Polacy oszcz?dzaj?, ale nie na tym, co potrzeba

Newsroom BrandsIT
4 Min

Mimo najni?szego w historii bezrobocia czy wr?cz braku r?k do pracy, coraz wy?szych zarobków i ?wiadcze? socjalnych wci?? przybywa osób, które nie radz? sobie ze sp?at? bie??cych rachunków i innych zobowi?za?. Z badania Quality Watch dla BIG InfoMonitor wynika, ?e by? mo?e konsumenci zbyt szybko chc? zaspokoi? swoje apetyty na dobra, na które wcze?niej nie by?o ich sta?. Decyduj? si? na oszcz?dzanie, ale cz?sto s? to niew?a?ciwe wydatki i oszcz?dno?ci okazuj? si? pozorne.

Widzimy, ?e w Rejestrze D?u?ników BIG InfoMonitor, a tak?e w bazie BIK-u przybywa ludzi, którzy maj? problemy z obs?ug? swoich zobowi?za? – mówi Biznes Halina Kochalska, ekspert Rejestru D?u?ników BIG InfoMonitor. – Obecnie ju? prawie 2,8 mln osób ma przeterminowan? sp?at? rat kredytów, po?yczek czy te? rachunków telefonicznych, op?at karnych za jazd? bez biletu i wielu innych bie??cych p?atno?ci. Niestety, poprawa sytuacji gospodarczej cz?sto rozbudza apetyty konsumpcyjne i te wyprzedzaj? mo?liwo?ci finansowe osób, które zacz??y zarabia? wi?cej, ale nie tyle, ile by mog?y poch?on?? wydatki, na które maj? ochot?.

Tylko w I pó?roczu 2019 roku liczba osób maj?cych problemy z terminow? sp?at? zobowi?za? zwi?kszy?a si? o 18 tys. osób. BIG InfoMonitor zapyta? wi?c konsumentów o to, na jakich wydatkach próbuj? oszcz?dza?, by dopi?? domowe bud?ety. Okaza?o si?, ?e ponad po?owa pytanych kupuje wy??cznie na promocjach, dwie na pi?? osób woli po?wi?ci? czas na szukanie darmowego miejsca parkingowego ni? zap?aci? za parkowanie, a niewiele mniej, bo 35 proc., nie daje napiwków.

W?ród mi?o?ników promocji przewa?aj? kobiety (59 proc.) oraz mieszka?cy Podkarpacia (57 proc.) i ?l?ska (56 proc.), natomiast niech?tni p?atnym parkingom s? g?ównie m?odzi ludzie do 24 roku ?ycia. Równie? to oni, podobnie jak najstarsi ankietowani, niech?tnie zostawiaj? napiwki. Tymczasem mog? to by? oszcz?dno?ci pozorne.

Powinni?my sobie zada? pytanie, czy na tych promocjach oszcz?dzamy. Nierzadko prowokuj? one nas do wi?kszych wydatków, ni? te, które by?my ponie?li, gdyby promocji nie by?o. Wtedy z wi?ksz? rozwag? podejmowaliby?my decyzje – mówi Halina Kochalska. – Kolejnym punktem na li?cie jest poszukiwanie darmowego miejsca do zaparkowania. Trzeba pami?ta?, ?e je?li zaparkujemy nieprawid?owo, to mo?e si? to wi?za? z du?o wi?ksz? op?at? ni? przyoszcz?dzone kilka z?otych. Takich osób, które b?d? kr??y?y do upad?ego, szczególnie du?o znajdziemy w?ród osób m?odych i mieszka?ców województwa pomorskiego.

M??czy?ni i osoby starsze niech?tnie te? dziel? si? papierosami. O ile ogó?em co pi?ty pytany (21 proc.) zadeklarowa?, ?e nie cz?stuje papierosem, o tyle w starszych grupach wiekowych odsetek ten zbli?a si? do 30 proc., a wci?? co trzeci Polak pali wyroby tytoniowe.

18 proc. Polaków oszcz?dza, odmawiaj?c udzia?u w akcjach charytatywnych, a co szósty kupuje w sklepach internetowych tylko wtedy, gdy mo?e skorzysta? z darmowej dostawy. Natomiast jedynie 13 proc. rezygnuje z zapraszania do w?asnego domu przyjació? i znajomych ze wzgl?dów finansowych.

Po?wi?cajmy naszym bud?etom domowym raz na jaki? czas wi?cej uwagi, przeanalizujmy wszystko. Pami?tajmy o tym, ?e zawsze mog? si? zdarzy? jakie? nieprzewidziane okoliczno?ci, wypadki losowe, które poci?gn? za sob? wydatki – radzi Halina Kochalska. – Warto na te cele mie? od?o?one pieni?dze i redukowa? zobowi?zania. To mog?oby nam przynie?? popraw? sytuacji finansowej. Mo?e wtedy nie musieliby?my si? zastanawia?, czy rzuci? na pomoc charytatywn? kilka z?otych, czy te? da? kelnerowi napiwek albo szuka? pó?niej przez pó? godziny miejsca parkingowego.

Udostępnij