Polacy nie chc? si? rozwija?? To nieprawda. Rozwijamy si? najcz??ciej przed ekranem

Klaudia Ciesielska
6 Min
finanse, praca, pracy, sektorze IT, rekrutacja zdalna

Polacy chc? si? rozwija? – i rzeczywi?cie to robi?. Taki g?ówny wniosek p?ynie z badania  Bilans Kapita?u Ludzkiego – projektu realizowanego przez Polsk? Agencj? Rozwoju Przedsi?biorczo?ci (PARP) oraz Uniwersytet Jagiello?ski (UJ). Wi?cej ni? 4 na 5 ankietowanych deklaruje, ?e w bardziej lub mniej formalny sposób w minionym roku podnosi?o swoje umiej?tno?ci. G?ówn? motywacj? do podnoszenia kompetencji jest dla Polaków ch?? rozwijania umiej?tno?ci potrzebnych w pracy. Wyniki z badania BKL 2021 b?dzie mo?na pozna? ju? 16 listopada podczas oficjalnej prezentacji raportu „Rozwój kompetencji – uczenie si? doros?ych i sektor szkoleniowo-rozwojowy”.

Podej?cie doros?ych Polaków w wieku od 25 do 64 lat do kwestii edukacji, obok analizy sektora szkoleniowo-rozwojowego, jest efektem kolejnej  ods?ony badania Bilans Kapita?u Ludzkiego (BKL). Efektem badania zrealizowanego w roku 2021 jest szczegó?owe opracowanie „Rozwój kompetencji – uczenie si? doros?ych i sektor szkoleniowo-rozwojowy”. Wnioski z raportu s? wi?cej ni? optymistyczne – Polacy kszta?c? si? na pot?g?, a odsetek osób ucz?cych si? samodzielnie – systematycznie wzrasta.

Polacy zorientowani na rozwój kompetencji

– Wyniki badania potwierdzaj? obserwacje z poprzednich edycji, ?e doro?li Polacy chc? si? rozwija? i rzeczywi?cie to robi?. Najcz??ciej uczymy si? w sposób nieformalny, od naszej rodziny i przyjació?, w miejscu pracy i podczas wykonywania codziennych obowi?zków. Szczególnie w tym procesie wzrasta rola nowoczesnych technologii –  po?owa Polaków wykorzystuje do nauki Internet. Wzrasta te? rola tej formy uczenia si? w?ród osób starszych – zaznacza prezes PARP, Dariusz Budrowski.

83% osób w ci?gu 12 miesi?cy poprzedzaj?cych badanie rozwija?o swoje kompetencje, ucz?c si? w sposób formalny, pozaformalny lub nieformalny. Najwi?ksza grupa (71%) edukuje si? nieformalnie, przy czym odsetek osób rozwijaj?cych si? we w?asnym zakresie na przestrzeni kolejnych edycji badania – systematycznie ro?nie. Istotnymi sposobami poszerzania w?asnych horyzontów s? dla Polaków tak?e edukacja pozaformalna (36%) oraz ró?ne formy uczenia si? w pracy (30%). Dla 64% badanych g?ówn? motywacj? do nauki jest ch?? rozwijania umiej?tno?ci potrzebnych w pracy.

Ad imageAd image

Parp, grafika

Edukacja? Przed ekranem

W przypadku dokszta?cania si? we w?asnym zakresie, bez wi?kszych zaskocze? dominuje forma korzystania z materia?ów dost?pnych w Internecie, z której skorzysta?a po?owa doros?ych Polaków. Warto odnotowa? fakt, ?e metoda ta jest dominuj?ca w?ród osób m?odszych, cho? z ka?dym rokiem zyskuje te? w?ród osób starszych.

Pandemia COVID-19 znacz?co wp?yn??a te? na edukacj? pozaformaln?, która coraz cz??ciej przenosi si? w tryb zdalny. W wyniku konieczno?ci kszta?cenia na odleg?o?? w okresie lockdownów przyspieszy? proces cyfryzacji, a efekty nowej rzeczywisto?ci istotnie i trwale zmieni?y sposób korzystania ze zdalnych form uczenia si?. Z tego powodu Polacy, czuj?c si? swobodniej w kontaktach on-line, coraz ch?tniej korzystaj? z takiej w?a?nie formy zdobywania nowych umiej?tno?ci.

Wykszta?ceni bardziej aktywni edukacyjnie

Na poziom aktywno?ci edukacyjnej doros?ych wp?ywaj? czynniki takie jak: sytuacja zawodowa, zajmowane stanowisko pracy, wiek czy poziom wykszta?cenia. Jak wynika z badania, w 2021 r. w sposób formalny lub pozaformalny uczy?o si? 60% osób pracuj?cych, 31% bezrobotnych i 15% nieaktywnych zawodowo. Spo?ród analizowanych grup zawodowych, najch?tniej dokszta?cali si? specjali?ci (76% si?gn??o po formalne lub pozaformalne sposoby edukacji), a najrzadziej – robotnicy niewykwalifikowani (o ponad po?ow? ni?szy odsetek si?gaj?cych po dodatkowe formy uczenia si?).

Analiza zale?no?ci aktywno?ci edukacyjnej od wieku i wykszta?cenia wskaza?a natomiast wyra?nie, ?e osoby z wykszta?ceniem wy?szym utrzymuj? wysoki poziom aktywno?ci edukacyjnej w ka?dym okresie ?ycia. Tym samym, po raz kolejny potwierdza si? fakt, ?e czynnikiem najsilniej oddzia?uj?cym na aktywno?? zawodow? jest wykszta?cenie. Sam starszy wiek nie obni?a jej tak silnie, jak wiek po??czony z niskim poziomem wykszta?cenia.

Sektor szkoleniowo-rozwojowy

Drug? cz??ci? raportu „Rozwój kompetencji – uczenie si? doros?ych i sektor szkoleniowo-rozwojowy” by?a analiza bran?y szkoleniowo-rozwojowej. Z danych zebranych w toku badania wynika, ?e dominuj?c? wi?kszo?? podmiotów w sektorze us?ug szkoleniowo-rozwojowych (SSR) stanowi? podmioty prywatne (86%), przy czym wi?kszo?? istnieje na rynku od ponad 10 lat. Wci?? dominuj? podmioty dzia?aj?ce lokalnie i regionalnie.

Pandemia w bran?y SSR

Cho? pandemia COVID-19 by?a szczególnie dotkliwa dla bran?y SSR i a? 86% podmiotów do?wiadczy?o spadku liczby klientów, firmy wskazuj? te? na korzy?ci, jakie ostatecznie przyniós? ten wymagaj?cy okres. Najwi?ksz? z nich jest rozpowszechnienie us?ug w trybie zdalnym, w tym szczególnie e-learning, co pozwoli?o na dotarcie do wi?kszej liczby klientów po pandemii.

W najwi?kszym stopniu negatywnego wp?ywu pandemii COVID-19 do?wiadczy?y najmniejsze podmioty (75% firm jednoosobowych, 69% mikroprzedsi?biorstw, 64% firm ma?ych i ?rednich) i te z najkrótszym sta?em. K?opoty w najwi?kszym stopniu uderzy?y w podmioty dzia?aj?ce na rynku rok lub krócej. A? 94% z nich deklaruje odczucie negatywnych skutków.

– Polska Agencja Rozwoju Przedsi?biorczo?ci wspiera rozwój kapita?u ludzkiego przy pomocy wielu projektów i narz?dzi. W nowej perspektywie finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Spo?ecznego, planujemy kontynuowa? i rozwija? zarówno badania w ramach Bilansu Kapita?u Ludzkiego, jak i oferowane formy wsparcia, m.in. poprzez nieustaj?c? rozbudow? Bazy Us?ug Rozwojowych, z oferty której korzysta ju? 500 tys. pracowników, w?a?cicieli firm z sektora M?P oraz osób prywatnych – podkre?la Dariusz Budrowski.


O badaniu

Bilans Kapita?u Ludzkiego jest jednym z najwi?kszych europejskich projektów badawczych w obszarze kompetencji, zatrudnienia i rynku pracy. Jego celem jest zdiagnozowanie oraz monitorowanie zasobów kapita?u ludzkiego istniej?cych na polskim rynku oraz czynników odpowiadaj?cych za ich rozwój. Wyniki bada? s? podstaw? do formu?owania rekomendacji dla polityk publicznych, w obszarach takich jak: nauka i edukacja, rynek pracy, rozwój przedsi?biorczo?ci.


?ród?o: PARP

Udostępnij