Poznaj rynek monitorów dotykowych

Newsroom BrandsIT
4 Min

Jeszcze kilka lat temu nowoczesne pomoce dydaktyczne takie jak tablice interaktywne by?y w polskich szko?ach pewnego rodzaju ewenementem. Dzi? tablice na szkolnych ?cianach s? zjawiskiem ca?kiem powszechnym, lubianym i docenianym w procesie nauczania, zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

Ten stosunkowo nowy produkt w polskim szkolnictwie doczeka? si? ju? jednak godnego nast?pcy – monitora interaktywnego, urz?dzenia, które dzi?ki swej prostocie monta?u i u?ytkowania ma coraz szersze zastosowanie. Monitory dotykowe poza sal? lekcyjn? to równie? doskona?e wyposa?enie sal konferencyjnych, gabinetów menad?erskich czy lobby hotelowego.

Rynek monitorów interaktywnych dopiero si? rozwija. Wg ostatniego raportu Futuresource w 2016 r. w Polsce sprzedano nieca?y tysi?c tych urz?dze?, wzgl?dem ponad 4 tys. tablic interaktywnych. Prawdopodobn? g?ówn? przyczyn? tej dysproporcji jest znacznie wy?sza cena ni? w przypadku zestawu interaktywnego,  w sk?ad którego wchodz? tablica i projektor, oraz, co do?? zaskakuj?ce brak ?wiadomo?ci czym dok?adnie jest monitor interaktywny, zwany inaczej monitorem dotykowym.

Propagowania rozwi?zania na polskim rynku nie u?atwia fakt, ?e wielu dostawców chc?c utrzyma? swoje mar?e na wysokim poziomie zdecydowanie zawy?a ceny tych produktów. Oczywi?cie, jak w ka?dym tego typu przypadku pojawiaj?ca si? konkurencja powoduje optymalizacj? oferty pozosta?ych graczy. Przyk?adowo: jeszcze w pierwszej po?owie tego roku ci??ko by?oby kupi? monitor interaktywny o przek?tnej 65” poni?ej 10 tys. z? netto. Dzi?, wg oferty wy??cznego dystrybutora na Polsk? brytyjskiej marki Promethean klient ko?cowy z sektora edukacyjnego mo?e naby? taki monitor za nieca?e 8 tys. z? brutto, a w ramach oferty w Rz?dowym Programie Aktywna Tablica jeszcze o tysi?c z?otych taniej.

Dlaczego monitor interaktywny jest niemal?e doskona?ym nast?pc? tablicy interaktywnej? Przes?dza o tym kilka czynników:

  • Monitor jest samodzielnym urz?dzeniem, nie wymagaj?cym dodatkowego wyposa?enia takiego jak projektor czy g?o?niki. Co za tym idzie instalacja monitora nie jest tak skomplikowana jak w przypadku tablicy interaktywnej.
  • Brak projektora to brak oczekiwania na nagrzanie lampy, a zatem natychmiastowa gotowo?? do pracy. Znika równie? problem wymiany lamp i filtrów, której regularnie nale?y dokonywa? w projektorze.
  • Efekt cienia, który potrafi by? wyj?tkowo uci??liwy w przypadku u?ytkowania tablic z projektorami o d?u?szej ogniskowej oczywi?cie nie wyst?puje podczas pracy z monitorem interaktywnym.
  • G?o?niki s? standardowym wyposa?eniem monitora. Odpada zatem koszt ich zakupu jak w przypadku tablicy interaktywnej.
  • Monitor interaktywny nie wymaga kalibracji obrazu – uci??liwej czynno?ci, któr? nale?y wykona? ka?dorazowo w sytuacji zmiany po?o?enia projektora. Uci??liwo?? ta jest szczególnie dotkliwa w przypadku zestawów mobilnych.
  • Praca z monitorem jest mo?liwa równie? w pe?ni o?wietlonej sali, w przeciwie?stwie do tablicy z projektorem, która wymaga cz??ciowego zaciemnienia pomieszczenia.
  • Na monitory interaktywne przys?uguje 0% stawka VAT dla edukacji vs. 23% VAT na tablice interaktywne

Podsumowanie

Z powy?szego zestawienia wyra?nie wida?, ?e pomimo wci?? do?? istotnej ró?nicy w cenie pomi?dzy tablicami interaktywnymi a monitorami, znacz?ca przewaga w korzy?ciach z u?ytkowania jest po stronie monitorów. Zwi?kszenie popularno?ci a tym samym dynamiki wzrostu sprzeda?y z pewno?ci? znacz?co wesprze wspomniany, 3-letni program Aktywna Tablica prowadzony w sektorze edukacji. Natomiast si?a nabywcza sektora biznesowego tkwi we wci?? ewoluuj?cych technologiach komunikacji i pracy wielozespo?owej.

Popularyzowanie rozwi?za? takich jak monitory interaktywne przez resellerów z bran?y IT wydaje si? by? zatem naturalne i b?dzie wynika? nie tylko z potrzeb rynku, ale tak?e jeszcze d?ugo utrzymuj?cej si? profitowo?ci z ich sprzeda?y, tak odleg?ej od przeci?tnych mar? w tym sektorze.

autor: Monika Sikora, Manager, Cloud & Enterprise Business Group w Incom Group
Udostępnij