Po?owa pracowników na ?wiecie nie czuje si? w pracy szcz??liwa

Newsroom BrandsIT
6 Min

Eksperci Great Place to Work® wraz z naukowcami z Carey Business School przy Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa w USA przeprowadzili szeroko zakrojone badanie, którego celem by?o uzyskanie odpowiedzi na pytania: czym jest wellbeing pracowników i jak tworzy? kultur? firmy, która b?dzie przyjazna pracownikom? Badanie Global Employee Engagement Benchmark przynios?o ma?o optymistyczne wyniki. W uj?ciu globalnym firmy nie najlepiej radz? sobie z tworzeniem ?rodowiska pracy, w którym pracownicy mogliby w pe?ni czerpa? ze swojego potencja?u. Jedynie oko?o po?owa zatrudnionych na ?wiecie dobrze si? czuje w miejscu pracy i czerpie z pracy satysfakcj?. Niewielu mo?e powiedzie?, ?e w swojej pracy rozkwita.

W badaniu, które przeprowadzono latem 2021 r., wzi??o udzia? 14 tysi?cy pracowników z 37 krajów ?wiata. Pracownicy oceniali swoje miejsca pracy w oparciu o 17 stwierdze? z klasycznej ankiety Trust Index Great Place to Work®. Stwierdzenia dotyczy?y aspektów, które ca?o?ciowo przyczyniaj? si? do pozytywnego do?wiadczenia pracowników, takich jak: poczucie celu pracy, szanse na innowacje, bezpiecze?stwo psychiczne, jako?? przywództwa i uczciwo??.

Czym jest dobrostan w miejscu pracy?

Promowanie dobrostanu pracowników w miejscu pracy to co? wi?cej ni? jedynie troska o ich zdrowie fizyczne oraz dobre i bezpieczne warunki pracy. Te dwa wymiary s? wa?ne, ale stanowi? tylko cz??? pozytywnych do?wiadcze?, jakie mog?, a nawet powinny by? udzia?em pracownika w miejscu pracy. Chodzi tu o bardziej holistyczne podej?cie, które uwzgl?dnia wra?liwo??, ambicje i inne, trudniejsze do zdefiniowania potrzeby pracownika, które pozwalaj? mu dobrze czu? si? i dobrze funkcjonowa? w pracy. Kiedy pracownicy konsekwentnie maj? pozytywne do?wiadczenia w obszarach, które przyczyniaj? si? do wysokiego poziomu dobrostanu, mog? rozkwita? w pracy i poza ni?. A to si? firmom op?aca, bo ten rodzaj kondycji pracowników ma i b?dzie mia? w przysz?o?ci coraz wi?kszy wp?yw na tworzenie miejsc pracy sprzyjaj?cych rozwojowi i innowacjom.

W wyniku badania i zgromadzonych danych uda?o si? zidentyfikowa? 5 obszarów, które maj? wp?yw na pozytywne do?wiadczenie pracownika. S? to:
·       ?rodowisko pracy sprzyjaj?ce zdrowiu psychicznemu i emocjonalnemu
·       Poczucie celu i znaczenia wykonywanej pracy
·       Poczucie bezpiecze?stwa i pewno?? wsparcia przy realizacji wyznaczonych celów
·       Bezpiecze?stwo finansowe i poczucie, ?e praca jest sprawiedliwie wynagradzana
·       Autentycznie pozytywne relacje mi?dzyludzkie i poczucie wi?zi z kolegami z pracy

Na ca?ym ?wiecie 25% pracowników czuje si? w pracy samotna

Wyniki badania nie pozostawiaj? z?udze?, ?e przed wi?kszo?ci? firm jeszcze d?uga droga, aby ?rodowisko pracy sprzyjaj?ce rozwojowi i rozkwitowi pracownika sta?o si? norm?.
Globalne dane pokazuj?, ?e tylko 17% pracowników osi?ga taki poziom zawodowego dobrostanu, który nazwaliby?my rozkwitem – stwierdza profesor Richard Smith z Johns Hopkins University. Niestety, prawie tyle samo, bo 14% osób deklaruje, ?e ich poziom dobrostanu w pracy jest niski.

Chocia? mo?na zaobserwowa? nieznaczne ró?nice w zale?no?ci od regionu geograficznego, gdy patrzymy na ca?y ?wiat, nie mamy powodów do rado?ci – wynik poziomu dobrostanu pracowników pozostaje niski.

W badaniu na plan pierwszy wysun?? si? wyra?ny deficyt poczucia celu wykonywanej pracy. W?ród respondentów 42% stwierdzi?o, ?e nie znajduje sensu w swojej pracy, a 37% wskaza?o, ?e ich praca nie ma ?adnego szczególnego znaczenia. Inn? barier? dla wy?szego poziomu samopoczucia i spe?nienia jest poczucie braku autentycznych, nacechowanych wzajemn? trosk? wi?zi w pracy. Na ca?ym ?wiecie 25% pracowników czuje si? w pracy samotna, a kolejne 32% nie czuje, ?e realnie przynale?y do zespo?u. Dla 45% zatrudnionych ich miejsce pracy nie jest ?rodowiskiem sprzyjaj?cym zdrowiu psychicznemu i emocjonalnemu.

Mniej wi?cej po?owa wszystkich pracowników wskazywa?a na s?abe przywództwo. Liderzy nie dbaj? wystarczaj?co o nich jako o ludzi, nie anga?uj? ich w decyzje i nie bior? pod uwag? ich opinii. Podobny odsetek pracowników uwa?a, ?e polityka gratyfikacji i awansów nie jest prowadzona w firmie sprawiedliwie. Nic wi?c dziwnego, ?e tak?e prawie po?owa wszystkich pracowników stwierdzi?a, ?e nie zamierza d?ugo pozosta? w swoim obecnym miejscu pracy, ani nie jest sk?onna poleci? swojego pracodawcy.

Nadzieja na horyzoncie

Je?li chodzi o umiej?tno?? tworzenia ?rodowiska pracy sprzyjaj?cego do?wiadczaniu przez pracowników dobrostanu, znacznie lepiej wypadaj? firmy z list najlepszych miejsc pracy Great Place to Work®. W skali ca?ego ?wiata a? 61% pracowników tych firm potwierdza, ?e praca i panuj?ce w niej relacje s? dla nich ?ród?em satysfakcji. W efekcie firmy te szybciej si? rozwijaj?, bo nie tylko rotacja w?ród za?ogi jest mniejsza, ale tak?e pracownicy s? bardziej sk?onni, aby poleca? pracodawc? innym. To za? pozwala firmie przyci?gn?? i utrzyma? talenty.

Tworz?c ?rodowisko pracy sprzyjaj?ce zdrowiu psychicznemu i emocjonalnemu, daj?c pracownikom poczucie celu i znaczenia ich pracy, zapewniaj?c im wsparcie i bezpiecze?stwo finansowe oraz dbaj?c o autentyczne wi?zi mi?dzyludzkie, liderzy biznesu tworz? warunki, które nie tylko pozwalaj? si? rozwija? pracownikom, ale tak?e ?wietnie prosperowa? swoim firmom.

Nawet je?li wyniki globalnego badania dzi? wydaj? si? pesymistyczne, kierunek, w którym warto pod??a?, jest znany. Dysponujemy wynikami z praktyki najlepszych organizacji na ?wiecie. Jest tak?e znaczna liczba bada? naukowych, za którymi stoj? dobrze udokumentowane miary dobrostanu ludzi w ?rodowisku pracy. Ale warto odnotowa? i to, ?e w dzia?aniach skutecznych liderów i najlepszych pracodawców jest tak?e troch? „sztuki”. To sprawia, ?e potrafi? w jedyny w swoim rodzaju sposób zaspakaja? zbiorowe i indywidualne potrzeby swoich ludzi. Warto si? im przygl?da?.

Udostępnij