Poprawa jako?ci powietrza a wydajno?? pracowników

Newsroom BrandsIT
4 Min

Pracodawcy mog? podnie?? wydajno?? pracowników o 20 proc., zwi?kszaj?c ilo?? ?wie?ego powietrza w biurach i salach spotka? – wynika z nowego raportu firmy Sharp, który analizuje wp?yw jako?ci powietrza, temperatury i o?wietlenia na wydajno?? pracy biurowej i komfort uczestników spotka? s?u?bowych.

Zaprezentowany na targach UC EXPO, opracowany przez firm? Sharp monitor do pracy grupowej w systemie Windows (ang. Windows collaboration display) stwarza mo?liwo?? monitorowania i zbierania tego typu danych na temat warunków otoczenia oraz informacji odno?nie stopnia wykorzystania sal spotka?, pozwalaj?c stworzy? bardziej inteligentn? przestrze? biurow?.

Skoro przeci?tny europejski pracownik biurowy sp?dza 25 godzin miesi?czne na spotkaniach, wiedza na temat prawid?owej organizacji spotka? jest kluczowa. Nowy raport stworzony przez firm? Sharp i psychologa miejsca pracy, dr. Nigela Oselanda, podkre?la wp?yw prawid?owych warunków otoczenia podczas spotka? na wzrost wydajno?ci pracowników. Z raportu wynika, ?e temperatura jest kolejnym kluczowym czynnikiem, maj?cym wp?yw na pami??, koncentracj? oraz kreatywno??, a w konsekwencji równie? na wydajno??. Stopniowe obni?anie temperatury do 18°C na godzin? przed ko?cem dnia pracy przyczyni?o si? do wzrostu wydajno?ci pracowników o 4,1 proc., co okaza?o si? korzystne podczas d?ugich spotka? oraz pozwoli?o zwalczy? marazm, ujawniaj?cy si? pod koniec dnia pracy.

Raport wykaza? tak?e, ?e o?wietlenie w pomieszczeniach biurowych i salach spotka? ma znaczny wp?yw na stopie? koncentracji i wydajno??. Najnowsze badanie pokaza?o, ?e dobre o?wietlenie mo?e poprawi? wydajno?? o 15 proc.. Dobre o?wietlenie i ?wiat?o dzienne maj? kluczowy wp?yw na komfort i nastrój pracowników. Raport pokaza? te?, ?e pracownicy biurowi pracuj?cy w pomieszczeniach z oknami ?pi? ka?dej nocy 46 minut d?u?ej w porównaniu z pracownikami pozbawionymi dost?pu do ?wiat?a dziennego.

Jest to wa?na wskazówka dla firm, które powinny projektowa? biura w ten sposób, by zapewni? swoim pracownikom optymalne miejsce do my?lenia i wspó?pracy.

Nasze badania wielokrotnie pokaza?y, ?e niekomfortowe warunki w otoczeniu mog? negatywnie wp?yn?? na ogóln? wydajno?? pracy w przestrzeni biurowej i salach spotka?. To bardzo wyra?na wskazówka dla firm, które powinny kontrolowa? i modyfikowa? warunki pracy w celu wzmocnienia wydajno?ci pracowników podczas spotka? – komentuje dr Nigel Oseland, psycholog ?rodowiskowy.

CIBSE (1999) Environmental Factors Affecting Office Workers’ Performance: A Review of Evidence. CIBSE Technical Memorandum TM24. Chartered Institution of Building Services Engineers
Badanie przeprowadzone przez Censuswide w imieniu Sharp Europe na 8044 pracowników biurowych w ma?ych i ?rednich firmach (100 – 499 pracowników ) w Wielkiej Brytanii, Francji, W?oszech, Holandii, Szwecji, Republice Ceskiej, Polsce, S?owacji i Niemczech w pa?dzierniku 2017
Valan?ius & Jurelionis (2013) Influence of indoor air temperature variation on office work performance. Journal of Environmental Engineering and Landscape Management, 21(1).
Wargocki & Wyon (2017) Ten questions concerning thermal and indoor air quality effects on the performance of office work and schoolwork. Building & Environment 112.
WGBC (2014) Health, Wellbeing & Productivity in Offices: The Next Chapter for Green Buildings. World Green Building Council.
Udostępnij