Tak zwana „ulga na z?e d?ugi” to nazwa instrumentu, który pozwala na odzyskanie podatku VAT odprowadzonego za faktur?, która nie zosta?a op?acona lub zbyta przez kontrahenta w ci?gu 90 dni. Niedawny wyrok Trybuna?u Sprawiedliwo?ci Unii Europejskiej zakwestionowa? niektóre przepisy polskiej Ustawy o VAT w tej materii jako niezgodne z dyrektyw? UE ws. VAT.
Polska Ustawa o VAT pozwala skorzysta? z ulgi na z?e d?ugi pod warunkiem, ?e kontrahent zalegaj?cy z p?atno?ci? wci?? jest czynnym podatnikiem VAT. Oznacza to, ?e na dzie? przed z?o?eniem przez swojego wierzyciela wniosku o ulg? na z?e d?ugi, nie jest on w stanie upad?o?ci lub likwidacji.
To w?a?nie te przepisy zosta?y podwa?one wyrokiem TSUE. Na pewno s? one niekorzystne dla podatnika. W ich efekcie wiele firm musia?o op?aca? podatek VAT od niezrealizowanej faktury w sytuacji, kiedy nie by?o w stanie wyegzekwowa? swoich nale?no?ci. To krzywdz?ce dla przedsi?biorcy, który nie uzyska? zap?aty za zrealizowan? us?ug? lub sprzedany towar.
Wyrok TSUE otwiera wi?c wszystkim podatnikom w Polsce mo?liwo?? otrzymania zwrotu ?rodków z podatku VAT. Pomimo tego, ?e krajowe regulacje nadal obowi?zuj?, to polscy podatnicy na podstawie wyroku Trybuna?u mog? wyst?powa? z wnioskiem do organów podatkowych o zwrot podatku VAT z tytu?u niezap?aconych faktur. Odzyskane ?rodki z VAT, gdy kontrahent jest w stanie upad?o?ci czy likwidacji, mog? by? niejednokrotnie znacz?ce i da? firmom potrzebny zastrzyk gotówki, zw?aszcza w obecnych trudnych czasach.
Do uregulowania w analogicznych sytuacjach pozostaje jeszcze sprawa podatku dochodowego. Nie ma co prawda ?adnej dyrektywy unijnej, która by go dotyczy?a, natomiast moim zdaniem powinno to zosta? rozwi?zane podobnie. Przedsi?biorca, który nie otrzyma? zap?aty za faktur?, nie powinien op?aca? od niej podatku dochodowego. Miejmy nadziej?, ?e ustawodawca pójdzie w tym kierunku i je?eli zostanie zmieniona ustawa VAT, to te niekorzystne warunki zostan? zniesione równie? dla PIT oraz CIT.