Wed?ug danych platformy Automarket.pl, nale??cej do Grupy Kapita?owej PKO Banku Polskiego, najbardziej poszukiwanymi samochodami s? obecnie nie SUVy czy uterenowione kombi, a niewielkie pojazdy z segmentów B lub C. Zajmuj? 6 na 10 miejsc w?ród najcz??ciej kupowanych na platformie aut. ?redni czas dost?pno?ci samochodu na platformie Automarket.pl to 1,5 miesi?ca, a najszybciej nabywców znajduj? ma?e auta niezaliczane do segmentu premium: Fiat 500, Skoda Fabia i Hyundai Tucson.
Dane platformy Automarket.pl wskazuj?, ?e samochód przestaje by? oznak? presti?u. Wybieraj?c pojazd, na pierwszym miejscu szukamy funkcjonalno?ci i wygody, a nie konkretnych marek. Podobne opinie wyra?ali uczestnicy badania Mobilno??* zrealizowanego dla Automarket.pl - dla polskich kierowców coraz wa?niejsze s? u?yteczno?? i bezpiecze?stwo, jakie daje auto. Posiadanie samochodu na w?asno?? nie jest ju? tak wa?ne.
Jakie auta Polacy kupuj? najch?tniej?
Od stycznia do wrze?nia 2022 toku najwi?kszy udzia? w ??cznej sprzeda?y (wynajem d?ugoterminowy, leasing i zakup za gotówk?) w Automarket.pl mia?y: Opel Astra (7,3%), Hyundai i30 (5,8%), Opel Insignia (4,1%), Skoda Octavia (3,8%) i Hyundai Tucson (3,3%). W pierwszej dziesi?tce znalaz? si? równie? jeden model Toyoty i jeden model Volkswagena, po dwa modele Opla i  Hyundaia i a? 4 modele Skody. Po?ród 10 najpopularniejszych aut najwi?cej by?o kompaktów z segmentu C i aut miejskich z segmentu B. Co ciekawe, na li?cie najch?tniej kupowanych samochodów nie ma ?adnego BMW czy Audi, chocia? modele tych marek pojawia?y si? w czo?ówce najcz??ciej kupowanych na Automarket.pl w przesz?o?ci. Warto zwróci? uwag?, ?e okre?lenia „segment B” czy „auta miejskie” mog? by? nieco myl?ce, bo te samochody staj? si? coraz bardziej przestronne . Na przyk?ad pierwszy Opel Astra z 1991 roku mia? d?ugo?? 4050 mm, a wersja z 2019 roku ma ju? 4658 mm. To o ponad pó? metra wi?cej.
– Zauwa?amy zmian? oczekiwa? klientów, którzy chc? kupi? samochód. Obecnie najch?tniej wybierane s? pojazdy ze ?redniej pó?ki cenowej. Spora cz??? kierowców przesta?a traktowa? auta jako oznak? presti?u czy ekskluzywny gad?et. Co wi?cej, obecnie mniejsze auta te? oferuj? du?o przestrzeni, a poziomem funkcjonalno?ci, bezpiecze?stwa czy wyposa?enia nie odstaj? od wi?kszych i bardziej presti?owych modeli. Tak?e jako?? ich wykonania i trwa?o?? nie odbiega od samochodów z wy?szych segmentów – mówi Artur Makol?gwa, Kierownik Zespo?u Marketingu i UX platformy Automarket.pl.
Mniejsze samochody szybciej si? sprzedaj?
Wed?ug danych Automarket.pl ?redni czas dost?pno?ci jednego egzemplarza na platformie to 1,5 miesi?ca. S? jednak takie modele, które na znalezienie nabywcy potrzebuj? jeszcze mniej czasu, ju? oko?o 1 miesi?ca. Nale?? do nich Fiat 500, Skoda Fabia i Hyundai Tucson. Dwa pierwsze zaliczane s? do grona niewielkich, miejskich modeli, natomiast Hyundai jest du?ym suvem, ale raczej nie nale?y do kategorii aut ekskluzywnych. Pragnienie presti?u ust?puje dzisiaj potrzebie wygody, funkcjonalno?ci czy niezawodno?ci. Przy wyborze samochodu u?ywanego, wa?ne jest te? pewne pochodzenie samochodu i dok?adnie sprawdzony stan techniczny.
Badania potwierdzaj? dane z platformy
Tak?e wed?ug badania MOBILNO??* zrealizowanego dla platformy Automarket.pl, coraz liczniejsze s? g?osy, ?e presti? samochodu odgrywa mniejsz? rol? przy wyborze konkretnej marki i modelu.
Chocia? respondenci wci?? zwracaj? uwag? na wygl?d zewn?trzny samochodu, to jednak nie jest to kluczowy czynnik  przy wyborze auta. Najbardziej liczy si? wyposa?enie i ergonomia wn?trza, bo to z tym kierowcy stykaj? si? na co dzie? jako u?ytkownicy samochodu. Kluczowe s? wi?c dla nich komfort i samopoczucie podczas u?ytkowania pojazdu. Wybieraj? samochód dla siebie, nie dla innych. Podczas podejmowania decyzji nie kieruj? si? zatem ch?ci? podniesienia presti?u, ale wzgl?dami praktycznymi.
– Praktyczny wymiar u?ytkowania auta dotyczy tak?e kwestii dost?pu do taniego lub wr?cz bezp?atnego serwisu. Tak? mo?liwo?? maj? kierowcy, którzy decyduj? si? na wynajem d?ugoterminowy samochodu. Analizuj?c odpowiedzi respondentów badania, mo?na zauwa?y?, ?e coraz wi?cej kierowców deklaruje, ?e  posiadanie samochodu na w?asno?? nie jest dla nich konieczne – wystarczy, ?e b?d? mogli  z niego korzysta? bez uci??liwych ogranicze?. Wi?ksze znaczenie ma natomiast wsparcie w trakcie u?ytkowania samochodu obejmuj?ce np. dost?p do serwisu, ubezpieczenie zawarte w racie wynajmu i us?ugi dodatkowe, jak bezp?atna wymiana opon – zwraca uwag? Artur Makol?gwa.
Coraz wi?cej kierowców dostrzega zalety wynajmu d?ugoterminowego, poniewa? kwestia w?asno?ci pojazdu, którym si? poruszaj?, przestaje odgrywa? istotn? rol?. Samochód ma by? po prostu niezawodnym ?rodkiem transportu, który zabierze ich w dowolne miejsce i w dowolnym momencie, bez konieczno?ci dzielenia si? nim z innymi osobami.
* Badanie jako?ciowe – indywidualny wywiad pog??biony (IDI-In-Depth Interviews), zrealizowane przez instytut badawczy Inny Format, lipiec -sierpie? 2022 r.
?ród?o: PKO Leasing