Polskie M?P w dobrej kondycji, jednak spodziewaj? si? spowolnienia

Newsroom BrandsIT
5 Min
pieni?dze, PARP

Ponad po?owa firm z sektora M?P ocenia swoj? obecn? kondycj? finansow? jako dobr? lub bardzo dobr? – wynika z badania Diners Club Polska. Mimo ?e wynik jest dla wi?kszo?ci pozytywny, od trzech lat systematycznie ro?nie liczba przedsi?biorstw w z?ej sytuacji. Przybywa równie? tych, które przewiduj? pogorszenie w przysz?o?ci.

Prawie po?owa (49 proc.) firm z sektora mikro, ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw ocenia swoj? aktualn? kondycj? finansow? jako dobr?, natomiast zdaniem tylko 6 proc. jest ona nawet bardzo dobra. W stabilnej sytuacji jest blisko co trzecia firma (32 proc.) – wynika z pi?tej edycji badania Diners Club Polska „Kondycja finansowa Polskich M?P”. Negatywnie swoj? obecn? sytuacj? ocenia tylko 13 proc. – 8 proc. ?le, a 5 proc. bardzo ?le.

W porównaniu do roku ubieg?ego, koniunktura polskich M?P jest nieco gorsza. Nieznacznie wzros?a liczba przedsi?biorstw, które oceniaj? swoj? kondycj? jako z?? lub bardzo z??, z drugiej strony spad?a liczba podmiotów w bardzo dobrej sytuacji.

Kondycja polskich M?P jest stabilna, ponad po?owa jest w dobrej sytuacji. Warto jednak zwróci? uwag?, ?e na przestrzeni trzech lat bilans jest systematycznie s?abszy. Jeszcze w 2017 r., w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji by?o 68 proc. firm. Rok temu ju? 56 proc., a obecnie 55 proc. Najwyra?niej wida? to po malej?cej liczbie przedsi?biorstw w bardzo dobrej kondycji. W 2017 r. by?o ich 13 proc., rok temu ju? 8 proc., a teraz zaledwie 6 proc. – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Najgorzej w mikro, najlepiej w ?rednich

Samoocena kondycji finansowej zale?y g?ównie od wielko?ci firmy. Najgorzej jest w przedsi?biorstwach mikro, zatrudniaj?cych do 9 pracowników. 15 proc. z nich okre?la swoj? kondycj? jako z?? lub bardzo z??, w przypadku 35 proc. jest ona stabilna (ani dobra, ani z?a). 46 proc. ankietowanych uwa?a swoj? sytuacj? za dobr?, a tylko 5 proc. za bardzo dobr?.

Na przeciwnym biegunie s? firmy ?rednie, zatrudniaj?ce mi?dzy 50 a 249 pracowników. 75 proc. z nich ocenia swoj? sytuacj? jako dobr? lub bardzo dobr?. Stabilnie jest u 17 proc. ankietowanych, a tylko u 8 proc. jest ona z?a lub bardzo z?a.

Ad imageAd image

Firmy pesymistycznie patrz? w przysz?o??

Jak wynika z badania Diners Club Polska, tylko 21 proc. podmiotów z sektora mikro, ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw uwa?a, ?e ich sytuacja polepszy si? w ci?gu najbli?szego roku. Natomiast zdaniem 45 proc. ankietowanych pozostanie ona bez zmian. Co wa?ne, a? 26 proc. firm z sektora M?P prognozuje, ?e w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy ich sytuacja si? pogorszy. W porównaniu do 2018 r., pogorszeniu uleg?y wszystkie wska?niki. Rok temu s?abszej kondycji spodziewa?o si? tylko 11 proc. badanych. 52 proc. prognozowa?o, ?e sytuacja ich firm b?dzie stabilna, a 29 proc. liczy?o na popraw?.

Prognozy na najbli?szy rok mog? niepokoi?. Co czwarta firma uwa?a, ?e jej sytuacja si? pogorszy. Jest to najgorszy wynik od pi?ciu lat. Natomiast w porównaniu do 2017 r. takich firm przyby?o a? o 20 pkt. proc. Z drugiej strony uby?o przedsi?biorstw, które licz? na popraw?. Na prze?omie trzech lat mamy spadek a? o 15 pkt. proc. – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Mikro najbardziej pesymistyczne

Najcz??ciej negatywnie w przysz?o?? patrz? firmy mikro (zatrudniaj?ce do 9 pracowników). Jak wynika z badania Diners Club Polska, 29 proc. z nich przewiduje pogorszenie kondycji finansowej, natomiast na polepszenie liczy 18 proc. Odwrotnie oceniaj? najbli?szy rok firmy ?rednie (mi?dzy 50-249 pracowników). 13 proc. spodziewa si? gorszej koniunktury, 54 proc. stabilnej, a 21 proc. liczy na popraw?.

Gorsze przewidywania mog? wynika? z wielu czynników. Zatory p?atnicze, trudno?ci z pozyskaniem pracowników, niepewna sytuacja prawna, m.in. dotycz?ca p?acy minimalnej. To wszystko mo?e wp?ywa? niepokoj?co na firmy z sektora M?P, zw?aszcza na te najmniejsze – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska. – Wa?ne jest to, ?e firmy maj? ?wiadomo?? nowych wyzwa?, bo to pokazuje, ?e b?d? si? do takiej sytuacji przygotowywa? – dodaje.

Nota metodologiczna:
Badanie zosta?o zrealizowane przez Instytut Bada? Rynkowych i Spo?ecznych (IBRIS) w pa?dzierniku 2019 r. na podstawie wywiadów z 500. w?a?cicielami mikro, ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw z ca?ej Polski. Wykorzystano metod? telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). B??d oszacowania = 4 proc., poziom ufno?ci 0,95.
Udostępnij