Pozycjonowanie szerokie — czym jest ten nowy trend pozycjonowania?

Newsroom BrandsIT
7 Min

Pozycjonowanie szerokie to jeden z ciekawych sposobów podnoszenia rankingu naszej witryny w Google. Z definicji odbywa si? ono w zupe?nie inny sposób ni? tradycyjne pozycjonowanie. Daje te? inne zalety, które bardzo cz?sto s? konkurencyjne do pozycjonowania np. kilku g?ównych fraz i uzyskiwanie pod nimi jak najwy?szej pozycji. W dalszej cz??ci tekstu przedstawiamy — czym jest pozycjonowanie szerokie, dlaczego warto je wykonywa?, jakie ma plusy oraz jakie rodzaje fraz mo?emy umieszcza? w tekstach seo tego typu.

Artyku? przygotowany przez SEO by akustrefa.pl

Czym jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie stron szerokie to pozycjonowanie otwarte, pod wiele ró?nych fraz, tak aby trafi? do jak najwi?kszego grona odbiorców. W tym typie pozycjonowania nie skupiamy si? na konkretnej frazie czy kierunku, ale umieszczany ró?norodne frazy. Ich ilo?? mo?e by? du?a lub dowolna, bez konkretnego limitu. Pozycjonowanie szerokie ma zapewni? maksymalnie szerokie wy?wietlanie si? witryny w wyszukiwarce przy wielu wariantach wyszukiwania. W tym rodzaju pozycjonowania b?dziemy umieszczali frazy zarówno w postaci gotowych hase? dla danej kategorii, ale i równie? tych mniej popularnych. To w?a?nie ró?norodno?? fraz ma sprawi?, ?e b?dziemy polecani u?ytkownikom w ró?nych sytuacjach, a brak brylowania w jednej frazie zrekompensuj? obecno?? w wielu innych has?ach. Finalnie pozycjonowanie szerokie ma przynosi? lepsze efekty ni? walczenie o top1 pod konkretn? fraz?.

Celem pozycjonowania szerokiego jest zaprezentowanie si? osobom w Google, które w ró?ny sposób, mog? wyszukiwa? jednej danej rzeczy. Nie skupiamy si? zatem na 5 czy 10 najpopularniejszych frazach, ale wszystkich, które mog? sprowadzi? ruch na nasz? witryn?.

Ciekawostka: Bardzo cz?sto pozycjonowanie szerokie jest te? nazywane skrótowo “long tail”. Jest to w?a?nie skrót my?lowy od u?ywania wielu ró?nego rodzaju fraz w d?ugim ogonie, a nie samego “d?ugiego ogona” jako rodzaju frazy.

Dlaczego warto pozycjonowa? szeroko — pod ró?ne frazy

Pozycjonowanie szerokie posiada bardzo wiele zalet. Pierwsz? z nich jest udowodniona skuteczno??, co owocuje regularnym i stopniowym odchodzeniem od starego typu pozycjonowania, który polega na walczeniu o jak najlepsz? pozycj? w jednej frazie – wszystkimi dost?pnymi metodami. Pozycjonowanie takie jest równie? du?o bardziej naturalne, co z kolei doceni? np. algorytm Google — równie? coraz bardziej wyczulone na sztuczne i si?owe pozycjonowanie. Ten rodzaj walczenia o pozycj? w Google to równie? du?o mniejsza konkurencja. Wiele fraz z mniejsz? liczb? konkurentów to mo?liwo?? skutecznego i do?? prostego wybicia si? na wielu frazach. W ten sposób efektywniej mo?e wydawa? nasz bud?et lub mniejszym kosztem pozyska? podobn? ilo?? osób wchodz?cych na nasz serwis. Obecno?? pod wieloma has?ami rekompensuje lub zapewnia wi?kszy ruch ni? przy okazji bycia na szczycie pod jednym czy dwoma w?skimi has?ami.

Pozycjonowanie pod du?e ilo?ci fraz pozwala równie? dociera? do naszego serwisu, sklepu internetowego lub strony osobom z ró?nych grup docelowych, bez zaw??ania si? na konkretny profil klienta. Taki styl pozycjonowania minimalizuje równie? ryzyko przeoptymalizowanie witryny, co podnosi bezpiecze?stwo naszych dzia?a? seo.

seo

Jak wybiera? frazy?

Je?li zdecydujemy si? ju? na pozycjonowanie szerokie witryny, warto zapozna? si? z kilkoma za?o?eniami i opcjami tego pozycjonowania. Pierwszym b?dzie brak ograniczenia w liczbie fraz. S?owa kluczowe mo?emy dobiera? dowolnie w dowolnej ilo?ci — nawet bardzo du?ej. Wa?ne jest jednak aby by?y one w danej kategorii oraz by?y perspektywiczne. Chaotyczne dodawanie fraz nie jest najlepszym rozwi?zaniem. Powinni?my nawet przy pozycjonowaniu szerokim zachowa? pewn? spójno?? tematyczn?. Kolejnym elementem tego pozycjonowania jest regularne uzupe?nianie listy i dodawanie nowych fraz np. w kolejnych tekstach czy wraz z ewoluuj? strony. Nie musimy zamyka? si? na konkretne frazy, a mo?emy je dodawa? z czasem i zmienia? np. kategori?. Dobrym pomys?em, który jest równie? jak najbardziej wskazany to u?ywanie kombinacji fraz oraz u?ywanie ich po??cze?.

Rodzaje fraz

Wbrew pozorom istnieje kilka rodzajów fraz, które warto dobiera? ?wiadomie. Pozycjonuj?c nawet szeroko, powinni?my zachowa? pewien stosunek oraz bra? pod uwag? wszystkie typy fraz. Pierwszym typem b?d? frazy g?ówne. To frazy najcz??ciej jedno lub dwu wyrazowe, które ogólnie opisuj? dan? kategori?, lub has?o, pod którymi chcemy by? g?ównie wyszukiwani w internecie. S? to te? najcz??ciej nazwy konkretnych kategorii jak “pralka” czy “pi?ka”. Drugim rodzajem fraz s? frazy poboczne. To frazy, które s? rozwini?ciem frazy g?ównej. Najcz??ciej wyst?puj? jako krótkie opisy np. szczegó?owe lub jako najpopularniejsze s?owa z danej kategorii. Fraz takich b?dzie bardzo du?o i to w?a?nie one w pozycjonowaniu szerokim b?d? odgrywa?y wa?n? rol?. Trzecim rodzajem fraz s? frazy lokalne. S? to s?owa kluczowe wzbogacone o nazw? danej miejscowo?ci lub lokalizacji. Mog? wyst?powa? równie? jako pojedyncze nazwy miast oraz by? odmieniane. Mo?emy u?ywa? ich w po??czeniu z frazami lub wplata? je w tekst samodzielnie w innym kontek?cie. Przedostatnim – 4 rodzajem fraz s? frazy brandowe. S? to po prostu nazwy naszych marek czy firm u?ywane samodzielnie lub w po??czeniu z innymi frazami np. pobocznymi, czy lokalnymi. Pi?t?, ostatni? grup? b?d? long tail, czyli d?ugie ogony. Nie s? to pojedyncze s?owa, lecz d?ugie zwroty w formie zda?, pyta?, czy wyra?e?.

Pozycjonowanie szerokie zak?ada u?ywanie du?ej ilo?ci fraz oraz u?ywania ró?nego rodzaju fraz. Warto dodawa? je zatem w ró?nych cz??ciach witryny. Dobrym pomys?em b?dzie równie? ??czenie i publikowanie ró?nych kombinacji fraz np. frazy lokalnej i brandowej czy pobocznej i lokalnej. W d?ugich ogonach mo?emy równie? zawiera? ró?ne rodzaje fraz np. g?ówn? i poboczna czy doda? long tail jako konkretne pytanie. Ten rodzaj pozycjonowania daje bardzo wiele mo?liwo?ci, a kreatywno?? jest jak najbardziej wskazana. Tym o czym musimy pami?ta?, jest zachowanie naturalno?ci oraz przestrzeganie podstawowych zasad seo copywritingu. Frazy powinni?my umieszcza? równomiernie tek?cie, nie u?ywa? zbyt du?o fraz w takich samych kombinacjach czy wypisywa? je kolejno.

Porady: pozycjonowanie szerokie to idealna alternatywa dla pozycjonowania tradycyjnego. Czasami ilo??, a nie jako?? mo?e przynie?? nam lepsze rezultaty. Zdecydowanie warto zastanowi? si? te? np. nad kierunkiem zmian, jakie wprowadza Google, które k?adzie nacisk na kompleksowo?? i otwarto??.

Udostępnij