ci mobilnych we wszystkich transakcjach zbli?eniowych wynosi? ok. 10 proc., a klienci coraz ch?tniej si?gaj? po urz?dzenia mobilne, ?eby p?aci? nimi zbli?eniowo. Dotyczy to te? tzw. wearables, czyli np. zegarków i opasek fitness. Wystarczy zbli?y? je do terminala p?atniczego w sklepie, tak jak w przypadku plastikowej karty czy telefonu. Wed?ug przeprowadzonego w 2019 roku badania Mastercard Polska by?a ju? wtedy pi?tym krajem w Europie i szóstym na ?wiecie pod wzgl?dem liczby transakcji dokonywanych za pomoc? wearables.

– P?atno?ci ró?nymi urz?dzeniami to ci?gle rozwijaj?cy si? sektor. W jednym z bada? Mastercard ju? 36 proc. Polaków zadeklarowa?o, ?e p?aci telefonem, a 2 proc. – jakim? urz?dzeniem, które nosi na sobie, np. opask? czy zegarkiem. Tego typu rozwi?zania pojawi?y si? w Polsce kilka lat temu i pocz?tkowo oczywi?cie by?y drogie, ale pó?niej pojawi?o si? coraz wi?cej takich, które pozwalaj? popularyzowa? t? technologi? mówi Aleksander Naganowski.

– Mo?emy p?aci? telefonem, mo?emy p?aci? smartwatchem, ale to s? urz?dzenia z innych kategorii cenowych, wci?? du?o dro?sze. Natomiast nasze Mi Bandy jak zwykle s? bardzo przyst?pne cenowo, wersja Smart Band 6 z NFC kosztuje 249 z?, wi?c my?l?, ?e wchodzimy na zupe?nie inny poziom przyst?pno?ci. To mo?e spowodowa? jeszcze wi?ksz? popularyzacj? p?atno?ci zbli?eniowychdodaje Andrzej G?adki z Xiaomi.

Xiaomi Mi Band to jedna z najlepiej sprzedaj?cych si? opasek sportowych  – zarówno w Polsce, jak i globalnie. Wed?ug danych firmy analitycznej Canalys w II kwartale tego roku do klientów trafi?o ??cznie 40,9 mln tego typu urz?dze?, a Xiaomi jest liderem tego rynku. Ma w nim 20-proc. udzia? i wyprzedza pod tym wzgl?dem nawet Apple’a.

Xiaomi Mi Band pozwala rejestrowa? wyniki treningów, bada? stan zdrowia i jako?? snu, a przy tym odczytywa? powiadomienia ze smartfona. Jedyn? cech?, której do tej pory brakowa?o, jest mo?liwo?? p?atno?ci zbli?eniowych. Jednak to si? w?a?nie zmienia, bo na polskim rynku zadebiutowa?a najnowsza generacja Mi Smart Band 6 NFC, która pozwala p?aci? za zakupy, wykorzystuj?c w tym celu wirtualn? kart? p?atnicz? Mastercard, zapisan? w opasce w formie tokena.

– Dotychczas ju? wprowadzili?my na rynek kilka generacji opasek, które ?wi?c? triumfy i w?a?nie dzi?ki tym produktom jeste?my liderem kategorii wearables na ?wiecie. Natomiast w tej chwili dodajemy funkcjonalno?? p?atno?ci bezstykowychmówi zast?pca dyrektora generalnego Xiaomi w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej.

– Opaski Xiaomi, które s? coraz cz??ciej u?ywane – nawet nie przez samych sportowców, ale te? ludzi, którzy lubi? liczy? kroki, mie? ?adny zegarek albo po prostu dbaj? o zdrowie i pilnuj?, czy trenuj? wystarczaj?co – z pewno?ci? przyczyni? si? do tego, ?e b?dziemy mieli tych p?atno?ci zbli?eniowych jeszcze wi?cej dodaje dyrektor ds. rozwoju biznesu cyfrowego w Mastercard Polska.

Proces p?atno?ci nowym smart bandem jest bardzo prosty. Wystarczy w aplikacji Mi Fit wybra? us?ug? Xiaomi Pay, dost?pn? przy zakupie opaski, wprowadzi? dane wybranej karty Mastercard, a nast?pnie odpowiedni token zostanie wgrany na urz?dzenie, którym od tej pory b?dzie mo?na p?aci? w sposób równie ?atwy, co zegarkiem lub telefonem. Aby dokona? transakcji, wystarczy zbli?y? nadgarstek z urz?dzeniem do terminala POS. Co istotne, urz?dzenie jest wyposa?one w funkcj?, która zabezpiecza przed dokonaniem p?atno?ci w przypadkowy sposób.

Z funkcji p?atno?ci w Xiaomi Mi Smart Band 6 NFC mog? ju? korzysta? u?ytkownicy kart Mastercard wydanych przez Bank Pocztowy oraz fintechy ZEN.com i Curve. Wkrótce do tej listy do??cz? jednak kolejne instytucje finansowe.

– Do wspó?pracy w ramach projektu Mi Smart Band 6 NFC – wspólnie z naszym partnerem Mastercard – zapraszamy jak najwi?cej partnerów. Na start b?dzie to Bank Pocztowy oraz dwa fintechy, natomiast wkrótce do??cz? jeszcze cztery kolejne banki, czyli BNP Paribas, Getin, mBank oraz SGBzapowiada Andrzej G?adki.

Opaska Xiaomi Mi Smart Band 6 NFC, wprowadzona w partnerstwie z Mastercard, to pierwszy smart band tej marki wyposa?ony w funkcj? p?atno?ci zbli?eniowych. Producent ocenia, ?e w jeszcze wi?kszym stopniu wesprze rosn?c? popularno?? mobilnych p?atno?ci.

Udostępnij