Zgodnie z badaniem Barometr Providenta przeprowadzonym w lutym na tegoroczne ?wi?ta Wielkanocne Polacy zamierzali wyda? ?rednio 637 z?, czyli o 74 z? wi?cej ni? przed rokiem. W zwi?zku z rozwojem pandemii koronawirusa w marcowym badaniu tylko 30 proc. zapowiedzia?o, ?e utrzyma za?o?ony wcze?niej bud?et. Prawie po?owa Polaków zamierza ci?? ?wi?teczne wydatki. Deklaruj? tak przede wszystkim seniorzy.
Zaledwie w ci?gu kilku tygodni badanie na temat wielkanocnych planów Polaków sta?o si? nieaktualne. Wed?ug lutowego Barometru Providenta nieco ponad po?owa respondentów planowa?a wyda? do 500 z?, kolejne 17 proc. – mi?dzy 500 a 1 tys. z?. ?redni bud?et ?wi?teczny wynosi? wówczas nieca?e 640 z? i by? nieco wy?szy od ubieg?orocznego. W marcu wi?kszo?? badanych zadeklarowa?a, ?e zrewiduje swoje wydatki.
Z powodu pandemii koronawirusa pierwotnie za?o?one bud?ety utrzyma nieca?e 30 proc. badanych.
– Zmiana ?wi?tecznych planów zrewidowa?a nasze wydatki. Niemal po?owa z badanych zadeklarowa?a, ?e wyda na Wielkanoc mniej, ni? zamierza?a. Najcz??ciej o ci?ciach w bud?ecie my?l? seniorzy. Prawie 58 proc. z nich twierdzi, ?e poniesie ni?sze koszty – podkre?la Karolina ?uczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewn?trznej Provident Polska.
To niejedyna zmiana, jak? na Polakach wymusi?a pandemia koronawirusa. Inne s? teraz nasze plany na sp?dzenie ?wi?tecznych dni. 43 proc. badanych sp?dzi ten czas w domu – z rodzin? lub samotnie. Prawie 25 proc. b?dzie ?wi?towa? z rodzin?, ale zdalnie, dzi?ki wykorzystaniu technologii. 10 proc. Polaków deklaruje, ?e ich ?wi?teczne plany nie zmieni? si? z powodu sytuacji epidemiologicznej.
Barometr Providenta pokaza?, ?e Polacy s? przywi?zani do tradycji, dlatego w tym roku najbardziej b?dzie im brakowa? zwyczaju ?wi?cenia pokarmów, który z powodu pandemii zosta? zawieszony.
– Dla 78 proc. badanych to wa?na tradycja wielkanocna – mówi Karolina ?uczak. – Pami?tajmy jednak, ?e wiele zwyczajów mo?na kultywowa?, nie wychodz?c z domu. Dzieci na pewno ch?tnie przygotuj? kolorowe pisanki.
Polacy nie zamierzaj? za to zrezygnowa? z domowych porz?dków, które s? trwale zwi?zane z przygotowaniami do ?wi?t.
W lutowej edycji badania respondenci wskazali, ?e na ?wi?tecznym stole b?d? dominowa? tradycyjne potrawy. Polacy nie wyobra?aj? sobie Wielkanocy bez ?urku (57 proc.) lub barszczu bia?ego (41 proc.) oraz jajek (75 proc.) i bia?ej kie?basy (prawie 50 proc.). Wyj?tkowo przywi?zani do tradycyjnych smaków s? przedstawiciele najstarszego pokolenia.
– Mi?dzypokoleniowe ró?nice w smaku najbardziej wida? na przyk?adzie ciast. Najstarsi preferuj? tradycyjnego podczas Wielkanocy mazurka. M?odzi wol? makowca, którego przygotowujemy tak?e na gwiazdk? Â– dodaje ekspertka z Provident Polska.