A? trzy czwarte badanych jest przeciwko rozszerzeniu op?aty reprograficznej na laptopy, komputery stacjonarne, tablety, telewizory i smartfony. Nad takim rozwi?zaniem pracuje resort kultury.
Z sonda?u wynika równie?, ?e prawie 9 na 10 Polaków uznaje tak? op?at? za dodatkowy podatek, a ponad po?owa ankietowanych uwa?a, ?e pa?stwo powinno obni?y? opodatkowanie elektroniki w czasie pandemii.
Op?ata reprograficzna jest doliczana do ceny sprz?tu i przekazywana organizacjom zarz?dzania zbiorowego prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, jak np. ZAiKS. W Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego trwaj? prace nad projektem ustawy, który ma wprowadzi? op?at? m.in. na smartfony, tablety, telewizory i komputery. Jej stawka mo?e wynie?? nawet 6%, co prze?o?y si? na wzrost cen urz?dze? nawet o 300-600 z?. Przeciwko takiemu rozwi?zaniu jest a? 75% osób, które wzi??y udzia? w badaniu przeprowadzonym przez Social Changes na prze?omie stycznia i lutego br.
— Wielu Polaków jest zmuszonych do nieplanowanych wydatków. Dlatego niezrozumia?e jest wprowadzanie kolejnego podatku, który wp?ynie na wzrost cen urz?dze? niezb?dnych obecnie do pracy i nauki — mówi prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska Micha? Kanownik. I dodaje: — Wprowadzenie podatku od smartfonów uderzy nie tylko w konsumentów, ale te? w polskich importerów i dystrybutorów elektroniki. S? to firmy, które zatrudniaj? dziesi?tki tysi?cy osób. Dodatkowy podatek z pewno?ci? odbije si? na mo?liwo?ci konkurowania z zagranicznymi firmami.
Z sonda?u jednoznacznie wynika, ?e a? 86% Polaków jest zdania, i? nowa op?ata jest form? podatku. Co wi?cej, ponad po?owa (54%) respondentów uwa?a, ?e w czasie pandemii pa?stwo powinno obni?a?, a nie podwy?sza? opodatkowanie elektroniki. Tym bardziej, ?e dopiero ¼ Polaków kupi?a nowy sprz?t w zwi?zku z pandemi?.
– Lepiej jest zapobiega? chorobie, ni? pó?niej si? leczy?. W zwi?zku z tym, ?e od wielu miesi?cy toczy si? dyskusja wokó? propozycji poszerzenia op?aty reprograficznej, zwanej podatkiem od smartfonów, postanowili?my sprawdzi?, co o takim rozwi?zaniu s?dz? Polacy. Wprowadzanie tego dodatkowego obci??enia z jednej strony uderzy w konsumentów, za? z drugiej strony w polskich przedsi?biorców, a co wi?cej – w jedn? z niewielu bran?, gdzie polskie podmioty wypracowa?y wiod?c? pozycj?. Proponowany podatek nie ma akceptacji spo?ecznej, w zwi?zku z czym uwa?amy, ?e jest jeszcze czas, aby si? z niego wycofa? – mówi Cezary Ka?mierczak, prezes Zwi?zku Przedsi?biorców i Pracodawców.
Jak wynika z sonda?u, 54% Polaków deklaruje, ?e po wprowadzeniu op?aty b?dzie kupowa? sprz?t rzadziej (24%) lub zdecydowanie rzadziej (30%). Negatywne skutki op?aty w najwi?kszym stopniu odczuj? osoby starsze (33%), które ju? dzi? nara?one s? najbardziej na wykluczenie cyfrowe.
– Patrz?c na te wyniki mog? powiedzie?, ?e Polacy dobrze rozumiej?, w jaki sposób podatki czy parapodatki wp?ywaj? na cen? i nie daj? si? nabra? na j?zykowe sztuczki, ?e je?li co? nazwiemy op?at?, a nie podatkiem, to nie wp?ynie to na cen? – podkre?la Andrzej Przyby?o, prezes dolno?l?skiej Grupy AB, najwi?kszego dystrybutora elektroniki w Europie ?rodkowo–Wschodniej. – Wed?ug Eurostatu elektronika w Polsce jest obecnie najta?sza w Europie. Po wprowadzeniu nowego podatku stanie si? najdro?sza. Tymczasem ostatnio przeczyta?em, ?e Ministerstwa Kultury to raczej nie martwi, bo zak?ada, ?e najwy?ej Polacy b?d? kupowali sprz?t w Niemczech. Komentarz polskiego przedsi?biorcy wydaje si? tutaj zb?dny – dodaje.
W sonda?u sprawdzono tak?e, jak badani oceniaj? swoj? sytuacj? ekonomiczn? w czasie pandemii. A? 4 na 10 osób odczuwa jej pogorszenie, z tego co dziesi?ta osoba uwa?a, ?e jej sytuacja znacznie si? pogorszy?a. Wi?kszo?? osób (58%) dostrzega podwy?ki cen i wzrost kosztów ?ycia w porównaniu z okresem przed pandemi?. Tylko co trzeci badany uzna?, ?e koszty ?ycia si? nie zmieni?y, a zaledwie 9%, ?e s? ni?sze.
Jednocze?nie blisko 2/3 badanych uwa?a, ?e powinno si? wspiera? niektóre osoby lub bran?e w ramach pomocy antykryzysowej – w czo?ówce znajduj? si? gastronomia, turystyka, sport i rekreacja.
A? 91% badanych jest przeciwnych przywilejom emerytalnym dla artystów. To mo?e oznacza?, ?e szczególnie pandemia nie jest dobrym czasem na realizacj? takich pomys?ów, tym bardziej nieakceptowalne s? rozwi?zania systemowe niepoprzedzone szerok? debat? publiczn?.
– W badaniu wzi??a udzia? reprezentatywna grupa ponad 2 tys. osób. Jednoznacznie z niego
wynika, ?e respondenci nie chc? wprowadzania kolejnej op?aty, która b?dzie oznacza?
podwy?ki w sklepach. Co wi?cej, wiele osób zadeklarowa?o, ?e w zwi?zku z pandemi?
musia?a zainwestowa? w nowy sprz?t – dotyczy to zw?aszcza studentów oraz rodziców dzieci i m?odzie?y. Wprowadzenie nowej op?aty spowoduje, ?e zdecydowana wi?kszo?? Polaków ograniczy lub zrezygnuje z zakupów. Szczególnie na ten aspekt zwrócili uwag? starsi ankietowani – wynik ten mo?e oznacza? negatywy wp?yw na wykluczenie cyfrowe seniorów – mówi Marek Grabowski, prezes agencji bada? opinii publicznej Social Changes.
Badanie przeprowadzono metod? CAWI na panelu Internetowym w dniach 29 stycznia – 2 lutego 2021 roku. Próba ogólnopolska licz?ca N=2240 osób w wieku od 18 lat wzwy?. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla p?ci, wieku i wielko?ci miejscowo?ci zamieszkania.