“Polska jest dla nas kluczowym rynkiem z potencja?em do stania si? technologicznym hubem regionu CEE.” – Ilona Tomaszewska, Microsoft

Klaudia Ciesielska
11 Min
Ilona Tomaszewska, Microsoft / ?ród?o: Microsoft

Sztuczna inteligencja rozwija si? w b?yskawicznym tempie, a jej wp?yw na ró?ne sektory gospodarki staje si? coraz bardziej odczuwalny, tak?e w Polsce. Z Ilon? Tomaszewsk?, Public Sector Lead w Microsoft Polska skupimy si? na najwa?niejszych globalnych trendach w AI, wyzwaniach zwi?zanych z jej wdra?aniem oraz roli, jak? sztuczna inteligencja odgrywa w transformacji cyfrowej polskich firm i instytucji. 

Brandsit: Jakie s? najwa?niejsze globalne trendy w rozwoju sztucznej inteligencji, które wp?ywaj? na rynek polski?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Sztuczna inteligencja rozwija si? w bezprecedensowym tempie. ?wiadczy o tym chocia?by fakt, ?e tylko podczas ostatniej konferencji Microsoft Ignite og?osili?my oko?o 80 nowych produktów i funkcji skupionych wokó? tej technologii. Jednak tak szybki rozwój AI rodzi obawy o jej bezpiecze?stwo. Dlatego te? zadaniem firm i organizacji dostarczaj?cych inteligentne algorytmy jest zapewnienie, ?e b?d? one odpowiednio chronione i zaufane. W tym celu Microsoft ju? rok temu uruchomi? inicjatyw? Secure Future Initiative, która stawia silne zabezpieczenia w centrum ka?dej naszej us?ugi i ka?dego naszego produktu. Zaanga?owali?my w to a? 34 000 in?ynierów, których zadaniem jest zadbanie o to, aby nasze rozwi?zania by?y odpowiednio chronione i jeste?my przekonani, ?e to w?a?nie bezpiecze?stwo b?dzie najwa?niejszym trendem wyznaczaj?cym rozwój sztucznej inteligencji na ?wiecie. 

“Bezpiecze?stwo b?dzie najwa?niejszym trendem wyznaczaj?cym rozwój sztucznej inteligencji na ?wiecie.”

Brandsit: Jak Microsoft postrzega rol? sztucznej inteligencji w transformacji cyfrowej polskich firm i instytucji?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Sztuczna inteligencja jest rewolucyjnym narz?dziem, które pozwala firmom zwi?ksza? efektywno??, obni?a? koszty, wzbogaca? do?wiadczenia pracowników i klientów, przekszta?ca? procesy biznesowe czy tworzy? innowacje. S?owem – pozwala ludziom osi?ga? wi?cej. Dzi?ki zastosowaniu AI polskie firmy mog? automatyzowa? rutynowe zadania, tworzy? spersonalizowane oferty dla potencjalnych klientów, czy po prostu podejmowa? lepsze decyzje. A jest to niezwykle potrzebne, zw?aszcza w dobie ogromnej luki kompetencyjnej, z któr? ca?y czas si? zmagamy w Europie. Tylko w Polsce, wed?ug wylicze? Polskiego Instytutu Ekonomicznego brakuje co najmniej 25 tysi?cy specjalistów IT. Sztuczna inteligencja mo?e zape?ni? t? luk? poprzez przej?cie od pracowników rutynowych, powtarzalnych czynno?ci, uwalniaj?c ich czas i potencja? na bardziej strategiczne zadania. 

Brandsit: Jakie s? najwi?ksze wyzwania zwi?zane z wdra?aniem AI w polskim biznesie?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: My?l?, ?e g?ównym wyzwaniem zwi?zanym z wdra?aniem AI w polskim biznesie jest brak odpowiednich kompetencji i kwalifikacji pracowników. Wed?ug ostatniego raportu Digital Economy and Society Index (DESI), tylko 44,3 proc. obywateli Polski posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, co jest wynikiem znacznie poni?ej ?redniej dla pa?stw cz?onkowskich Unii Europejskiej, który wynosi 56 proc. W czasie dynamicznego rozwoju technologii i AI, tego typu umiej?tno?ci nabieraj? szczególnego znaczenia. My jako Microsoft chcemy t? luk? wype?nia? i podnosi? kompetencje Polaków. Dlatego te? og?osili?my niedawno inicjatyw?, w ramach której chcemy przeszkoli? milion obywateli naszego kraju z AI. Chodzi tutaj zarówno o podstawowe umiej?tno?ci, takie jak pisanie promptów, jak i bardziej zaawansowane, takie jak kodowanie z u?yciem AI. Wierzymy, ?e upowszechnienie tej wiedzy przyspieszy wdra?anie AI w biznesie i sektorze publicznym, a tak?e przyniesie korzy?ci ludziom i ca?ym organizacjom.

“Chcemy przeszkoli? milion obywateli naszego kraju z AI. Chodzi tutaj zarówno o podstawowe umiej?tno?ci, takie jak pisanie promptów, jak i bardziej zaawansowane, takie jak kodowanie z u?yciem AI.”

Brandsit: Microsoft og?osi? ostatnio inicjatyw?, w ramach której milion osób w Polsce zdob?dzie kompetencje AI do 2025 roku w ramach platformy Microsoft AI Skills Navigator. Co sprawia, ?e Polska jest tak wa?nym rynkiem w kontek?cie edukacji w AI?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Polska jest dla nas kluczowym rynkiem o ogromnym potencjale do stania si? technologicznym hubem Europy ?rodkowo-Wschodniej. To tutaj pracuje a? ¼ developerów z ca?ego regionu. To równie? tutaj zainwestowali?my w powstanie infrastruktury przetwarzania danych – Azure Poland Central oraz w program zwi?kszania kompetencji, w wyniku którego przeszkolili?my ju? 430 tys. specjalistów IT, przedstawicieli biznesu, partnerów i studentów. Jednak zdajemy sobie spraw?, ?e jest to ci?gle niewystarczaj?ce. Zmieniaj? si? warunki rynkowe, technologia ewoluuje, firmy przyjmuj? nowe rozwi?zania. Jak wskazuje Microsoft Work Trend Index ponad po?owa (53 proc.) liderów biznesowych w Polsce nie zatrudni?aby ju? osoby bez umiej?tno?ci AI, a 55 proc. z nich woli zatrudni? mniej do?wiadczonego kandydata z umiej?tno?ciami AI ni? bardziej do?wiadczon? osob? bez takich kwalifikacji. Wed?ug tego samego badania ju? 61 proc. pracowników w Polsce korzysta z AI w swojej pracy, podczas gdy globalnie jest to a? 75 proc. Nowe zobowi?zanie Microsoft w Polsce odpowiada na piln? potrzeb? rozwijania umiej?tno?ci z zakresu sztucznej inteligencji, wspieraj?cych wzrost biznesu, sektora publicznego oraz spo?ecze?stwa. AI Skills Navigator oferuje ponad 200 kursów z LinkedIn Learning, Microsoft Learn, GitHub i partnerów w jednym miejscu, które s? dost?pne dla wszystkich za darmo. Odpowiednie szkolenie znajdzie tam ka?dy, niezale?nie od poziom zaawansowania w wykorzystaniu sztucznej inteligencji. 

“Ju? 61 proc. pracowników w Polsce korzysta z AI w swojej pracy, podczas gdy globalnie jest to a? 75 proc.”

Brandsit: Jakie zastosowania sztucznej inteligencji Microsoft widzi w sektorze publicznym w Polsce? Czy mo?emy spodziewa? si? wi?kszej digitalizacji us?ug publicznych z wykorzystaniem AI?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Sztuczna inteligencja jest narz?dziem uniwersalnym, które mo?e znale?? swoje zastosowanie w ka?dym obszarze gospodarki. Jednak planuj?c jej wdro?enie w sektorach wysoko regulowanych czy w sektorze publicznym, trzeba mie? na uwadze bezpiecze?stwo stosowanych technologii. Microsoft k?adzie na ten aspekt szczególny nacisk. Bezpiecze?stwo to nasz najwy?szy priorytet, a rozwijana przez nas inicjatywa Secure Future Initiative (SFI) podkre?la zobowi?zania ca?ej firmy i odpowiedzialno??, jak? czujemy, by chroni? naszych klientów. D??ymy równie? do zapewnienia godnej zaufania sztucznej inteligencji i tworzymy czo?owe w tej dziedzinie wsparcie technologiczne. Dlatego nasze rozwi?zania i technologie mog? by? ze spokojem wdra?ane w sektorze publicznym, finansowym czy w opiece zdrowotnej. Przyk?adem mo?e by? PKO Faktoring, który jako pierwszy faktor w Polsce zastosowa? sztuczn? inteligencj? w edukacji na temat faktoringu. Wirtualny Ekspert, oparty na technologii Azure OpenAI, udziela natychmiastowych odpowiedzi na pytania dotycz?ce faktoringu, podstawowych wymaga?, jakie nale?y spe?ni?, aby z tej us?ugi skorzysta? oraz jej wp?ywu na dzia?alno?? przedsi?biorstwa. Dzi?ki temu zainteresowani klienci otrzymaj? propozycje rozwi?za?, które b?d? odpowiada?y na ich potrzeby w czasie rzeczywistym i z dost?pno?ci? 24/7. 

Innym zastosowaniem sztucznej inteligencji w sektorze publicznym jest wspó?praca Microsoft z Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie. To pierwszy na ?wiecie tego typu projekt wykorzystuj?cy sztuczn? inteligencj? do wczesnego wykrywania genetycznych wad nerek u p?odów. Rozwi?zanie to wp?ywa na popraw? skuteczno?ci bada? prenatalnych, pokazuj?c lekarzom zmiany na zdj?ciach USG p?odów wskazuj?ce potencjalne choroby genetyczne. 

Brandsit: Jakie s? korzy?ci z zastosowania sztucznej inteligencji w administracji publicznej i jakie projekty Microsoft ju? realizuje w tym obszarze w Polsce?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Dane Indeksu Cyfrowej Przysz?o?ci Microsoft wskazuj?, ?e poziom cyfryzacji sektora publicznego jest wprost proporcjonalny do innowacyjno?ci kraju. Im wi?cej cyfryzacji w us?ugach dla obywateli, tym bardziej w ?ycie ka?dego mieszka?ca wkracza nowoczesno?? i wszelkie dobrodziejstwa z ni? zwi?zane. Ponadto, kraje, które wykorzystuj? cyfrowe rozwi?zania s? bardziej zwinne, odporne na kryzysy oraz s? lepiej przygotowane do budowania nowych zdolno?ci i innowacyjnych rozwi?za?. Zdajemy sobie jednak spraw?, ?e administracja publiczna musi w sposób szczególny bra? pod uwag? aspekty zwi?zane z bezpiecze?stwem, prywatno?ci? danych, czy rygorystycznymi przepisami prawnymi. Z tego powodu w skali kraju wykorzystanie AI w administracji publicznej jest mniejsze ni? w biznesie, co prawdopodobnie ograniczy?o zdolno?? departamentów rz?dowych do pracy na takim samym poziome zwinno?ci i innowacyjno?ci, jak sektor prywatny.

“Poziom cyfryzacji sektora publicznego jest wprost proporcjonalny do innowacyjno?ci kraju.”

Jednak rozwi?zania takie jak Microsoft 365 Copilot daj? gwarancj? bezpiecze?stwa, najlepszych zabezpiecze? i ochrony prywatno?ci danych. Ich wykorzystanie przez pracowników administracji publicznej mo?e zautomatyzowa? powtarzalne czynno?ci i upro?ci? wiele zada?, co w efekcie przyczyni si? do poprawy ich produktywno?ci i wi?kszego zadowolenia z wykonywanej pracy. 

“W skali kraju wykorzystanie AI w administracji publicznej jest mniejsze ni? w biznesie, co prawdopodobnie ograniczy?o zdolno?? departamentów rz?dowych do pracy na takim samym poziomie zwinno?ci i innowacyjno?ci, jak sektor prywatny.”

Brandsit: Jak Microsoft zapewnia, ?e technologie AI s? rozwijane i wdra?ane w sposób odpowiedzialny, bezpieczny i zgodny z etyk??

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Bezpiecze?stwo to nasz najwy?szy priorytet, a rozwijana przez nas inicjatywa Secure Future Initiative (SFI) podkre?la zobowi?zania ca?ej firmy i odpowiedzialno??, jak? czujemy, by chroni? naszych klientów. Zobowi?zujemy si? do traktowania bezpiecze?stwa priorytetowo, a buduj?c nasze rozwi?zania kierujemy si? trzema zasadami: ochrona w fazie projektowania, ochrona domy?lna i chronione operacje. Oprócz naszych w?asnych produktów, Microsoft Defender czy Purview, równie? nasze us?ugi AI s? wyposa?one w podstawowe mechanizmy kontroli bezpiecze?stwa, tj. posiadaj? wbudowane funkcje maj?ce pomóc w przeciwdzia?aniu szybkim atakom i naruszeniom praw autorskich. Przyj?li?my równie? zasady odpowiedzialnej AI, które wskazuj?, w jaki sposób bezpieczne tworzy? i wdra?a? AI w ca?ej firmie. W praktyce oznacza to odpowiednie budowanie, testowanie i monitorowanie systemów w celu unikni?cia niepo??danych zachowa?, tj. szkodliwych tre?ci, stronniczo?ci, niew?a?ciwego u?ycia i innych potencjalnych zagro?e?. Przez lata zainwestowali?my znaczne ?rodki w budowanie niezb?dnej struktury zarz?dzania, polityk, narz?dzi i procesów, które pozwalaj? nam przestrzega? tych zasad oraz bezpiecznie tworzy? i wdra?a? sztuczn? inteligencj?. Ponadto, jeste?my zobowi?zani do dzielenia si? z naszymi klientami wiedz? zdobyt? na drodze do przestrzegania zasad odpowiedzialnej AI. Korzystamy z naszych najlepszych praktyk i wiedzy, by dostarczy? ludziom i organizacjom mo?liwo?ci oraz narz?dzia do tworzenia aplikacji AI, spe?niaj?cych te same wysokie standardy, do których d??ymy.

Udostępnij
Redaktor Brandsit