Jak wygl?da transformacja cyfrowa polskiego przemys?u? Co jest najwi?kszym wyzwaniem przy wprowadzaniu rozwi?za? chmurowych? Czy kadra kierownicza jest, w odczuciu pracowników, przygotowana do zmiany? Odpowiedzi na te pytania mo?na znale?? w najnowszym raporcie „Technologie, us?ugi i produkty zmieniaj?ce polski przemys?” – opracowanym przez Endress+Hauser Polska przy wsparciu Politechniki Rzeszowskiej i Wroc?awskiego Parku Technologicznego.
Publikacja jest podsumowaniem szerokiej analizy polskiego przemys?u, która mia?a miejsce od kwietnia do maja 2022 roku. Wzi?li w niej udzia? zarówno pracownicy linii produkcyjnych, jak i kadra menad?erska.
– Raport ma za zadanie dostarczy? wiedz? o obecnej kondycji i przysz?o?ci polskich przedsi?biorstw w obliczu transformacji cyfrowej. Niezmiernie cieszy mnie, ?e 3?4 firm uczestniczy ju? w cyfrowej transformacji, a ich przedstawiciele dostrzegaj? korzy?ci p?yn?ce z tego procesu i mog? liczy? na wsparcie zewn?trznych firm serwisowych – mówi Maciej Sieczka, prezes zarz?du Endress+Hauser Polska.
90% firm deklaruje, ?e bierze udzia? w transformacji
W ramach przeprowadzonego badania 90% pytanych przedsi?biorstw zadeklarowa?o uczestnictwo w cyfrowej transformacji, a 50% ocenia automatyzacj? procesów produkcyjnych w swojej firmie jako zaawansowan?. Pewne obawy mo?e budzi? jednak fakt, ?e polski przemys? rzadko dzia?a w oparciu o plan, a cz??ciej realizuje dzia?ania ad hoc. A? 2/3 respondentów przyznaje, ?e dzia?a bez strategii we wdra?aniu cyfrowych technologii, a tylko 34% ocenia pozytywnie przygotowanie kadry zarz?dzaj?cej do tej zmiany.
Z planem czy bez – respondenci badania niemal jednog?o?nie wskazuj?, ?e cyfryzacja pozwala im zautomatyzowa? powtarzalne zadania, zoptymalizowa? lini? produkcyjn? i zwi?kszy? komfort pracy pracowników.
– Cyfrowa transformacja umo?liwia szeroki dost?p do bardzo obszernych zbiorów danych, aktualnych i historycznych, pozwala je analizowa? i porównywa?, co daje szerszy obraz i stwarza zupe?nie nowe mo?liwo?ci zarz?dzania procesami. Co wi?cej, umo?liwia ona zdalny dost?p do danych, co pozwala reagowa? na bie??co, nawet z w?asnej kuchni, z kubkiem kawy w r?ku – mówi Bartosz Fras, Product Manager Level & Digital Solutions Endress+Hauser Polska.
Warto i?? ?cie?k? rewolucji
Motorem nap?dowym transformacji cyfrowej w?ród firm z sektora przemys?owego jest przede wszystkim potrzeba optymalizacji i wprowadzenia usprawnie?. G?ównymi podawanymi powodami, dla których firmy decyduj? si? na wprowadzanie nowych technologii, s?: zwi?kszenie efektywno?ci procesów (74%) oraz obni?enie lub optymalizacja kosztów (68%), a tak?e u?atwienie raportowania (56%).
Firmy przyznaj?, ?e ?cie?ka rewolucji przemys?owej oddzia?uje równie? pozytywnie na wizerunek przedsi?biorstwa. Wykorzystanie najnowszych technologii oszcz?dzaj?cych energi? kszta?tuje w?ród potencjalnych klientów wizerunek marki: innowacyjnej, rozwijaj?cej si?, nowoczesnej, pod??aj?cej za warto?ciowymi trendami.
Transformacja cyfrowa a cel klimatyczny
Jak wskazuj? reprezentanci przebadanych firm, 2022 jest rokiem poszukiwania i eksplorowania technologii umo?liwiaj?cych optymalizowanie oraz zmniejszanie kosztów produkcji. Ten kierunek opiera? si? b?dzie nie tylko na nowych alternatywnych surowcach wykorzystywanych do produkcji, ale równie? na wprowadzaniu najnowocze?niejszych rozwi?za?, których g?ównym celem jest ograniczenie wydzielania CO2. Polski przemys? ma ?wiadomo?? konieczno?ci ograniczania zu?ycia energii oraz podnoszenia efektywno?ci energetycznej.
– Wdro?enie Przemys?u 4.0 to proces wielop?aszczyznowy, do którego nale?y podej?? strategicznie i d?ugofalowo. To edukacja pracowników i walka ze skostnia?ym obrazem fabryk i tradycyjnych linii produkcyjnych. To zmiana, któr? zacz?? trzeba od ?rodka – komentuje wyniki badania dr in?. Jakub Wojturski z Katedry Metrologii i Systemów Diagnostycznych na Politechnice Rzeszowskiej.
Pe?en raport jest dost?pny na stronie