Wielu firmom ci??ko odnale?? si? w nowej rzeczywisto?ci zwi?zanej ze zdaln? prac?, zw?aszcza, ?e musia?y w ni? wej?? niemal z dnia na dzie?. Sytuacja mo?e jednak sta? si? te? „furtk?” do dalszego rozwoju i cyfryzacji. A? 66% decydentów w przedsi?biorstwach uwa?a, ?e trwaj?ca epidemia przyspieszy tempo digitalizacji. Wdra?ane narz?dzia komunikacji, aplikacje w chmurze czy elektroniczny obieg dokumentów pomog? firmom w dopasowaniu si? do sytuacji rynkowej oraz redukowaniu kosztów.
Skal? nag?ego przej?cia przedsi?biorstw w tryb zdalny obrazuje skokowy wzrost liczby osób korzystaj?cych z komunikatorów i platform wirtualnej wspó?pracy. Jak podaje Microsoft, w po?owie marca w ci?gu tygodnia liczba u?ytkowników aplikacji Teams zwi?kszy?a si? o 37%, a ka?dego dnia odby?o si? w niej ponad 900 mln spotka?. Tego samego miesi?ca Vodafone, jeden z najwi?kszych operatorów telefonii komórkowej na ?wiecie, odnotowa? w niektórych europejskich krajach wzrost transferu danych w internecie o 50%.
Zdalnie na sta?e?
Sytuacja u?wiadomi?a mened?erom firm konieczno?? dysponowania infrastruktur?, któr? mo?na dostosowywa? do zmieniaj?cych si? warunków. A? 82% z nich wskazuje elastyczne warunki pracy jako najwa?niejszy obecnie sposób zarz?dzania pracownikami. Istotne sta?o si? zdigitalizowanie obiegu informacji i procesów, aby mog?y by? prowadzone ca?kowicie zdalnie i bez zak?óce?. Wprowadzane s? cyfrowe narz?dzia, na nowo ustala si? zasady pracy czy zarz?dzania zleceniami. Nawet tam, gdzie chmura by?a ju? obecna, przedsi?biorcy odkrywaj? jej nowe zastosowania i zaczynaj? w pe?ni wykorzystywa? dost?pne funkcje. Mo?e to ju? na sta?e zmieni? podej?cie do pracy.
“Po unormowaniu si? sytuacji prawdopodobnie wiele firm uzna, ?e nie by?o tak ?le i zdecyduje si? pozostawi? zespo?owi mo?liwo?? przynajmniej cz??ciowej pracy zdalnej. D?ugofalowo przyniesie to konkretne korzy?ci – zapewni pracownikom m.in. elastyczno?? i mo?liwo?? ?atwiejszego godzenia obowi?zków s?u?bowych z domowymi oraz oszcz?dno?? czasu dojazdów do pracy. Co równie istotne, zw?aszcza teraz, taki model umo?liwia te? redukcj? wydatków, m.in. na przestrze? biurow?. Jeszcze przed epidemi? niektóre firmy stosowa?y tzw. hot desking, czyli nieprzypisywanie stanowisk pracy do konkretnych osób. Dzi?ki takiemu rozwi?zaniu zespó? mo?e si? „wymienia?” w biurze i w domu, a firma redukuje przestrze? i liczb? biurek, zamiast ogranicza? zatrudnienie. Wed?ug analiz tylko w Stanach Zjednoczonych przej?cie na prac? zdaln? mo?e pomóc pracodawcom zaoszcz?dzi? ??cznie nawet ponad 30 mld dolarów dziennie” – wskazuje Mateusz Macierzy?ski, ITS Portfolio Manager w firmie Konica Minolta.
?wiadome bezpiecze?stwo
Gdy pracownicy wykonuj? obowi?zki z domu, cz?sto na w?asnych komputerach, szczególnego znaczenia nabiera kwestia zapewnienia bezpiecze?stwa firmowej sieci oraz poufno?ci danych. Przedsi?biorcy zaczynaj? dostrzega? potencjalne zagro?enia oraz konieczno?? weryfikacji posiadanych zabezpiecze? i polityki ochrony przed wyciekami czy nieuprawnionym dost?pem do dokumentów. W wi?kszym stopniu zaczynaj? wi?c korzysta? z bardziej zaawansowanych rozwi?za? takich jak sie? VPN, która zapewnia szyfrowane po??czenie mi?dzy firmow? sieci? a u?ytkownikami.
“Sytuacja jest dla firm bardzo trudna, ale niesie te? nieoczekiwany potencja? rozwoju. Niektóre stanowiska, wcze?niej przypisane do firmowego biurka, zostaj? przeniesione w tryb zdalny. Dostosowuj?c si? do nowych wymogów przedsi?biorcy opracowuj? procedury, szkol? pracowników, dokonuj? zmian organizacyjnych, wdra?aj? cyfrowe narz?dzia, nowe aplikacje i us?ugi w chmurze. Wielu z nich modernizuje swoje strony internetowe, a nawet rozwija zdalne ?wiadczenie us?ug. Pomo?e to nie tylko upora? si? z obecnym kryzysem, ale przyniesie te? wi?ksz? gotowo?? na tego typu sytuacje w przysz?o?ci” – mówi Mateusz Macierzy?ski.