W Europie systematycznie ro?nie liczba osób, które p?ac? za zakupy za pomoc? urz?dze? „ubieralnych” (ang. wearables), takich jak inteligentne zegarki czy opaski fitness. Ta stosunkowo nowa forma p?atno?ci szybko staje si? elementem naszego codziennego ?ycia, a w ci?gu ostatniego roku liczba takich transakcji wzros?a w Europie o?miokrotnie. Trend ten jest coraz popularniejszy tak?e w Polsce, od lat znajduj?cej si? w?ród europejskich i ?wiatowych liderów p?atno?ci zbli?eniowych.
W Europie pierwsze miejsce pod wzgl?dem p?atno?ci realizowanych za pomoc? wearables zajmuje Holandia, gdzie mia?a miejsce jedna trzecia (33%) wszystkich takich transakcji zawartych w 2019 r. Kolejne pozycje zaj??y Wielka Brytania (18%), Szwajcaria (8%) i Rosja (7%). Wska?niki te obejmuj? zarówno urz?dzenia aktywne (z bateri?), jak i pasywne (bez baterii), w tym zegarki, bransoletki czy pier?cionki.
W skali ca?ego ?wiata najwi?cej takich p?atno?ci zrealizowano w Australii, za któr? uplasowa?a si? Holandia. Stany Zjednoczone zaj??y ósme miejsce, a wszystkie pozosta?e kraje z pierwszej dziesi?tki znajduj? si? w Europie. Oznacza to wysok?, szóst? pozycj? Polski w globalnym zestawieniu krajów z najwi?ksz? liczb? transakcji dokonanych urz?dzeniami typu wearables. ??czna liczba tego typu p?atno?ci w Europie jest niemal 20 razy wi?ksza (19,4) ni? w Ameryce Pó?nocnej.
Pierwsza dziesi?tka europejskich krajów z najwi?ksz? liczb? p?atno?ci za pomoc? wearables
1. Holandia
2. Wielka Brytania
3. Szwajcaria
4. Rosja
5. Polska
6. Szwecja
7. Czechy
8. Finlandia
9. Niemcy
10. Ukraina
Zbli?eniowo?? fundamentem sukcesu
Konsumenci mog? p?aci? urz?dzeniami ubieralnymi wsz?dzie tam, gdzie akceptowane s? transakcje zbli?eniowe. W Polsce ju? wszystkie terminale p?atnicze posiadaj? tak? funkcj?, co jest rzadko spotykane w innych krajach. P?atno?ci zbli?eniowe stanowi? obecnie 61% spo?ród transakcji realizowanych w ca?ej Europie, co oznacza wzrost o 23% od pocz?tku 2018 r. W Polsce te wyniki s? jeszcze lepsze. Wed?ug najnowszych danych NBP ju? ponad 86% wszystkich transakcji kartami jest dokonywanych zbli?eniowo.
Nowe formy p?atno?ci, takie jak wearables, trafiaj? na podatny grunt, poniewa? konsumenci lubi? szybko?? i wygod?, cho? musz? mie? zaufanie do dostawcy takich rozwi?za?. Polacy ch?tnie przyswajaj? innowacyjne technologie, które pasuj? do ich cyfrowego stylu ?ycia. Urz?dzenia ubieralne z funkcj? p?atno?ci oznaczaj? wi?ksz? wygod?, a jednocze?nie zapewniaj? wymagany poziom bezpiecze?stwa – mówi Bartosz Cio?kowski, dyrektor generalny na Polsk?, Czechy i S?owacj? w Mastercard Europe.
Maria? technologii z mod?
W miar?, jak technologie stosowane w „galanterii elektronicznej” staj? si? coraz bardziej powszechne, marki modowe zacz??y wykorzystywa? ten nowy trend. Tworz? one inteligentne akcesoria z górnej pó?ki, które s? nie tylko funkcjonalne, lecz równie? atrakcyjne wizualnie. Obecnie co pi?ta doros?a osoba nosi inteligentny zegarek lub opask? fitness. Przewiduje si?, ?e w 2020 r. warto?? globalnego rynku wearables osi?gnie 30 miliardów euro. Nie bez znaczenia jest wygoda dokonywania p?atno?ci za pomoc? takich gad?etów: wystarczy zbli?y? je do terminala p?atniczego w sklepie, tak jak w przypadku plastikowej karty czy telefonu.
Urz?dzenia ubieralne, takie jak pier?cionek, bransoletka lub zegarek, s? wyposa?one w funkcj? komunikacji bliskiego zasi?gu (ang. Near-Field Communication — NFC). Po zapisaniu w nich cyfrowej formy karty debetowej lub kredytowej mo?emy p?aci? nimi zbli?eniowo. Wearables dziel? si? na pasywne i aktywne. Te pierwsze, np. pier?cionki, wymagaj? zatwierdzenia transakcji kodem PIN w terminalu p?atniczym. W przypadku akcesoriów aktywnych, mo?emy mie? do czynienia z biometri? ci?g?? (ang. persistent biometrics). Po za?o?eniu na r?k? zegarka i wpisaniu prawid?owego kodu PIN, a? do momentu jego zdj?cia z nadgarstka to?samo?? u?ytkownika jest weryfikowana przez analiz? jego t?tna. W takich przypadkach nie ma potrzeby autoryzowania transakcji kodem PIN na terminalu, nawet je?li kwota zakupów przekracza 50 z?.