Nasz kraj jest czwartym najwi?kszym eksporterem sprz?tu AGD na ?wiecie. Z eksportem o warto?ci 7 mld dolarów Polska zaspokaja oko?o 2% ?wiatowego popytu. Jest to czterokrotnie wi?kszy udzia? w rynku AGD ni? wynosi udzia? polskiego PKB w ?wiatowej gospodarce. Polskie firmy maj? najsilniejsz? pozycj?, je?li chodzi o produkcj? gotowych sprz?tów oraz elementów plastikowych – wynika z raportu „Producenci i dostawcy AGD w obliczu nowych trendów i wyzwa?”, przygotowanego przez SpotData i Santander Bank Polska.
Roczne ?wiatowe wydatki na sprz?t AGD wynosz? oko?o 500 mld dolarów. Za ponad po?ow? tej kwoty odpowiadaj? kraje Azji i Pacyfiku, w tym szczególnie Chiny, gdzie szybko ro?nie klasa ?rednia i przeci?tny standard ?ycia. Z punktu widzenia polskich firm ta cz??? rynku nie jest bardzo istotna, poniewa? sprzeda? z krajowych fabryk jest bardzo mocno skoncentrowana w Europie. Rynek w naszym regionie jest wart blisko 72 mld dolarów, a polskie firmy s? wa?n? jego cz??ci?.
– Polscy producenci sprz?tu AGD s? czwart? eksportow? si?? na ?wiecie, wyprzedzaj? nas tylko Chiny, Niemcy i Meksyk. Przed pandemi? eksport o warto?ci 7 mld dolarów plasowa? nas przed W?ochami czy Turcj?, które od lat maj? siln? pozycj? na rynku produkcji sprz?tu AGD. Polskie firmy specjalizuj? si? w produkcji gotowych sprz?tów takich jak pralki, suszarki do ubra? i zmywarki oraz elementów plastikowych, na przyk?ad w??y, rur i przewodów – wyja?nia Kamil Miko?ajczyk, dyrektor ds. sektora produkcji przemys?owej Santander Bank Polska.
Polskie specjalno?ci AGD – wyroby z tworzyw sztucznych
W najwa?niejszych elementach ?a?cucha dostaw AGD Polska ma szczególne przewagi konkurencyjne w dwóch obszarach – produkcji dóbr gotowych oraz elementów plastikowych. S? to dziedziny, w których produkujemy i eksportujemy relatywnie wi?cej ni? przeci?tnie inne kraje.
Polskie firmy maj? ponad 29% udzia? w ?wiatowym eksporcie suszarek do ubra?, prawie 20% udzia? w eksporcie zmywarek i 15% udzia? w sprzeda?y pralek. W przypadku elementów z tworzyw sztucznych, Polska jest znacz?cym dostawc? wszelkiego rodzaju rur, przewodów i w??y z tworzyw sztucznych, które wykorzystywane s? zarówno w bran?y AGD, jak i motoryzacyjnej. Rodzimi producenci rur, przewodów i w??y z tworzy maj? 17% udzia?u w ?wiatowym eksporcie, producenci pasów lub ta?m z gumy – 14,2%, 10,2% ?wiatowego eksportu to polskie przewody, rury i w??e z gumy – wyja?nia Maciej Na??cz, analityk sektorowy w Santander Bank Polska.
Aktywno?? firm z bran?y AGD w Polsce
??czne przychody firm produkuj?cych AGD w Polsce si?gaj? oko?o 5,7 mld euro (dane za 2018 rok). Firmy te korzystaj? z dostaw komponentów z trzech g?ównych sektorów: elementów z tworzyw sztucznych, metalowych i elektrotechnicznych. Najwi?kszym pod wzgl?dem przychodów jest sektor produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, za? najwi?kszy pod wzgl?dem liczby firm jest sektor produkcji wyrobów z metali. Sama bran?a producentów AGD wyró?nia si? znacznie wi?ksz? od przeci?tnej wielko?ci? firm, jest to segment zdominowany przez du?ych producentów.
– Z wykonanej przez nas analizy danych finansowych firm wynika, ?e polscy producenci komponentów plastikowych cechuj? si? najwy?sz? zyskowno?ci?. To przeczy cz?stej tezie, ?e wytwarzaj? oni wy??cznie najprostsze elementy. W tych elementach cz?sto kryje si? technologia i jako??, któr? trudno dostarczy? producentom z krajów azjatyckich. Producenci wyrobów plastikowych osi?gaj? oko?o 10% mar?? EBITDA, wysok? jak na warunki polskiego przemys?u – mówi Ignacy Morawski, dyrektor SpotData.
W segmencie produkcji wyrobów metalowych ta mar?a wynosi oko?o 9%, a w wyrobach elektrotechnicznych 5%. Najmniejsz? mar?e ma segment produkcji wyrobów gotowych oko?o 2%. Niskie mar?e produkcji elektrotechnicznej i wyrobów gotowych mog? wynika? z faktu, ?e s? to segmenty zdominowane przez du?e, mi?dzynarodowe koncerny, z którymi ?rednim i ma?ym firmom trudno jest konkurowa?. W przypadku wyrobów plastikowych i metalowych rynek jest bardziej rozdrobniony i ?atwiej jest znale?? nisze, w której mo?na osi?ga? zyskowno??.
Najwi?cej firm w ?a?cuchu dostaw AGD jest ulokowanych w okolicach Wroc?awia oraz na Górnym ?l?sku. S? to obszary wysoko uprzemys?owione i dobrze skomunikowane z Niemcami, które s? g?ównym odbiorc? ca?ej bran?y. Wiele firm znajduje si? te? w okolicach ?odzi oraz w obszarze by?ego Centralnego Okr?gu Przemys?owego na Podkarpaciu. Warto zauwa?y?, ?e firmy produkcyjne s? ulokowane przy autostradach A1, A2 i A4. To pokazuje, jak wa?n? rol? w integracji polskiej bran?y ze ?wiatowymi odbiorcami odgrywa po?o?enie i jak istotny dla rozwoju polskiego przemys?u jest rozwój infrastruktury transportowej.