Pose? ofiar? cyberprzest?pców – oszustwo na 150 tys. z?

Klaudia Ciesielska
2 Min

Jeden z polskich pos?ów pad? ofiar? cyberprzest?pców, którzy wy?udzili od niego 150 tys. z?. Oszu?ci podszywaj?cy si? pod funkcjonariuszy policji przekonali parlamentarzyst?, ?e jego konto bankowe zosta?o zaatakowane przez hakerów. Aby “zapobiec” rzekomym niebezpiecze?stwom, zalecili przelanie ?rodków na tzw. “konto techniczne”. Po serii rozmów telefonicznych, podczas których fa?szywi policjanci wskazali na piln? sytuacj?, pose? i jego ?ona dokonali kilku przelewów oraz wycofali pieni?dze z lokat. Dodatkowo przekazali zdj?cia swoich dowodów osobistych.

Cyberprzest?pcy wykorzystali w tym przypadku autorytet “inspektora Boronia”, podaj?c si? za wysokiego rang? funkcjonariusza. Eksperci wskazuj?, ?e tego typu oszustwa, zw?aszcza „na policjanta”, s? coraz bardziej wyrafinowane. Korzystaj? one z emocji ofiar i zaufania, jakie wzbudza rozmówca, który rzekomo reprezentuje instytucj? pa?stwow?.

Komentuj?c spraw?, eksperci podkre?laj?, ?e podobne oszustwa s? wci?? skuteczne. Pawe? Jurek z DAGMA Bezpiecze?stwo IT zwraca uwag?, ?e cyberprzest?pcy potrafi? wykorzysta? minimaln? wiedz? o ofierze, by rozpocz?? manipulacj?, a najprostszym sposobem ochrony jest nieudost?pnianie ?adnych danych dost?powych ani pieni?dzy osobom, które kontaktuj? si? telefonicznie. Kamil Sadkowski z ESET ostrzega, ?e przest?pcy cz?sto dzia?aj? szybko, wprowadzaj?c ofiary w stan paniki i zmuszaj?c je do pope?nienia b??dów.

Eksperci apeluj?, by zachowa? szczególn? ostro?no?? w przypadku otrzymania podejrzanych telefonów i zawsze kontaktowa? si? z instytucjami za pomoc? oficjalnych kana?ów komunikacji.

?ród?o: ESET/Dagma

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit