Polski ?ad: co si? bardziej op?aca leasing czy wynajem samochodu?

Izabela Myszkowska
8 Min
audi, auto, samochód, Carsmile

Wej?cie w ?ycie Polskiego ?adu jeszcze bardziej skomplikowa?o ju? i tak mocno pogmatwane przepisy zwi?zane z u?ytkowaniem oraz sprzeda?? auta firmowego. W Polsce obowi?zuj? ró?ne zasady dotycz?ce odlicze? poszczególnych kosztów, trzeba pami?ta? o proporcji, teraz dosz?a jeszcze sk?adka zdrowotna. Ostatnie zmiany w podatkach spowodowa?y, ?e leasing straci? na op?acalno?ci wzgl?dem wynajmu– oceniaj? analitycy Carsmile.

Wej?cie w ?ycie Polskiego ?adu spowodowa?o, ?e sprzeda? samochodów u?ywanych w firmie zosta?a obj?ta podatkiem PIT i sk?adk? zdrowotn? w okresie 6 lat od ich wycofania z dzia?alno?ci gospodarczej. Ju? i tak ma?o przejrzysty system odlicze? zwi?zanych z korzystaniem aut firmowych, od 1 stycznia br. sta? si? jeszcze bardziej skomplikowany. W efekcie wprowadzonych zmian, najpopularniejszy dotychczas leasing, wyra?nie straci? na atrakcyjno?ci. Do ko?ca 2021 r. wystarczy?o dokona? tzw. wykupu prywatnego auta z leasingu, aby po 6 miesi?cach sprzeda? je bez ?adnych obci??e? fiskalnych.

3 auta do analizy

Czy wej?cie w ?ycie Polskiego ?adu spowoduje, ?e leasing, którym do tej pory finansowano 75% zakupów nowych aut firmowych, przestanie si? op?aca? przedsi?biorcom prowadz?cym jednoosobow? dzia?alno?? gospodarcz?? Aby udzieli? odpowiedzi na to pytanie, analitycy Carsmile porównali najpopularniejsz? dotychczas form? finansowania zakupu nowych samochodów z wynajmem d?ugoterminowym. Pod uwag? wzi?li 3 samochody z 3 ró?nych pó?ek cenowych: tani, ?redni i drogi. W analizie wykorzystano aktualne cenniki pojazdów, ich przewidywan? warto?? za 3 lata wed?ug Eurotaksu, a tak?e obwi?zuj?ce obecnie regulacje dotycz?ce odlicze? wydatków zwi?zanych z u?ytkowaniem auta oraz zasady opodatkowania jego sprzeda?y.

Skomplikowane przepisy

– Dla przedsi?biorcy, który ma swój fach w r?ku i nie jest specjalist? od ksi?gowo?ci czy podatków, porównanie ró?nych form finasowania i u?ytkowania pojazdów mo?e by? problematyczne. W kalkulacji pokazuj?cej odczuwalne w portfelu obci??enie kosztami leasingu czy wynajmu, wida? jak skomplikowany jest polski system podatkowy – ocenia Micha? Knitter, wiceprezes Carsmile.

Ad imageAd image

Potwierdza to Piotr Juszczyk, doradca podatkowy inFakt. – Koszt finansowy zwi?zany z leasingiem oraz wynajmem przedsi?biorca mo?e odliczy? w ca?o?ci, podobnie, jak koszt ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki zwi?zane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75%. Sprawa komplikuje si? dodatkowo przy autach o warto?ci przekraczaj?cej 150 tys. z?. W stosunku do rat musimy w takim przypadku zastosowa? proporcj?– wyja?nia P. Juszczyk. 

Uwaga na proporcj?

Je?li cena samochodu jest wi?ksza, b?dziemy mogli odliczy? jedynie proporcjonaln? cz??? kosztów wynikaj?c? z podzielania 150 tys. przez cen? pojazdu. Przyk?adowo, dla auta wartego 300 tys. z?, gdzie proporcja wynosi ½ odliczymy ju? nie 100, ale 50% kwot z faktury za leasing czy cz??? finansow? wynajmu. Ale uwaga! – O ile proporcj? wynikaj?c? z nadwy?ki ceny auta ponad limit 150 tys. z? zastosujemy wobec ubezpieczenia AC, to nie u?yjemy jej w stosunku do polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne, jest wy??czona z proporcji – podkre?la doradca inFakt. W przypadku wynajmu d?ugoterminowego, gdzie na fakturze wyszczególnione s? z regu?y dwie pozycje, tj. koszt finansowania i koszt serwisowania, nale?y zastosowa? inne zasady odlicze? w stosunku do tych dwóch pozycji.

Kolejny element to podatek VAT. W symulacji Carsmile przyj?to, ?e przedsi?biorca u?ytkuje auto w trybie mieszanym, co oznacza, ?e odlicza 50% VAT. Pozosta?a cz??? podatku VAT jest wówczas zaliczana w koszty i obni?a PIT, ale w ewentualnej proporcji do warto?ci pojazdu. Wszystkie analizowane koszty obj?te s? podatkiem VAT, ale wyj?tkiem jest ubezpieczenie AC i OC.

Nowo??: sk?adka zdrowotna od sprzeda?y

Na tym nie koniec, bo je?li przedsi?biorca zdecyduje si? na leasing i nie b?dzie chcia? pó?niej u?ywa? samochodu prywatnie przez 6 lat po zako?czeniu umowy leasingu, wówczas od ceny sprzeda?y zap?aci PIT i sk?adk? zdrowotn?, a tak?e pe?ny VAT, nawet je?li u?ywa? auta w trybie mieszanym, tzn. odlicza? tylko 50% VAT od ponoszonych wydatków. Ten problem odpada w przypadku wynajmu, gdzie nie ma wykupu auta, a zatem nie ma te? jego pó?niejszej odsprzeda?y. W przypadku wykupu prywatnego auta z leasingu odpada z kolei VAT (ale przez 6 lat zostaje PIT i sk?adka zdrowotna, jak przy aucie sprzedawanym jako firmowe).

Leasing czy wynajem?

Analitycy Carsmile uwzgl?dnili w symulacji wszystkie opisane wy?ej niuanse. Przyj?li ponadto, ?e samochód wynajmowany jest przez 3 lata w opcji full, tzn. z ubezpieczenie, serwisem i oponami. W przypadku leasingu przyj?to, ?e obok kosztu finansowego, przedsi?biorca ubezpiecza samochód, serwisuje go oraz ponosi koszt zakupu, wymiany i przechowywania opon. Wysoko?? wk?adu w?asnego i kwoty wykupu przedstawiono w tabeli. Za?o?ono te?, ?e przedsi?biorca rozlicza si? wed?ug 19-proc. stawki podatku PIT, a po zako?czeniu umowy leasingu sprzedaje samochód jako firmowy po cenie wynikaj?cej z dzisiejszych stawek Eurotax dla wybranych do analizy modeli. Ten element jest niezb?dny w symulacji, aby mo?liwe by?o porównanie kosztów leasingu i wynajmu, nawet je?li przedsi?biorca w rzeczywisto?ci nie planuje od razu sprzedawa? auta.

Wynajem zwykle ta?szy ni? leasing

Jakie wnioski p?yn? z analizy? W przypadku najta?szego auta, czyli Hyundaia i30, odczuwalny koszt wynajmu, czyli taki po wszelkich odliczeniach okaza? si? dla przyj?tych za?o?e? o 13% mniejszy od odczuwalnego kosztu leasingu. W przypadku Forda Kugi, ró?nica na korzy?? wynajmu okaza?a si? jeszcze wi?ksza, bo abonament w ostatecznym rozrachunku kosztuje o 16% mniej od leasingu. Z kolei dla Volvo XC 60 symulacja wykaza?a, ?e koszt wynajmu jest o 2% wi?kszy od leasingu.

W przypadku samochodów z 2-letni? gwarancj? do kosztów leasingu nale?a?oby jeszcze doliczy? szacunkowe wydatki na ewentualne naprawy, co nie zosta?o uwzgl?dnione w analizie, a uderzy?oby w leasing. Ale uwaga! W przypadku innych modeli samochodów, jak równie? innych za?o?e? przyj?tych do analiz, ró?nica mi?dzy wynajmem a leasingiem b?dzie inna.

Polski ?ad uderzy? w leasing

-Nale?y si? spodziewa?, ?e w d?ugim terminie szacunkowy koszt wynajmu d?ugoterminowego b?dzie mniejszy od leasingu po??czonego z odsprzeda?? samochodu. To przede wszystkim efekt Polskiego ?adu, który zniós? korzy?ci z tzw. wykupu prywatnego, przez co uderzy? w leasing, a dla wynajmu jest neutralny podatkowo. W tej chwili jednak rynek jest rozchwiany z powodu problemów z dostawami aut oraz szybko rosn?cymi cenami pojazdów, w tym aut u?ywanych. Utrudnia to wszelkie symulacje i przewidzenie po jakiej cenie mo?liwa b?dzie sprzeda? samochodu za 3 lata, a jest to element mocno wp?ywaj?cy na wynik analizy – zauwa?a Micha? Knitter.

– Zastanawiaj?c si? nad tym, czy wybra? leasing, czy wynajem, trzeba te? wzi?? pod uwag? czy chcemy zajmowa? si? odprzeda?? auta w przysz?o?ci, czy chcemy sami je ubezpiecza? i serwisowa?, ponosi? ryzyko ewentualnych napraw po okresie gwarancyjnym, czy te? wolimy to wszystko scedowa? na firm? wynajmuj?c? i po okresie 3 latach po prostu wymieni? samochód na nowy. Wygoda jest dodatkow?, niematerialn? korzy?ci? z wynajmu, która nie zosta?a uwzgl?dniona w analizie – podkre?la wiceprezes Carsmile. Za po?rednictwem platformy mo?na zarówno wyleasingowa?, jak i wynaj?? samochód.

Udostępnij