Polscy dostawcy walcz? z gigantami o chmurowy rynek 

Klaudia Ciesielska
7 Min

Na rynku cloud computingu król jest tylko jeden. To Amazon, który sta? si? synonimem chmury i który zarabia wi?cej ni? jego g?ówni rywale razem wzi?ci. Polskie firmy jednak nie poddaj? si? i wykorzystuj?c s?absze strony gigantów, staraj? si? wykroi? dla siebie kawa?ek rynkowego tortu.

Wed?ug danych prezentowanych w „RightScale 2017 State of the Cloud” 95 proc. respondentów u?ywa obecnie rozwi?za? chmurowych. Wy??cznie z chmury publicznej korzysta 22 proc. przedsi?biorstw na ?wiecie, 5 proc. wykorzystuje tylko chmur? prywatn?, a 67 proc. postawi?o na wdro?enie modelu hybrydowego, czyli po??czenie obu rozwi?za?. Przewaga rozwi?za? publicznych wynika g?ównie z rynkowej dominacji Amazon Web Services. Platforma AWS niezmiennie pozostaje dla wielu firm i prywatnych u?ytkowników podstawowym wyborem do realizacji projektów chmurowych. Jednak coraz bardziej odczuwa oddech konkurentów.

Tygrys zza Wielkiego Muru

Firma Synergy Research Group poda?a, ?e Amazon mia? 5,1 mld dolarów przychodów w czwartym kwartale ubieg?ego roku. Daleko w tyle zostawi? swoich g?ównych konkurentów: Microsoft, IBM i w szczególno?ci Google. Coraz silniejszy jest jednak przeciwnik ze wschodu. Mowa o chi?skim dostawcy chmury publicznej – Alibaba Cloud. Zdaniem analityków Synergy pod koniec 2017 roku firma odnotowa?a po raz kolejny 104-procentowy wzrost i 553 mln dolarów przychodu, oferuj?c swoje us?ugi tylko w Chinach. Wynik nadal daleki jest od rezultatów AWS, ale pokazuje jednocze?nie, ?e dzia?aj?c wy??cznie na w?asnym rynku, mo?na gigantom rzuci? wyzwanie. Nawet je?li we?miemy pod uwag? fakt, ?e jest on w Pa?stwie ?rodka mocno regulowany.

Jak podkre?laj? analitycy, nie jest pewne, czy Alibaba zagrozi liderom globalnie, ale na pewno mo?e sta? si? g?ównym wyborem us?ug chmurowych dla zachodnich firm inwestuj?cych w Chinach. Kluczem do sukcesu wydaje si? specjalizacja, szukanie innowacyjnych nisz i wype?nienie obszarów zaniedbanych przez g?ównych graczy.

Rynek chmurowy ro?nie w tempie szybszym ni? zak?adano, ale przebicie si? do grona liderów mo?e sta? si? coraz trudniejsze. Mniejsi gracze na rynku powinni zacz?? rozwa?a? specjalizacj? w konkretnych dziedzinach lub rynkach – podkre?la John Dinsdale, dyrektor ds. analiz w Synergy.

Sposób na giganta

Te s?owa coraz mocniej bior? sobie do serca lokalni gracze, tym bardziej, ?e wszystko wskazuje na to, ?e chmura b?dzie zyskiwa? na popularno?ci. W tej sytuacji lokalni dostawcy coraz ?mielej staraj? si? pozyskiwa? klientów, bardziej akcentuj?c swoje mocne strony i wskazuj?c na przewagi nad zachodni? konkurencj?:

Lokalni gracze do?? cz?sto stawiaj? na chmur? prywatn?. Nie bez powodu. W 2017 roku potencja? chmur obliczeniowych w Polsce doceni?y przede wszystkim du?e przedsi?biorstwa, bo ponad 37 proc. z nich. W tej grupie nadal jednak trzon stanowi? inwestycje w chmury publiczne. Wed?ug danych IDC w 2017 roku rynek ten w Polsce móg? przekroczy? warto?? 200 mln dolarów. Firma analityczna Forrester Research wskazuje jednak, ?e globalny rynek chmury prywatnej – m.in. dzi?ki zmianom prawnym – b?dzie rós? i do 2022 roku mo?e by? wart a? 26 miliardów dolarów. To jest nisza, któr? chc? eksplorowa? polscy dostawcy.

Dla bran? o wysokich wymaganiach w zakresie bezpiecze?stwa, jak np. bankowej, ubezpieczeniowej czy medycznej, chmura prywatna to naturalny wybór. Gwarantuje swoim u?ytkownikom pe?n? kontrol? nad przechowywanymi i przetwarzanymi danymi oraz mo?liwo?? dostosowania do swoich potrzeb praktycznie ka?dego komponentu zarówno w zakresie funkcjonalnym, jak i wydajno?ciowym – t?umaczy Jakub Bry?a z Atmana.

Argumentów za prywatn? chmur? jest wi?cej. Chmury publiczne Amazona, Google’a czy Microsoftu dzia?aj? w oparciu o rozsiane po ca?ym ?wiecie centra danych. Odleg?o?ci pomi?dzy nimi a u?ytkownikami ko?cowymi mog? powodowa? opó?nienia w funkcjonowaniu aplikacji kluczowych dla prowadzenia biznesu. To mo?e by? argument dla firm, dla których opó?nienia transmisji to sprawa kluczowa. Ograniczeniem mog? by? tak?e regulacje prawne.

Korzystanie z chmur publicznych opartych na rozproszonej infrastrukturze mo?e sta? si? problematyczne dla wielu firm, które musz? dostosowa? si? do nowych regulacji prawnych, zw?aszcza takich jak RODO. Tak?e w przypadku przetargów publicznych cz?sto trzeba poda? adres data center, w którym przechowywane b?d? wra?liwe dane. Niemo?liwa do wskazania lokalizacja danych w chmurze publicznej mo?e sprawi?, ?e firma nie pozyska kontraktu. W przypadku chmury prywatnej czy innego typu chmury lokalnego dostawcy klient zawsze wie, gdzie znajduje si? jego ?rodowisko serwerowe – wyja?nia Jakub Bry?a z Atmana.

Gra do wspólnej bramki

Czy oznacza to, ?e polscy dostawcy id? na wojn? z gigantami? Bynajmniej, bo nikt nie ma z?udze? co do wyniku tej walki. Giganci s? na czele stawki i maj? za sob? ogromne bud?ety na rozwój i promocj? us?ug. Przedsi?biorcy maj? jednak zró?nicowane potrzeby, a co za tym idzie potrzebuj?  ró?norodnych rozwi?za?. To co jest dobre dla jednej firmy, nie musi by? dobre dla drugiej.

Mo?e si? wydawa?, ?e us?ugi globalnych i lokalnych dostawców s? konkurencyjne, jednak naszym zdaniem s? bardziej komplementarne ni? konkurencyjne, bo tak naprawd? si? uzupe?niaj?.  Warto te? zwróci? uwag? na interoperacyjno??, czyli gotowo?? chmur globalnych do uruchamiania bezpo?rednich styków z innymi chmurami po to, by umo?liwi? klientom bezproblemowe korzystanie z obu ?rodowisk chmurowych jednocze?nie – zaznacza Jakub Bry?a z Atmana.

Z tego mi?dzy innymi powodu ro?nie popularno?? rozwi?za? hybrydowych, które w wielu przypadkach s? po??czeniem chmury publicznej i prywatnej. Wed?ug „RightScale 2017 State of the Cloud” ponad 50 proc. firm chce inwestowa? w?a?nie w tego typu ??czone rozwi?zania. Zbli?ony wynik podaje firma Rackspace, która dodatkowo wskazuje, ?e takie po??czenie pozwala firmom na redukcj? wydatków o ok. 17 proc.

Dzi? tak naprawd? nie ma znaczenia walka pomi?dzy dostawcami chmur publicznych i prywatnych. Warunki dyktuj? przedsi?biorstwa, a te chc? mie? mo?liwo?? korzystania z szerokiej oferty chmury publicznej, prywatnej lub obu jednocze?nie w zale?no?ci od swoich potrzeb – podsumowuje Jakub Bry?a z Atmana. – Firmy rozwijaj? si?, inwestuj? w dane rozwi?zania chmurowe i z czasem okazuje si?, ?e co? co sprawdza?o si? na przyk?ad rok temu, teraz ju? nie wystarcza. ??czenie rozwi?za? to cz?sto wyj?cie optymalne, gwarantuj?ce najwy?sz? elastyczno?? i efektywno?? kosztow? – dodaje Bry?a.

Wed?ug danych firmy analitycznej IDC wynika, ?e w 2017 roku wydatki na chmur? prywatn? i publiczn? w Europie ?rodkowo-Wschodniej wynios?y 594 mln dolarów. W 2020 roku wzrosn? do 876 mln dolarów.

Udostępnij
Redaktor Brandsit