Tunele i podziemne parkingi wymagaj? szczególnych zabezpiecze? przeciwpo?arowych zwi?zanych z pojazdami elektrycznymi. – Z uwagi na trudno?ci z ugaszeniem takiego auta warto rozwa?y? zastosowanie w zamkni?tych przestrzeniach systemu detekcji po?aru oraz skutecznej instalacji gaszeniowej – mówi Micha? Brzezi?ski, ekspert SPIE Building Solutions. Bardziej skuteczna ni? woda mo?e si? okaza? technologia mg?y wysokoci?nieniowej, która jest ju? wykorzystywana w krajach Europy Zachodniej.
Jak podaj? Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Zwi?zek Przemys?u Motoryzacyjnego, mimo pandemii koronawirusa liczba rejestracji elektryków w Polsce systematycznie ro?nie i wed?ug danych z ko?ca sierpnia wynosi ju? blisko 13,8 tys. sztuk. Flota elektrycznych pojazdów ci??arowych i dostawczych zwi?kszy?a si? do 652 sztuk, a elektrycznych motorowerów i motocykli do 8067 pojazdów. Z kolei park autobusów elektrycznych liczy? na koniec sierpnia 343 sztuki. Eksperci SPIE podkre?laj?, ?e modernizacja systemów przeciwpo?arowych nie nad??a za zmianami na rynku motoryzacyjnym.
– Samochody elektryczne niezwykle trudno jest ugasi? – podkre?la Micha? Brzezi?ski, kierownik ds. kluczowych klientów z dzia?u Fire Protection w SPIE Building Solutions. – Kiedy dochodzi do zap?onu baterii, która znajduje si? w aucie elektrycznym, nast?puje reakcja ?a?cuchowa – jedno ogniwo zapala si? od drugiego.
Elementy akumulatora podczas spalania produkuj? nowe, ?atwopalne produkty (opary) oraz tlen, co podtrzymuje ogie?. Ekspert zauwa?a, ?e nawet w sytuacji, kiedy auto elektryczne zacznie si? pali? na otwartej przestrzeni, np. na drodze, trudno ten po?ar opanowa?. Jest to praktycznie niemo?liwe do opanowania sam? wod?. W Polsce stra? po?arna nie jest przygotowana do tego, ?eby ugasi? takie auto. W innych europejskich krajach, np. w Holandii lub Skandynawii, opracowano system gaszenia z wykorzystaniem kontenerów morskich wype?nionych wod?. P?on?ce auto jest wk?adane do takiego kontenera za pomoc? d?wigu i po zamkni?ciu ogniwa si? wypalaj?.
– Parkingi podziemne w Polsce maj? zabezpieczenia przeciwpo?arowe, najcz??ciej instalacje tryskaczowe, ale s? one niewystarczaj?ce w przypadku po?aru pojazdów elektrycznych. Maj? zbyt ma?? wydajno??, a baterie litowo-jonowe w samochodach elektrycznych trzeba mocno sch?adza?, ?eby po?ar si? nie rozprzestrzeni? – mówi Micha? Brzezi?ski. – Z kolei w tunelach drogowych brakuje najcz??ciej jakichkolwiek zabezpiecze? przeciwpo?arowych, spotykane jest jedynie oddymianie.
Tunele drogowe o d?ugo?ci ponad 100 metrów nie s? cz?stym zjawiskiem w Polsce. Obecnie ich ??czna d?ugo?? wynosi 6,1 km, ale w przysz?o?ci b?dzie si? to zmienia?. Tunele na Zakopiance i w ci?gu drogi S2 na obwodnicy Warszawy, które zostan? oddane do u?ytkowania w najbli?szym czasie, maj? w sumie 4,4 km d?ugo?ci. Po ich udost?pnieniu kierowcom ??czna d?ugo?? tuneli drogowych w naszym kraju si?gnie 10,5 km.
Ekspert SPIE Building Solutions ocenia, ?e dla zamkni?tych przestrzeni lepszym rozwi?zaniem ni? tradycyjne tryskacze s? instalacje wykorzystuj?ce mg?? wysokoci?nieniow?. W ich przypadku litr wody wystarcza na powierzchni? od 60 do 250 mkw. (przy tryskaczach jest to zaledwie 1–6 mkw.). Instalacje te s?u?? wi?c do gaszenia, a nie – jak w przypadku instalacji tryskaczowej – tylko do ograniczenia rozprzestrzeniania si? po?aru.
– W przypadku wysokoci?nieniowej mg?y wodnej wysoka intensywno?? parowania umo?liwia odbiór ogromnej ilo?ci ciep?a ze ?ród?a po?aru – ok. 2,3 MJ na litr wody. Wypiera miejscowo tlen z przestrzeni spalania poprzez natychmiastowe odparowanie. Poprzez efekt sch?adzania strefy spalania i ogromny odbiór ciep?a ryzyko rozprzestrzenienia po?aru i ponownego zap?onu jest zminimalizowane – t?umaczy ekspert SPIE Building Solutions.
Ponadto wysokoci?nieniowa mg?a wodna ma jeszcze inne zalety. Wielko?? kropli poni?ej 300 mikrometrów pozwala na ?atwe po??czenie si? z cz?steczkami dymu i skuteczne ograniczenie zadymienia w miejscu po?aru. Dodatkowo mg?a ga?nicza jest nieszkodliwa dla ludzi, wi?c u?atwia opuszczenie obiektu przez kierowców i innych u?ytkowników oraz wej?cie do ?rodka ekipy ga?niczej.