Polacy w kontek?cie sztucznej inteligencji najch?tniej rozmawiaj? o jej rywalizacji z cz?owiekiem – w minionym roku najwi?ksze zasi?gi osi?ga?y teksty zawieraj?ce sformu?owania takie jak „AI poleg?a” lub „AI pokona?a cz?owieka”. Z tekstów opublikowanych w Internecie w minionym roku wynika, ?e sztuczna inteligencja radzi sobie lepiej ju? nie tylko w grze w bryd?a i malowaniu obrazów, ale te? w diagnostyce psychiatrycznej czy w zarz?dzaniu pa?stwem. Nie s?abnie równie? popularno?? ChatGPT, tylko w lutym wspominanym w polskim Internecie a? 18 tys. razy.
Jeszcze rok temu rozmowy polskich Internatów na temat sztucznej inteligencji dotyczy?y kwestii takich jak wsparcie przez AI w poszukiwaniach UFO, wykorzystaniu jej w dzia?aniach wojennych na Bliskim Wschodzie czy mo?liwo?ciach wykrywania wirusów i zapobiegania kolejnym pandemiom. Obecnie kr??? wokó? zastosowania jej w ?yciu codziennym, w pracy i w szkole, oraz o zwi?zanych z tym ryzykach i mo?liwo?ciach – tak wynika z analizy wypowiedzi polskich Internautów przeprowadzonej przez SentiOne, polsk? firm? wspieraj?c? marki w monitoringu Internetu oraz automatyzacji obs?ugi klienta z wykorzystaniem zaawansowanej sztucznej inteligencji, która rozumie ludzie intencje na poziomie 96 proc. Analiz? obj?to okres od marca 2022 do marca 2023 r. niemal i 114,3 tys. wzmianek o ??cznym zasi?gu ok. 170 mln wy?wietle?.
Ulubiony temat Polaków – rywalizacja cz?owieka z AI
Ogromn? popularno?ci? cieszy si? w?tek rywalizacji cz?owieka i sztucznej inteligencji, a najpopularniejsze nag?ówki i wpisy o najwi?kszym zasi?gu to te, które zawieraj? sformu?owania w rodzaju „AI poleg?a” lub „AI pokona?a cz?owieka”. Wed?ug ponad 1800 tekstów z ostatnich 12 miesi?cy sztuczna inteligencja ma ju? by? lepsza od cz?owieka m.in. w grze w bryd?a i malowaniu obrazów, a nawet w diagnostyce psychiatrycznej czy zarz?dzaniu pa?stwem. Ma równie? lepiej radzi? sobie z dobieraniem sk?adu dru?yn na mecze oraz opiek? nad zwierz?tami. Tylko w ci?gu ostatnich 30 dni ogromn? popularno?? zdoby?y materia?y m.in. o symulacji walki powietrznej samolotów pilotowanych przez cz?owieka i sztuczn? inteligencj? (niemal 2 mln wy?wietle? zasi?gu), mowie nienawi?ci, której chat Microsoftu mia? u?y? wobec wytykaj?cego mu b??dy dziennikarza (równie? blisko 2 mln wy?wietle?) czy zawieszeniu si? wyposa?onego w AI robota – Miko?aja Kopernika z Centrum Nauki Kopernik, poproszonego o podanie liczby Pi (prawie 900 tys. wy?wietle?). Ponad 600 tys. wy?wietle? zasi?gu zebra?a te? informacja, ?e ChatGPT „zda?” egzamin wymagany do uzyskania licencji medycznej w USA.
“Rozmowom o mo?liwo?ciach sztucznej inteligencji towarzysz? obawy, ?e odbierze ona prac? ludziom. Ci, którzy prze?pi? rozwój tej technologii, nie naucz? si? wykorzystywa? jej w codziennej pracy, faktycznie mog? by? zagro?eni. To ju? nie s? czasy, kiedy algorytmy AI myli?y cz?owieka z gorylem, a t?umaczenia maszynowe by?y tak ko?lawe, ?e budzi?y tylko ?miech. Rozwi?zania i narz?dzia, które teraz widzimy na rynku, powsta?y w oparciu o technologi? stworzon? dwa lata temu. A to oznacza, ?e ju? teraz powstaje znacznie lepsza, która wejdzie na rynek za rok lub dwa. Teraz jest wi?c czas na nauk?, wdra?anie nowych technologii i zrozumienie ich tak, by nie da? si? im wykorzysta?.”
Agnieszka Uba, Head of Marketing – Automate w SentiOne
Nie s?abnie popularno?? ChatGPT
W ci?gu minionego roku liczba wypowiedzi o AI w polskim Internecie wzros?a o 30 proc., a liczba tych o negatywnym wyd?wi?ku spad?a o 27 proc. O sztucznej inteligencji, tak jak o wi?kszo?ci tematów, Polacy najch?tniej rozmawiaj? na Facebooku. Kolejne miejsca zajmuj? Twitter i Wykop. Blisko 80 proc. wszystkich wypowiedzi pochodzi od m??czyzn.
Najwi?kszy wzrost liczby wypowiedzi na temat sztucznej inteligencji odnotowano w czerwcu – informacja o tym, jakoby zbudowany przez Google bot LaMDA zyska? samo?wiadomo??, wygenerowa?a a? 12 tys. komentarzy w polskim Internecie. Nie wygasa równie? popularno?? ChatGPT, konwersacyjnej sztucznej inteligencji wypuszczonej na rynek na pocz?tku grudnia. Szczyt zainteresowania tym narz?dziem przypad? na luty 2023 r., kiedy liczba wzmianek na jego temat osi?gn??a 18 tys.
“Wiele osób nie wie, ?e jest kilka rodzajów AI, i wszystkie towarzysz? nam na co dzie? od d?u?szego czasu. Kwalifikacyjna sztuczna inteligencja m.in. rozpoznaje spam w skrzynkach mailowych, a predykcyjna sztuczna inteligencja wspiera analiz? danych i przewidywanie trendów, np. sprzeda?owych czy finansowych. Za dzia?anie chatbotów i voicebotów odpowiada konwersacyjna sztuczna inteligencja, która rozumie ludzkie intencje i potrafi prowadzi? rozmow? jak prawdziwy cz?owiek. Czwarty rodzaj to generatywna sztuczna inteligencja, która sama tworzy np. muzyk?, obrazy, s?owa i tre?ci, ale ich nie rozumie i nie osadza w kontek?cie. Tak w?a?nie dzia?a ChatGPT.”
Agnieszka Uba, Head of Marketing – Automate w SentiOne
Jak podaje Fundacja Digital Poland, Polska zajmuje siódme miejsce w?ród krajów Unii Europejskiej i pierwsze w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej pod wzgl?dem liczby ekspertów pracuj?cych nad rozwojem lub wdro?eniem sztuczniej inteligencji. W ci?gu 11 lat swojego istnienia SentiOne zainwestowa? w rozwój technologii AI ju? 42 mln z?. Ich algorytmy ka?dego dnia gromadz? i analizuj? ponad 40 mln wzmianek z domen publicznych z ca?ego ?wiata, takich jak media spo?eczno?ciowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi. Rozumiej? ludzkie intencje i s? w stanie wskaza? towarzysz?ce im emocje – rado??, smutek, z?o??, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Obecnie SentiOne wspó?pracuje z ponad 400 markami na ponad 30 rynkach ca?ego ?wiata.