Mikro, ma?e i ?rednie przedsi?biorstwa stanowi? wa?ny filar gospodarki nie tylko polskiej, ale równie? europejskiej. Firmy tego rozmiaru stanowi? 99,8 proc. wszystkich przedsi?biorstw w Polsce i wytwarzaj? prawie co drug? z?otówk? w polskim PKB (49,1 proc.) – przy czym a? jedna trzecia tego wska?nika to zas?uga mikrofirm. W skali unijnej M?P generuj? nawet ponad po?ow? PKB (58 proc.).
– Jednym z fundamentów dzia?a? M?P jest innowacyjno?? i otwarto?? na nowe rozwi?zania. W tym zakresie – jak wynika ze statystyk – polskie firmy maj? jednak jeszcze du?e pole do rozwoju w zakresie innowacji. Pod tym k?tem Polska uplasowa?a si? w Europie na czwartym miejscu, ale… od ko?ca – zauwa?a Tomasz Bura?, dyrektor zarz?dzaj?cy DHL Express Polska. – Mimo tego, coraz wi?ksza liczba w?a?cicieli ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw ma ?wiadomo??, ?e rozwi?zania z zakresu cyfrowej transformacji to narz?dzia, które umo?liwiaj? zachowanie elastyczno?ci – nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Czas globalnej pandemii to powa?ny sprawdzian dla wielu firm, ale i czynnik przyczyniaj?cy si? do wdra?ania innowacyjnych rozwi?za?, takich jak chocia?by aplikacja myDHL+, upraszczaj?ca i przyspieszaj?ca procesy logistyczne.
Wyzwania M?P w trakcie pandemii koronawirusa
Podczas pandemii wielu konsumentów zacisn??o pasa, oczekuj?c nadchodz?cych trudno?ci finansowych, co naturalnie prze?o?y?o si? na zmniejszone obroty wielu przedsi?biorstw. Do?wiadczy?y one w tym czasie równie? innych problemów, spowodowanych m.in. przez restrykcje zwi?zane z dzia?aniami przeciwko rozprzestrzenianiu si? nowego wirusa. W kwietniu – podczas szczytu pandemicznych ogranicze? w Polsce – blisko 42 proc. M?P sprzedaj?cych za granic? mia?o problem z wyprodukowaniem i dostarczeniem towarów do zagranicznych odbiorców b?d? realizacj? us?ug na ich rzecz, a 45 proc. importuj?cych firm tego samego rozmiaru mia?o trudno?ci z otrzymywaniem zamówionych towarów czy us?ug z zagranicy. ?ród?em wyzwa? w funkcjonowaniu firm by?y m.in. zak?ócenia w ?a?cuchu dostaw, obejmuj?ce równie? problemy z zaopatrzeniem (31,7 proc.), które najbardziej dotkn??y sektor handlowy – prawie 6 na 10 firm (58,7 proc.) funkcjonuj?cych w tym obszarze rynku zadeklarowa?o, ?e by?o to dla nich najwi?kszym wyzwaniem.
– Ponad po?owa ankietowanych przedsi?biorców z bran?y handlowej nie by?a przygotowana na utrudnienia logistyczne. To ogromna skala problemu, szczególnie bior?c pod uwag?, ?e w tym sektorze dzia?a co czwarta ma?a i ?rednia firma (23,6 proc.). Inn? przyczyn? problemów by?o zamkni?cie granic wielu pa?stw (by?o to wyzwaniem dla 27,8 proc. ankietowanych). Tutaj z kolei najbardziej ucierpia? sektor przemys?owy, w którym spowodowa?o to trudno?ci dla 52,1 proc. firm – wskazuje Tomasz Bura?. – W tak nie?atwej sytuacji okaza?o si?, jak ogromn? rol? odgrywa zaufany partner logistyczny, który gwarantuje dotarcie przesy?ki pod konkretny adres w okre?lonym czasie. Nasi klienci biznesowi mierzyli si? z podobnymi wyzwaniami, jednak od pocz?tku pandemii mogli liczy? na nasze wsparcie. Dodatkowo, kryzys zmusi? wielu przedsi?biorców do redefinicji dotychczasowych rozwi?za?. Powoli u?wiadamia te? M?P, ?e rozpocz?cie wspó?pracy z lokalnymi podmiotami oraz z zaufanymi partnerami logistycznymi, stwarza im wi?ksze mo?liwo?ci rozwoju, ni? wcze?niej powielane schematy.
Innowacyjne plany polskich M?P
Przedsi?biorcy nie siedz? jednak bezradnie i nie zamykaj? si? na potrzeb? wprowadzania innowacji. Wr?cz przeciwnie – aktywnie podejmuj? dzia?ania, aby odpowiedzie? na wyzwania nowej rzeczywisto?ci. Niemal co trzecia ma?a i ?rednia firma w Polsce, Czechach, Rumunii i na W?grzech w ci?gu najbli?szych trzech lat planuje inwestycje w robotyzacj?. Ponad 32 proc. przedsi?biorstw tego rozmiaru z polskiego sektora przemys?owego odnowi?o swoje parki maszyn i urz?dze?, a 35,2 proc. zwi?kszy?o automatyzacj? procesów produkcji.
– Transformacja cyfrowa i otwarto?? na nowo?ci jest kluczem do rozwoju ka?dego przedsi?biorstwa i mened?erowie to widz?. Przyk?adowo, bezpo?rednio w reakcji na pandemi?, 36,6 proc. ankietowanych M?P w badaniu PwC rozpocz??o w Polsce sprzeda? online lub zwi?kszy?o jej zakres – a do tego potrzebny jest zaufany partner logistyczny oraz szybka i sprawna dostawa – zauwa?a Tomasz Bura?. – Taka sytuacja stwarza ogromny potencja? do rozwoju i jest krokiem na przód ku wej?ciu na nowe rynki i tym samym dotarciu do szerszego grona klientów. To naturalna kolej rzeczy. W niektórych firmach to ju? standard, dla innych to wci?? innowacja. Tymczasem mo?liwo?ci Internetu s? praktycznie nieograniczone. Za pomoc? cyfrowych rozwi?za?, firmy mog? dotrze? nawet do najbardziej odleg?ych zak?tków ?wiata.
W 2019 roku blisko 25 proc. przedsi?biorców postawi?o na eksport, ale… mog? si?gn?? po jeszcze wi?cej
W ci?gu 12 miesi?cy przed ogólnonarodowym lockdownem, 23,9 proc. przedsi?biorców postawi?o na eksport, a co czwarty szef firmy rozszerza? dzia?alno?? na nowe rynki. Jednocze?nie Polska zosta?a stosunkowo nisko oceniona w zestawieniu European Innovation Scoreboard 2020 w zakresie eksportu produktów medium i high-tech czy us?ug wymagaj?cych wiedzy specjalistycznej, co wskazuje na potencjaln? nisz? do zape?nienia. W s?siednich Czechach równie? zauwa?ono problemy z eksportem us?ug specjalistycznych, ale wysoko oceniono zdolno?? czeskich M?P do wzajemnej wspó?pracy oraz sprzeda?y innowacji. S?owacy z kolei maj? nieco inne wyzwania. Mimo dobrych wyników we wprowadzaniu innowacyjnych produktów na rynek czy do firm oraz sprzeda?y us?ug specjalistycznych, s?owackie M?P maj? sporo do nadgonienia w zakresie innowacyjno?ci wewn?trznej, produktowej, procesowej, marketingowej czy organizacyjnej.
Do handlu transgranicznego zach?ca równie? Komisja Europejska, która zauwa?a, ?e 8 na 10 eksportuj?cych M?P prowadzi sprzeda? do innych pa?stw cz?onkowskich. Ta liczba mo?e jednak znacznie wzrosn??. Obecnie jedynie 17 proc. wszystkich unijnych M?P w sektorze wytwórczym prowadzi handel transgraniczny na jednolitym rynku.