Jak wynika z badania PMR przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie Polaków na prze?omie listopada i grudnia 2020 r., jedna trzecia badanych kupuje sprz?t AGD/RTV lub elektronik? pod mark? w?asn?.
Ta kategoria produktowa w ramach marki w?asnej znacznie ust?puje produktom spo?ywczym, kosmetykom czy odzie?y, których zakupy deklaruje ponad po?owa badanych. Z drugiej strony, z badania na próbie reprezentatywnej wynika, ?e produkty AGD/RTV lub elektronika marki w?asnej s? bardziej popularne ni? sprz?t sportowy, narz?dzia, produkty dla dzieci czy alkohol.
Heavy-userzy marek w?asnych kupuj? cz??ciej
W badaniu na próbie celowej w?ród osób, które deklaruj? zakup produktów marki w?asnej (przeprowadzonym równie? w grudniu 2020 r.), PMR pyta? respondentów o cz?sto?? zakupów w poszczególnych kategoriach. W ci?gu ostatniego miesi?ca poprzedzaj?cego badanie, sprz?t AGD/RTV lub elektronik? marki w?asnej zakupi? co dziesi?ty ankietowany (8%). Takich zakupów cz??ciej dokonali m??czy?ni, osoby w wieku 35-54 lata, mieszka?cy miast oraz osoby z najni?szej grupy dochodowej (miesi?czny dochód netto do 2 tys. z?).
Co ciekawe, odsetek wskaza? by? znacznie wy?szy w?ród osób, które regularnie kupuj? produkty marek w?asnych – 14% osób, które produkty pod markami w?asnymi ogó?em kupuj? przy okazji ka?dych lub prawie zakupów, dokona?o takiego zakupu w ci?gu ostatniego miesi?ca. Mo?e to oznacza?, ?e osoby, które dobrze znaj? produkty marek w?asnych i im ufaj?, w przypadku pojawienia si? potrzeby zakupowej w omawianej kategorii, szukaj? potrzebnych produktów w ramach oferty marek w?asnych.
Dwie trzecie kupuje rzadko lub wcale
Podobnie jak w przypadku wi?kszo?ci innych analizowanych kategorii produktowych, zakupu sprz?tu AGD/RTV czy elektroniki pod mark? w?asn? cz??ciej dokonuj? osoby posiadaj?ce dzieci – 11% wskaza? na zakup w ci?gu ostatniego miesi?ca w grupie osób, w których gospodarstwie domowym mieszkaj? dzieci do 12 r.?. w??cznie.
Jedna czwarta badanych zakupy AGD/RTV lub elektroniki pod mark? w?asn? dokona?a ponad 6 miesi?cy temu. Z racji charakteru takich produktów rzecz? naturaln? jest, ?e nie s? one kupowane regularnie, a raczej w przypadku pojawienia si? konkretnej potrzeby. Jednocze?nie, czterech na dziesi?ciu ankietowanych nie kupuje w ogóle produktów marek w?asnych w tej kategorii.