Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) zako?czy?o podpisywanie umów i porozumie? w ramach Dzia?ania FERC 02.01, przeznaczaj?c ponad 726 milionów z?otych na wsparcie dziewi?ciu kluczowych projektów cyfryzacyjnych. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, inwestycje te maj? na celu u?atwienie obywatelom oraz przedsi?biorcom za?atwiania spraw online, eliminuj?c konieczno?? osobistej wizyty w urz?dach.
Wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski, podkre?li? znaczenie rozwoju e-us?ug, mówi?c, ?e ich celem jest przede wszystkim poprawa jako?ci ?ycia obywateli. „Zmierzamy do tego celu poprzez realizacj? projektów w ka?dej p?aszczy?nie funkcjonowania pa?stwa – tak, aby wsz?dzie Polki i Polacy mogli odczu?, ?e ich ?ycie staje si? wygodniejsze” – powiedzia? Gawkowski. Nowe rozwi?zania cyfrowe maj? umo?liwi? szybkie i wygodne za?atwianie codziennych spraw, od kontaktu z urz?dami po zamówienia us?ug medycznych.
Kluczowe projekty cyfryzacyjne
W?ród projektów dofinansowanych przez CPPC znalaz?y si? zarówno inicjatywy u?atwiaj?ce dost?p do wiedzy i dokumentacji naukowej, jak i rozwi?zania skierowane do przedsi?biorców i instytucji publicznych. Jednym z nich jest projekt „Nowa Academica”, realizowany przez Bibliotek? Narodow?, który zapewni czytelnikom dost?p do cyfrowych wersji ksi??ek i artyku?ów naukowych w ca?ej Polsce. Dzi?ki temu u?ytkownicy b?d? mogli korzysta? z jednego konta w wielu placówkach.
Wa?nym elementem cyfryzacji jest tak?e „Platforma eUFG”, której zadaniem b?dzie usprawnienie elektronicznej obs?ugi umów kupna-sprzeda?y pojazdów oraz zapewnienie dost?pu do historii szkód pojazdów. Projekt realizowany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma na celu popraw? komunikacji mi?dzy ubezpieczycielami a klientami.
Ministerstwo Sprawiedliwo?ci wprowadza natomiast now? wersj? Elektronicznego Post?powania Upominawczego (EPU 3.0), która umo?liwi sk?adanie pozwów online oraz szybki dost?p do akt spraw s?dowych. Projekt ten ma usprawni? procesy s?dowe i przyspieszy? post?powania.
W ramach projektu realizowanego przez G?ówny Urz?d Geodezji i Kartografii, obywatele b?d? mogli zamawia? mapy i inne dokumenty geodezyjne online, co u?atwi dost?p do niezb?dnych zasobów bez konieczno?ci odwiedzania urz?dów.
U?atwienia dla podatników i pacjentów
Ministerstwo Finansów planuje modernizacj? systemu CRM w Krajowej Administracji Skarbowej, co ma poprawi? jako?? obs?ugi podatników. Nowy system ma przyczyni? si? do sprawniejszego zarz?dzania relacjami z klientami i upro?ci? kontakt podatników z administracj? skarbow?.
W sektorze zdrowia wdra?any b?dzie zaktualizowany system SOLR 2.0, który upro?ci proces sk?adania wniosków o refundacj? leków oraz przyspieszy wydawanie decyzji refundacyjnych. Z kolei projekt „Platforma P1” zapewni pacjentom dost?p do e-karty zdrowia dziecka, e-zlece? na badania oraz innych dokumentów medycznych, co ma zrewolucjonizowa? komunikacj? z lekarzami i podnie?? jako?? opieki zdrowotnej.
Elektronizacja w biznesie
Na szczególn? uwag? zas?uguje tak?e projekt „Elektronizacja umów o prac? online”, który u?atwi przedsi?biorcom zawieranie umów o prac? oraz umów zlecenia w formie elektronicznej poprzez platform? Biznes.gov.pl. Zmiany te maj? na celu uproszczenie procesów kadrowych oraz przyspieszenie obiegu dokumentów w firmach.
Cyfryzacja – przysz?o?? administracji publicznej
Inwestycje w cyfryzacj? stanowi? kluczowy element rozwoju administracji publicznej w Polsce. Dzi?ki realizacji tych projektów obywatele b?d? mieli dost?p do nowoczesnych e-us?ug, które pozwol? im oszcz?dza? czas i unika? d?ugich kolejek w urz?dach. Szczególn? korzy?? odnios? osoby starsze i z niepe?nosprawno?ciami, dla których tradycyjne formy za?atwiania spraw urz?dowych cz?sto stanowi? wyzwanie.
CPPC, wspieraj?c te inicjatywy, pomaga nie tylko instytucjom publicznym, ale tak?e prywatnym przedsi?biorstwom w przej?ciu na cyfrowe formy obs?ugi. Projekty te, finansowane z funduszy Unii Europejskiej, maj? na celu nie tylko popraw? jako?ci ?ycia obywateli, ale tak?e unowocze?nienie polskiej administracji, zapewniaj?c ?atwiejszy dost?p do us?ug publicznych.