Rok 2022 zatrzyma? dotychczasowy trend wzrostowy w segmencie us?ug subskrypcyjnych. 46 proc. respondentów tegorocznej edycji badania Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” deklaruje, ?e z nich nie korzysta. Czy to tzw. wypadek przy pracy czy mo?e jednak odwrócenie trendu?
Blue Media analizuje korzystanie z us?ug subskrypcyjnych od 2017 r. Do tej pory us?ugi internetowe zyskiwa?y na popularno?ci w?ród Polaków. Po raz pierwszy jednak widoczny jest spadek. Aktualnie 45 proc. badanych nie korzysta z ?adnej internetowej us?ugi abonamentowej. To spadek o 4 p. proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Na przestrzeni roku spad?o zainteresowanie grami online, dost?pem do prasy, korzystaniem z oryginalnego oprogramowania biurowego czy rozszerzonych wersji aplikacji sportowych. Nies?abn?c? popularno?ci? ciesz? si? natomiast serwisy oferuj?ce dost?p do filmów i seriali – tu nieznacznie wzros?a liczba subskrybentów. Podobne zmiany odnotowa?y serwisy z muzyk? oraz platformy e-learningowe. Te ostatnie podwoi?y swój udzia? z 3 do 6 proc.
Spadek nie dotyczy tylko subskrypcji online. O 8 p. proc., w stosunku do zesz?ego roku, wzros?a te? liczba Polaków, którzy deklaruj?, ?e nie korzystaj? z ?adnej nieinternetowej us?ugi abonamentowej.
W?ród badanych us?ug najwi?ksz? popularno?ci? cieszy si? opieka medyczna (11 proc. badanych). Na drugim miejscu ex aequo s? takie us?ugi, jak: catering dostarczany do domu, prasa tradycyjna oraz wst?p do klubu fitness – wszystkie z udzia?em po 6 proc.
Wahania popularno?ci nie powinny niepokoi?. W wi?kszo?ci przebadanych kategorii wyniki s? zbli?one do ubieg?orocznych i drobne ró?nice mog? by? nast?pstwem niepewno?ci pomiaru. Na uwag? zas?uguje jednak pytanie o to, czy respondent korzysta z internetowych us?ug subskrypcyjnych, gdzie ewidentnie przyby?o osób, które twierdz? ?e nie – z 41 do 46 proc. B?dziemy si? bacznie przygl?da? wynikom w przysz?ym roku, bo dopiero wtedy przekonamy si?, czy spadek by? tzw. wypadkiem przy pracy czy mo?e jednak odwróceniem trendu – zauwa?a Sylwia Frydel, Business Development Director w Blue Media.
Wygoda korzystania i ch?odna kalkulacja
Najwa?niejszym czynnikiem decyduj?cym o wyborze us?ug w modelu subskrypcyjnym jest wygoda, na któr? wskazuje ponad po?owa badanych. W dalszej kolejno?ci istotne s?: bliska wygodzie ?atwo?? korzystania oraz fakt, i? s? one ta?sze od jednorazowych p?atno?ci. Te trzy cechy us?ug abonamentowych by?y wyra?nie cz??ciej wskazywane w porównaniu do roku ubieg?ego. Z kolei, w stosunku do zesz?orocznego badania, na znaczeniu straci?o poczucie pewnej wyj?tkowo?ci i ograniczonej dost?pno?ci us?ug subskrypcyjnych.
– Mo?na za?o?y?, ?e us?ugi kupowane w modelu subskrypcyjnym staj? si? dost?pne równie? w innych formach. By? mo?e to w?a?nie jest kluczem do zrozumienia mniejszej liczby respondentów korzystaj?cych z us?ug abonamentowych online – mówi Marcin Szczur, Deputy Head of Sales w Blue Media.
Wygod? doceniaj? przede wszystkim kobiety i osoby ze starszych grup wiekowych oraz mieszka?cy najwi?kszych miast. Z kolei ?atwo?? korzystania szczególnie ceni? sobie panowie, osoby starsze oraz mieszka?cy wsi i mniejszych miast. Korzystniejsza cena ma du?o wi?ksze znaczenie dla kobiet i starszych grup wiekowych.
P?atno?? za subskrypcje
Z roku na rok systematycznie spada liczba osób dokonuj?cych op?at subskrypcyjnych za pomoc? przelewów wykonywanych samodzielnie – cho? nadal to najpopularniejsza metoda – p?aci ni? co trzeci badany (35 proc.). Odwrotny trend uwidacznia si? w wykorzystaniu w tym celu karty kredytowej, BLIKa oraz Google Pay.
Badanie “Finanse Polaków w czasach pospandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.