Poradnik rekrutacyjny pocz?tkuj?cego programisty

Klaudia Ciesielska
6 Min

Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z podstawowych, a zarazem stresuj?cych elementów procesu rekrutacji. Od jej przebiegu zale?y przysz?o?? kandydata w danej organizacji. O poszczególnych etapach, najtrudniejszych pytaniach oraz najcz??ciej pope?nianych b??dach, opowiada Adrianna Wojewoda, Recruitment Department Coordinator w firmie Altimi.

Adrianna Wojewoda Recruitment Department Coordinator w firmie Altimi Software House minCzy ka?da rozmowa kwalifikacyjna w software house’ach wygl?da tak samo?

Poszczególne etapy oraz przebieg rozmowy zale?? przede wszystkim od procedur rekrutacyjnych obowi?zuj?cych w danej firmie oraz stanowiska, na jakie dany kandydat aplikuje. Wa?ne jest tak?e to, czy przysz?y pracownik b?dzie pracowa? nad projektem wewn?trznym, czy bezpo?rednio dla lub w strukturach wewn?trznych klienta. Mo?na natomiast wy?oni? kilka etapów, które w firmach IT mog? wygl?da? podobnie. Pierwszy kontakt z potencjalnym kandydatem, inicjowany przez dzia? rekrutacji, odbywa si? drog? telefoniczn?. Jest to etap wst?pny, podczas którego specjalista ds. rekrutacji weryfikuje do?wiadczenie kandydata pod k?tem sta?u, technologii i zrealizowanych projektów – zarówno komercyjnych, jak i prywatnych. Na tym etapie sprawdzana jest tak?e komunikatywno??, która mo?e okaza? si? niezb?dn? umiej?tno?ci? w przypadku przysz?ych kontaktów z klientem lub pracy zespo?owej. Rekruter prosi o krótki opis wybranego projektu, którym kandydat mo?e si? pochwali?. W ten sposób weryfikujemy, czy przysz?y pracownik, kontaktuj?c si? z klientem, b?dzie posiada? umiej?tno?? opowiadania o realizowanym zadaniu, wyja?niania nie?cis?o?ci i rekomendowania rozwi?za?. Pozytywnie oceniane s? wypowiedzi jasne, proste, anga?uj?ce. W oparciu o manual opracowany we wspó?pracy z lektorem, sprawdzamy tak?e poziom znajomo?ci j. angielskiego. Pytania dostosowane s? do poziomu znajomo?ci j?zyka kandydata.

Rozmowa telefoniczna zako?czy?a si? sukcesem  – kandydat otrzymuje zaproszenie na spotkanie rekrutacyjne. Jak si? do niego przygotowa??

Je?eli rekrutacja przeprowadzona zostanie przez klienta, nasz specjalista, podczas rozmowy telefonicznej, przygotowuje kandydata do spotkania. Przekazuje wszelkie niezb?dne informacje o kliencie – nie tylko jakie ma wymagania wzgl?dem kompetencji, ale tak?e stroju, sposobu komunikacji czy stylu pracy. Po zako?czeniu rozmowy kandydat otrzymuje maila z podsumowaniem i zaproszenie na spotkanie. Przygotowuj?c si? do niego warto poprosi? rekrutera o ofert? pracy. Dzi?ki temu dowiemy si? m.in. tego, z jakich technologii b?dziemy przepytywani. Przeprowad?my tak?e w?asny research, odwied?my stron? internetow? klienta. To pozwoli nam pozna? profil dzia?alno?ci firmy, ofert?, bran?? i prze?o?y? zdobyte informacje na w?asne do?wiadczenie.

Jakie pytania i zadania mog? pojawi? si? podczas spotkania rekrutacyjnego? Które z nich sprawiaj? kandydatom najwi?cej trudno?ci?

W spotkaniu rekrutacyjnym do projektu wewn?trznego uczestnicz? najcz??ciej specjalista dzia?u rekrutacji, deweloper i/lub project manager, którzy przeprowadzaj? weryfikacj? wiedzy technicznej. Pytania dotycz? takich kwestii, jak do?wiadczenie kandydata czy znajomo?? danych technologii. Kandydaci otrzymuj? do rozwi?zania zadania techniczne z obszaru IT oraz pytania logiczne, które maj? na celu sprawdzenie analitycznego my?lenia oraz tego, jak kandydat podchodzi do danego tematu czy problemu. W internecie mo?emy znale?? wiele przyk?adów zada? rekrutacyjnych, np. „Co robisz, kiedy orientujesz si?, ?e w kodzie jest bug?” albo „Za?ó?my, ?e dostajesz zadanie by…” i tu pojawia si? trudne do wykonania zadanie – „Co robisz?”.

Z kolei specjalista ds. rekrutacji mo?e zapyta? nas o to, co robimy w sytuacjach stresowych, aby opanowa? zdenerwowanie. Pojawiaj? si? tak?e pytania o konferencje i szkolenia IT, w których kandydat bra? ostatnio udzia?, jak rozumie poj?cie „jako?ci”, jakie s? jego mocne i s?abe strony. Zadania te maj? na celu weryfikacj? kompetencji mi?kkich kandydata – komunikatywno?ci, podej?cia do pracy, motywacji, umiej?tno?ci prezentacji w?asnego punktu widzenia, samodzielno?ci, umiej?tno?? pracy w zespole czy zaanga?owania. Warto przygotowa? si? tak?e na pytania o zainteresowania i hobby.

Co w sytuacji, gdy rekrutacja prowadzona jest do projektu zewn?trznego i w spotkaniu uczestniczy (lub nawet prowadzi je) klient?

Kandydat powinien by? przygotowany na to, ?e po zako?czeniu spotkania klient mo?e poprosi? go o rozwi?zanie zadania lub testu. Mo?e to by? test teoretyczny w formie zadania domowego, na rozwi?zanie którego kandydat ma 30-45 minut, bez mo?liwo?ci przerywania i odk?adania go na pó?niej. Mo?e to by? tak?e test 2-poziomowy podczas spotkania – praktyczny i pisemny.

Z kolei rozmowy rekrutacyjne z klientami zagranicznymi prowadzone s? najcz??ciej poprzez Skype’a i wideokonferencje. W tym przypadku warto pami?ta? o kilku kwestiach – mówi? g?o?no i wyra?nie, utrzymywa? kontakt wzrokowy, zadba? o odpowiednie warunki – t?o powinno by? neutralne, ubiór stosowny, miejsce odpowiednie. Nie przeprowadzamy takich rozmów w parku, w pracy, ani w miejscu publicznym. Wa?na jest komunikatywno?? i odpowiednia prezencja.

Ostatnia rada dla osób aplikuj?cych?

Liczy si? otwarto?? i ch?? rozmowy. Poka?my, ?e zale?y nam na pracy na dym stanowisku. Je?eli przed spotkaniem pojawi? si? pytania – zwró?my si? z nimi do rekrutera. Specjalista bardzo ch?tnie nam pomo?e i rozwieje wszelkie w?tpliwo?ci. Je?eli z jakich? wzgl?dów nie mo?emy stawi? si? na spotkaniu w ustalonym terminie – niezw?ocznie poinformujmy o tym fakcie potencjalnego pracodawc?.

Udostępnij
Redaktor Brandsit