Domeny krajowe s? popularne w europejskim biznesie, co potwierdza raport CENTR, organizacji zrzeszaj?cej g?ównie europejskie rejestry domen krajowych. Z danych wynika, ?e w krajach takich jak Niemcy, W?ochy, Francja czy Rosja, liczba stron z adresem zawieraj?cym oznaczenie danego kraju (odpowiednio .de, .it, .fr oraz .ru) uros?a pod koniec 2017 r. w przeciwie?stwie do polskiej ko?cówki – .pl z najwi?kszym spadkiem wzgl?dem europejskich odpowiedników.
Niska liczba rejestracji domen z ko?cówk? „.pl” to po cz??ci pochodna kondycji ?wiatowego rynku domen. Cechuje go s?aba dynamika wzrostu, o czym ?wiadczy m.in. fakt, ?e popularne niegdy? rozszerzenie „.eu” równie? zanotowa?o spadek. Weryfikacji podlega tak?e pozycja nietypowych domen, które swoim pojawieniem wywo?uj? z regu?y spore zainteresowanie na rynku. Z czasem, gdy popularno?? s?abnie, nie nast?puj? ich odnowienia i tym samym spadaj? w rankingu. Przyk?adem s? domeny z rozszerzeniem „.xyz”, które jeszcze niedawno by?y najpopularniejszym rozszerzeniem w?ród nowych domen tzw. ngTLD.
Przepe?niony rynek .pl
Siedem lat temu zarejestrowano dwumilionowy polski adres w Internecie. Ten wynik plasowa? Polsk? w europejskiej czo?ówce, tu? za W?ochami, których rejestr ccTLD bogatszy by? wtedy jedynie o 100 tysi?cy adresów. Dostawcy us?ug hostingowych optymistycznie patrzyli w przysz?o?? i w walce o klienta prze?cigali si? w propozycjach atrakcyjnych pakietów ??czonych. Rynek domen nad Wis?? nap?dza?y oferty us?ug serwerowych, gdzie w?asny adres WWW w pakiecie otrzymywa?o si? za 0 z?. To mia?o motywowa? przedsi?biorców, aby próbowali swoich si? w sieci i sprawdzili mo?liwo?ci, jakie daje posiadanie w?asnej witryny z ko?cówk? „.pl”.
B?yskawiczny wzrost rejestracji polskich domen nie utrzyma? si? jednak na d?u?ej, a rynek wyrówna? do europejskiej ?redniej. Efektem polityki firm hostingowych by?y nadmiarowe rejestracje, nierzadko si?gaj?ce kilkudziesi?ciu domen pod jeden biznes. Po czasie klienci decydowali si? na odchudzenie portfolio domen, a wspó?czynnik odnowie? dla wielu dostawców us?ug hostingowych by? niezadowalaj?cy.
Spadek liczby domen „.pl” nie zawsze oznacza, ?e dostawca us?ug hostingowych traci klienta. Firmy wybieraj? spo?ród wielu rozszerze?, które niekiedy lepiej oddaj? charakter ich dzia?alno?ci. Wyzwaniem, przed którym stoi rynek, jest odpowiednie dostosowanie oferty tak, aby spe?ni? oczekiwania biznesu. W OVH odnotowali?my wzrost o 7.000 domen z rozszerzeniem .pl kwarta? do kwarta?u m.in. dzi?ki kompleksowo?ci naszej oferty, ale tak?e temu, ?e docenili?my potencja? takich ko?cówek jak „.net” czy „.shop” i zaproponowali?my korzystn? ofert? na strony z ró?nymi rozszerzeniem – mówi Robert Paszkiewicz, Dyrektor Sprzeda?y w OVH.
Znajd? nas na Facebooku
Spadek liczby nowych rejestracji domen z rozszerzeniem „.pl” wynika równie? z silnej konkurencji w postaci mediów spo?eczno?ciowych. Kawiarnie, kluby czy mniejsze firmy cz?sto decyduj? si? na za?o?enie strony – wizytówki na Facebooku czy TripAdvisorze, która pe?ni rol? strony WWW. Nie jest to skomplikowane, a w przypadku wielu portali, tak?e darmowe.
Media spo?eczno?ciowe oferuj? szybki i bezpo?redni kontakt z klientem. ?atwo za ich po?rednictwem doprecyzowa? adresatów dzia?a?, stworzy? grup? zamkni?t? czy dedykowane wydarzenie. Za?o?enie profilu w social mediach jest ?atwe. Wysi?ek wi??e si? z regularnym, rzetelnym i ciekawym prowadzeniem konta oraz z jego odpowiednim zabezpieczeniem przed cyberzagro?eniami. Musimy tak?e pami?ta?, ?e budowanie wizerunku musi uwzgl?dnia? odpowiedni? prezentacj? firmy i jej miejsce w sieci. St?d nie dla ka?dego jedynym lub najlepszym rozwi?zaniem b?d? social media.
W najbli?szym czasie nie zanosi si? na to, aby polski rynek przekroczy? magiczn? granic? 3 milionów domen „.pl”. Specjali?ci z OVH przewiduj?, ?e kolejne lata postawi? przed bran?? hostingow? wiele wyzwa?. Dostawcy us?ug b?d? musieli elastycznie reagowa? na zmieniaj?ce si? preferencje klientów i bacznie obserwowa? rynek domen funkcjonalnych.