Po co chodzimy do sklepów, skoro wszystko mo?emy kupi? przez internet?

Newsroom BrandsIT
9 Min
sklep, handel

Wiele si? ostatnio pisze i mówi o tym, ?e e-commerce w Polsce nieustannie ro?nie. Nie oznacza to jednak, ?e przestajemy odwiedza? sklepy stacjonarne! Tyle, ?e dzi? ich rola si? zmienia i one tak?e musz? i?? z duchem czasu, by pozosta?y atrakcyjne dla klientów.

O tym, jak wa?n? funkcj? pe?ni? tradycyjne sklepy, mogli?my si? przekona? po okresie tzw. lockdownu. Gdy tylko obostrzenia zosta?y poluzowane, t?umy ludzi ruszy?y do galerii handlowych. Dla wielu osób by? to pierwszy cel wyj?cia z domu po d?u?szej przerwie.

Czego nie dadz? nam sklepy internetowe?

Ale w?a?ciwie dlaczego? Czy dlatego, ?e ludziom sko?czy?y si? ubrania, perfumy czy kosmetyki? Przecie? tego typu zakupy z powodzeniem mo?na zrobi? przez internet! A wi?c nie – g?ównym powodem by?y potrzeby spo?eczne. Wiele osób wychodzi?o z domów, aby poby? z innymi lud?mi, pokaza? si? publicznie i zobaczy? innych. A galerie handlowe – w tym teatrze ?ycia codziennego – zajmuj? bardzo wysokie miejsce.

Z tego samego powodu sklepy stacjonarne nigdy ca?kowicie nie strac? na znaczeniu. Do sklepu mo?na i?? nie tylko po to, aby co? kupi?, ale tak?e po to, by porozmawia? z ulubionym sprzedawc?, wybada? „nastroje spo?eczne” podczas rozmów z innymi klientami, czy te? zobaczy?, co si? aktualnie nosi. A tego nie zast?pi? nam zakupy internetowe!

Ad imageAd image

Kolejny wa?ny aspekt sklepów stacjonarnych wynika z ich „sensoryczno?ci”. Podczas zakupów w sieci wci?? musimy godzi? si? cho?by z tym, ?e te same buty na ró?nych ekranach mog? mie? nieco inny odcie?. Na monitorze nie poczujemy tak?e faktury i grubo?ci tkaniny – w przypadku ubra?, czy te? konsystencji kremu – w przypadku kosmetyków. Nie mówi?c ju? o zapachu perfum! Nawet najbardziej finezyjne opisy nie s? w stanie odda? tego, co nos mo?e wychwyci? w kilka sekund.

Do sklepów przychodzimy wi?c tak?e po to, aby zobaczy? prawdziwy kolor, namacalnie zbada? jako?? materia?u oraz sprawdzi? zapach perfum, kosmetyków, czy nawet p?ynu do p?ukania tkanin. Zazwyczaj im wa?niejszy jest dla nas dany zakup, tym ch?tniej finalizujemy go „na ?ywo”. Równie? codzienne zakupy ch?tniej robimy w tradycyjnych sklepach. W efekcie internet pozostawiamy na to wszystko, co pomi?dzy – na produkty niezbyt pilne i zarazem nie najwa?niejsze.

– Sklep stacjonarny zawsze b?dzie dawa? wi?cej mo?liwo?ci sprzeda?owych – mówi Urszula R?bkowska z firmy logistycznej XBS Group. – Cz?sto jest tak, ?e idziemy do niego z my?l? o zakupie jednej rzeczy, a wychodzimy z kilkoma innymi, nieplanowanymi zakupami. Dzieje si? tak, poniewa? sklep posiada narz?dzia wp?ywaj?ce na zakupy impulsowe. Obok spodni znajdziemy ?wietnie pasuj?cy do nich pasek, a do tego jeszcze kilka innych dodatków, by? mo?e w promocyjnej cenie – dodaje. 

Jak zmieniaj? si? sklepy stacjonarne?

Sklepy stacjonarne pe?ni? funkcje spo?eczne, s? sposobem na sp?dzenie wolnego czasu i pozwalaj? na bezpo?redni kontakt z towarem. Nie oznacza to jednak, ?e w dobie zakupów online w handlu stacjonarnym nic si? nie zmienia.

Klienci, rozpieszczeni darmowymi dostawami kurierskimi czy te? prawem do 14-dniowego zwrotu zakupów, staj? si? coraz bardziej wymagaj?cy tak?e podczas wizyt w tradycyjnych sklepach. W zwi?zku z tym tak?e stacjonarne punkty handlowe musz? zadba? o odpowiedni? organizacj? sprzeda?y i logistyki, aby klienci byli zadowoleni i chcieli wraca?.

Jak zmieniaj? si? wspó?czesne sklepy? Galerie handlowe anga?uj? si? w rozmaite kampanie spo?eczne i próbuj? w??cza? w nie równie? klientów. Organizuj? równie? rozmaite festyny i inne wydarzenia, co pozwala kupuj?cym jeszcze bardziej do?wiadczy?  spo?ecznych i kulturowych aspektów robienia zakupów.

Warto zauwa?y?, ?e wiele sklepów prowadzi programy lojalno?ciowe, które s? ukierunkowane przede wszystkim na klientów odwiedzaj?cych tradycyjne placówki. To tam mo?na zdobywa? punkty i wymienia? je na rabaty lub nagrody. W zwi?zku z tym klienci dostaj? do r?ki kolejne argumenty, aby wyj?? z domu i zrobi? zakupy stacjonarnie.

Tradycja i nowoczesno?? ??cz? si? ze sob? w sytuacji, gdy konsument chce kupi? produkt, którego w placówce aktualnie nie ma. Sklepy, które stosuj? omnichannel, czyli dzia?aj? zarówno stacjonarnie, jak i online, mog? zaproponowa? wyj?tkowe rozwi?zanie. W sklepie mo?emy np. obejrze? ubranie, oceni? jako?? materia?u czy kolor. Je?li jednak nasz rozmiar nie jest dost?pny, mo?emy go zamówi? przy kasie – z odbiorem w sklepie lub nawet z dostaw? do domu.

W ten sposób sklepy coraz cz??ciej staj? si? showroomami – miejscami, w których mo?emy zapozna? si? z ofert? i uzyska? pomoc sprzedawcy, podczas gdy wybrany produkt zostanie nam dostarczony do domu lub do automatu paczkowego. Dodatkowy plus, ?e mamy szans? otrzyma? towar, który nie by? jeszcze przez nikogo rozpakowywany ani przymierzany.

Jednocze?nie sklepy próbuj? usuwa? to wszystko, co dla niektórych kupuj?cych stanowi?o bariery zniech?caj?ce do tradycyjnych zakupów. Takim czynnikiem zawsze by?y kolejki do kas. W okresie pandemii wiele sklepów wprowadzi?o lub rozbudowa?o systemy kas samoobs?ugowych, dzi?ki czemu finalizacja zakupów sta?a si? jeszcze szybsza.

Jak to wszystko zorganizowa??

Je?li sklep ??czy kana?y online i offline, stawia to przed nim dodatkowe mo?liwo?ci. Karta klienta cz?sto s?u?y nie tylko do przyznawania nagród w programie lojalno?ciowym, ale dodatkowo zbiera dane o kliencie i jego zakupach – zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Takie po??czenie to okazja do integrowania informacji o kupuj?cych, ich preferencjach i zwyczajach zakupowych. To szansa na bli?sze poznanie klientów, a nast?pnie na dopasowanie oferty do ich oczekiwa? oraz trafniejszego reagowania na ich potrzeby.

– Z uwagi na to, ?e nowoczesne showroomy maj? by? przede wszystkim uzupe?nieniem modelu sprzeda?y internetowej, tym bardziej powinny by? organizowane ze szczególn? dba?o?ci?. W showroomie nie powinno zabrakn?? ergonomii, przyjemnego zapachu, czy dobrej ekspozycji towarów. Jednym s?owem, klient powinien odczuwa? przyjemno?? z obecno?ci w sklepie i mie? poczucie komfortu – mówi przedstawicielka XBS Group.

Gdy salon firmowy koncentruje si? na prezentowaniu produktów dost?pnych online, wtedy szczególnie wa?na okazuje si? atrakcyjna ekspozycja. W takim przypadku nie ma potrzeby gromadzenia na zapleczu du?ych zapasów. Towar mo?e by? zamawiany na bie??co z magazynu, co szczególnie ?atwe b?dzie przy wspó?pracy z firm? logistyczn?.

W dodatku kurier mo?e dowie?? do punktu handlowego nie tylko zbiorcze opakowania produktów, ale i pojedyncze sztuki. System komputerowy b?dzie natomiast poprawnie wskazywa? stany magazynowe, z uwzgl?dnieniem przep?ywów towarów na linii magazyn – punkt handlowy.

Nic nie stoi równie? na przeszkodzie, aby w jednym systemie zintegrowa? sprzeda? stacjonarn? oraz internetow?. Bez wzgl?du na to, czy towar zamówi klient w e-sklepie, czy upowa?niony sprzedawca na stoisku w galerii handlowej, firma logistyczna mo?e obs?ugiwa? wszystkie wysy?ki i na bie??co kontrolowa? stan zapasów w magazynie.

– W przypadku sieci handlowych, dostawy towarów mog? opiera? na rekomendacjach firmy logistycznej. Na podstawie bie??cej analizy sytuacji zwi?zanej z przep?ywem zapasów mo?emy zasugerowa? klientowi zamówienie kolejnej partii okre?lonego typu towaru. W przypadku, gdy mówimy np. o sieci franczyzowej, takie estymacje mog? znacznie usprawni? ?a?cuch dostaw – mówi Urszula R?bkowska.

Dostawa do salonów sprzeda?y czy wysp handlowych to nie jedyna mo?liwo?? – równie dobrze zamówienia mog? by? przekierowywane do automatów paczkowych lub pod dowolne lokalizacje, bezpo?rednio do klientów. Zarówno sklep, jak i odbiorcy ko?cowi b?d? przy tym informowani o statusie przesy?ek.

Cho? wi?c pozornie handel stacjonarny od lat dzia?a w taki sam sposób, to patrz?c od strony zaplecza i organizacji dostaw, on równie? przechodzi w ostatnich latach ogromne przeobra?enia.  Tradycyjne sklepy z pewno?ci? nie znikn? z krajobrazów naszych miast, ale prawdopodobnie niewiele pozostanie po handlu zorganizowanym na XIX-wiecznych lub XX-wiecznych zasadach. Dzi? nowe technologie wkradaj? si? zarówno do du?ych sieci handlowych, jak i do najmniejszych sklepików, prowadzonych przez pojedynczych w?a?cicieli. Tego nie  da si? ju? unikn??.

Udostępnij