Polpharma – nowoczesne miejsce pracy przy wsparciu Microsoft

Newsroom BrandsIT
6 Min

Polpharma jest przyk?adem jednej z najbardziej zaawansowanych cyfrowo firm na polskim rynku farmaceutycznym. W nie?atwym procesie digitalizacji procesów biznesowych i produkcyjnych wspiera j? Microsoft. W maju 2019 roku obie firmy podpisa?y porozumienie, w ramach którego zadeklarowa?y podj?cie wspólnych dzia?a? w obszarach takich, jak cyfryzacja procesów przemys?owych w ca?ym ?a?cuchu warto?ci produkcji leków, zaawansowana analityka danych i wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz tworzenie cyfrowego miejsca pracy. Owocem porozumienia jest nowoczesne miejsce pracy, wspieraj?ce mobilno??, prac? online oraz inteligentne procesy produkcyjne Fabryki Przysz?o?ci.

„Cyfryzacja jest istotnym elementem transformacji Grupy Polpharma. Z jednej strony pozwoli nam dostarcza? warto?ciowe rozwi?zania dla pacjentów, stanowi?ce po??czenie farmaceutyków i nowych us?ug, z drugiej – umo?liwi podniesienie elastyczno?ci i zwinno?ci biznesowej naszej organizacji. Technologie cyfrowe w procesie produkcji maj? ogromny potencja?, poniewa? wp?ywaj? na efektywno?? wytwarzania, a co za tym idzie zwi?kszenie konkurencyjno?ci Polpharmy jako najwi?kszego producenta leków w Polsce”Markus Sieger, Prezes Grupy Polpharma.

Nowoczesne standardy pracy

W Polpharmie cyfryzacja dotyczy kluczowych obszarów, w obr?bie których wykorzystywana jest technologia Microsoft. S? to digital organization, digital operations (produkcja), digital product, digital market. Cyfrowa zmiana dotyka tym sposobem ka?dego pracownika. Cel jest jeden – zwi?kszenie efektywno?ci biznesowej firmy, a przede wszystkim u?atwienie codziennych zada? poszczególnych pracowników.

W Polpharmie pracuje obecnie ok. 4,5 tys. osób. W 6 oddzia?ach w Polsce zatrudnienie znajduj? przedstawiciele baby boomers (16 proc.), generacja X (53 proc.), generacja Y (29 proc.) oraz generacja Z/C (2 proc.). Tak ró?norodne ?rodowisko wymaga od firmy pe?nego dopasowania do potrzeb oraz mo?liwo?ci ka?dego z pracowników. Gdy dla jednych liczy si? elastyczny czas pracy i mo?liwo?? realizacji obowi?zków z dowolnego miejsca, inni stawiaj? na spotkanie face to face i obecno?? w firmie. Dla jednych i drugich z pomoc? przychodzi technologia Microsoft.

„To w jaki sposób dzisiaj pracujemy jest efektem wysi?ków wielu osób. Technologia wspiera nasze dzia?ania, ale optymalne jej wdro?enie wymaga?o przygotowania pracowników do zmiany”mówi Jaros?aw Hermann, Ekspert ds. Ekspert ds. Cyfryzacji w Polpharmie.

Microsoft Teams to technologia, z której obecnie korzysta w Polpharmie ponad 3 tys. osób. Odpowiednio zaplanowana komunikacja, szkolenia, rekomendacje odpowiednich rozwi?za? oraz wsparcie kadry menad?erskiej doprowadzi?y do tego, ?e us?ugi Microsoft przek?adaj? si? na prac? poszczególnych osób oraz ca?ych dzia?ów.

„Jest po?udnie. Zazwyczaj o tej porze mia?em w skrzynce co najmniej kilkadziesi?t wiadomo?ci. Teraz liczba e-maili znacznie si? zmniejszy?a, a rol? klasycznej korespondencji i szybkiej wymiany wiadomo?ci przejmuje us?uga Microsoft Teams”mówi Rados?aw Bondarczuk, Szef ds. Doskona?o?ci Operacyjnej IO Grupy Polpharma.

Z obecno?ci w biurze, pracownicy mog? zrezygnowa? na rzecz dowolnego miejsca, z którego aktualnie najlepiej i najwygodniej im pracowa?. Organizacja wirtualnych spotka? staje si? codzienn? rutyn?, a mo?liwo?? „wdzwonienia si?” poszczególnych uczestników komfortem, który wp?ywa na efektywno?? zatrudnionych. Wcze?niej pracownicy, aby uczestniczy? w spotkaniach projektowych, musieli przemieszcza? si? mi?dzy budynkami i ró?nymi lokalizacjami. Dzisiaj o wiele cz??ciej spotykaj? si? online, dzi?ki czemu oszcz?dzaj? równie? sporo czasu. Zdalny styl pracy ma ogromne znaczenie w takich sytuacjach, jak pandemia koronawirusa.

Podczas gdy do wewn?trznej komunikacji zespo?ów stosowany jest Microsoft Teams, pracownicy Polpharmy równie? szeroko wykorzystuj? Yammer do komunikacji wewn?trznej, tak?e z przedstawicielstwami Polpharmy z innych krajów. Z wewn?trznej sieci spo?eczno?ciowej korzysta dzisiaj prawie 5 tys. osób z trzech krajów. Yammer jest bardzo dobrym narz?dziem nieformalnej, otwartej  komunikacji spo?eczno?ciowej, u?atwiaj?cej rozmow? o wa?nych dla firmy i pracowników sprawach.

Biura Polpharmy wyposa?one s? w urz?dzenia Surface Hub 2, które podczas spotka? u?atwiaj? rozmowy i analiz?, m.in. wyników pomiaru efektywno?ci procesów biznesowych w Centrum Us?ug Finansowych. W szybszym podejmowaniu decyzji w oparciu o zawsze aktualne dane pomaga us?uga Power BI, umo?liwiaj?ca ich prezentacj? w czytelny dla odbiorcy sposób.

„Digitalizacja procesów finansowych spowodowa?a, ?e ilo?? danych w ostatnim czasie jest znacz?co wi?ksza ni? jeszcze kilka lat temu. Naszym zadaniem w finansach jest takie przetwarzanie informacji, aby stanowi?y one warto?? dla firmy, ?eby mo?na by?o wykorzysta? j? do codziennego procesu zarz?dzania”mówi Wojciech Rosa, Dyrektor Finansów Korporacyjnych Grupy Polpharma.

Za cyfrow? zmian? w Polpharmie odpowiada nieformalny, niehierarchiczny, wirtualny zespó? ambasadorów, powo?any z inicjatywy Tomasz Staszelisa, Dyrektora ds. Cyfryzacji Grupy Polpharma.

„Celem Polpharma Digital Community jest tworzenie kontekstu dla digitalizacji, czyli podnoszenie ?wiadomo?ci, promocja, inspirowanie pracowników i rekomendacje odpowiednich rozwi?za? cyfrowych w biznesie. Ujmuj?c rzecz praktycznie, taki styl oddzia?ywania sprawia, ?e poszczególni pracownicy oraz ich dzia?y nie tylko my?l? i mówi? o digitalizacji, ale te? aplikuj? odpowiednie cyfrowe rozwi?zania do obszarów, za które s? odpowiedzialni”mówi Tomasz Staszelis.

G?ówn? zalet? takiego rozwi?zania jest zdobywanie przez pracowników firmy du?ej bieg?o?ci technologicznej. Aby u?atwi? sobie codzienne zadania, pracownicy sami potrafi? zbudowa? aplikacje, które najlepiej b?d? odpowiada? ich potrzebom. Dzi?ki aplikacjom mobilnym tworzonym w PowerAutomate, pracownicy mog? m.in. dzia?a? w sposób natychmiastowy w sytuacjach, gdy np. zauwa?? jak?? awari?. Mog? równie? monitorowa? swój czas pracy poprzez logowanie si? do aplikacji po rozpocz?ciu pracy i wylogowanie si? po jej zako?czeniu.

Udostępnij