Przedsi?biorcy, którzy chc? otrzyma? wsparcie ze strony funduszu venture capital, w pierwszej kolejno?ci musz? zg?osi? swój projekt. W tym celu przesy?aj? do funduszu teaser inwestycyjny. G?ównym celem takiego dokumentu jest sk?onienie potencjalnego inwestora do zaproszenia na spotkanie, podczas którego pomys?odawcy b?d? mogli osobi?cie przekona? go do swojego przedsi?wzi?cia. Podpowiadamy, jak przygotowa? taki dokument.
Fundusze venture capital zapoznaj? si? rocznie z setkami projektów, jednak po ich analizie do dalszych rozmów zapraszani s? tylko nieliczni pomys?odawcy. Zwykle pierwszy kontakt odbywa si? drog? mailow?. Firmy zg?aszaj? projekt do??czaj?c opis swojej dzia?alno?ci tzw. teaser inwestycyjny, który ma za zadanie sk?oni? inwestora do podj?cia dalszych rozmów.
Teaser inwestycyjny powinien by? mo?liwie jak najkrótszy, tak aby nie zniech?ci? inwestora do zapoznania si? z jego tre?ci?. Dobrze, gdy nie zawiera d?ugich i skomplikowanych opisów. Zadaniem teasera jest zaciekawienie inwestora, dlatego na tym etapie lepiej zrezygnowa? z przedstawiania szczegó?ów, na które przyjdzie czas w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego – informuje Krystyna Kalinowska, Dyrektor Inwestycyjny z Podlaskiego Funduszu Kapita?owego.
Przedstawiamy, z jakich elementów powinien sk?ada? si? dobry teaser inwestycyjny.
Opis produktu/us?ugi
Teaser inwestycyjny powinien zawiera? przede wszystkim informacj? co stanowi podstaw? dzia?alno?ci firmy, czyli na czym polega oferowany produkt lub us?uga.
Wa?ne jest przede wszystkim to, jakie potrzeby zaspokaja, jakie problemy rozwi?zuje, a tak?e na jakim jest etapie rozwoju. Istotne s? równie? informacje na temat przewagi konkurencyjnej, czyli czym wyró?nia si? przedsi?biorstwo na tle innych firm. Je?li firma istnieje na rynku d?u?szy czas, warto przybli?y? tak?e jej histori? oraz najwi?ksze osi?gni?cia – wyja?nia Krystyna Kalinowska.
Wielko?? rynku, bariery wej?cia na rynek
W teaserze inwestycyjnym nie powinno zabrakn?? równie? informacji na temat wielko?ci rynku i barier wej?cia na rynek. W tym miejscu nale?y krótko przedstawi?, jak wygl?da rynek na którym dzia?a przedsi?biorstwo. Zazwyczaj dla inwestora jest to jedna z wa?niejszych informacji. Firmy dzia?aj?ce na atrakcyjnym rynku maj? wi?ksze szanse na to, ?e ich projekt odniesie sukces. Dla inwestora zwi?ksza to prawdopodobie?stwo, ?e b?dzie móg? wyj?? z inwestycji z zyskiem. Istotne s? równie? informacje odno?nie barier wej?cia na rynek przez inne podmioty.
Opis modelu biznesowego
W przypadku opisu modelu biznesowego nale?y pokaza? inwestorowi, w jaki sposób firma b?dzie generowa?a przychody. Przedsi?biorcy powinni przedstawi? pokrótce opis docelowych odbiorców, jakimi kana?ami dystrybucji firma dotrze do klientów, strategi? marketingow? oraz jakie zasoby b?d? jej potrzebne.
Opis konkurencji
Kolejn? z istotnych kwestii jest równie? opis konkurencji przedsi?biorstwa. Przedstawienie w teaserze konkurencji, to informacja dla inwestora, ?e przedsi?biorcy znaj? swoje otoczenie. Dzi?ki czemu b?d? mogli sprawniej dzia?a?, reagowa? na zmiany czy zrezygnowa? z podj?tych kroków. Warto przedstawi? liczb? firm, które stanowi? konkurencj?, ich s?abe i mocne strony czy pozycj? na rynku.
Podstawowe dane finansowe
W teaserze inwestycyjnym nie mo?e zabrakn?? równie? podstawowych danych finansowych firmy.
Teaser powinien zawiera? zarówno historyczne dane finansowe przedsi?biorstwa, je?eli jest to ju? istniej?cy podmiot, jak równie? prognozy na najbli?sze dwa-trzy lata. Na tym etapie powinny to by? tylko wybrane dane w skróconej formie. Dla inwestora najbardziej istotne s? informacje odno?nie wysoko?ci przychodów, mar?y oraz zysku – informuje Krystyna Kalinowska.
Kwota poszukiwana od inwestora
Wa?nym elementem teasera jest tak?e wskazanie kwoty, któr? przedsi?biorca b?dzie chcia? uzyska? od inwestora oraz informacje na co chc? j? przeznaczy?. Zespó? zarz?dzaj?cy projektem powinien okre?li?, jakie s? potrzeby inwestycyjne firmy. Inwestora interesuje przede wszystkim to, na jaki cel zostan? przeznaczone ?rodki finansowe oraz jaka jest proponowana wycena firmy.
Zespó? – do?wiadczenie oraz kluczowe kompetencje
Wi?kszo?? inwestorów wyznaje zasad?, ?e inwestuje w ludzi a nie w produkt czy us?ug?, dlatego w teaserze nie mo?e zabrakn?? informacji na temat zespo?u zarz?dzaj?cego projektem.
Warto poda? informacje odno?nie do?wiadczenia osób zarz?dzaj?cych, poniewa? kompetentny zespó? jest dla funduszu kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji o zaanga?owaniu si? w konkretne przedsi?wzi?cie. Opis powinien by? krótki i zawiera? podstawowe informacje, takie jak: rola danej osoby w projekcie, wykszta?cenie i dotychczasowe do?wiadczenie zawodowe – wyja?nia Krystyna Kalinowska.
Fundusz spo?ród otrzymanych teaserów inwestycyjnych wybiera najciekawsze projekty, dlatego warto po?wi?ci? czas na dok?adne przygotowanie takiego dokumentu. Od niego zale?y bowiem czy firma b?dzie mia?a szans? na pozyskanie cennego wsparcia zarówno merytorycznego, jak równie? finansowego, ze strony inwestora. Nale?y pami?ta?, aby teaser by? prosty i czytelny, a tak?e na bie??co aktualizowany przed wysy?k? do kolejnych inwestorów.