PRACA 2035: najnowsze badanie Citrix ukazuje przysz?o?? pracy opart? na sztucznej inteligencji

Newsroom BrandsIT
8 Min
jak przygotowac biznes do automatyzacji 1 scaled 1

Citrix Systems, Inc. przez rok bada? globalne wzorce pracy i plany, by zrozumie?, jakim ulegnie ona zmianom i jak? rol? odegra w nich technologia. Jak wynika z danych, zebranych podczas badania PRACA 2035, dzi?ki elastycznym modelom pracy i inteligentnym rozwi?zaniom, które eliminuj? z?o?ono?? i czynniki rozpraszaj?ce, pracownicy b?d? bardziej zaanga?owani i efektywni.

Jaki b?dzie pracownik w 2035 roku i jak b?dzie wygl?da?o ?rodowisko pracy w przysz?o?ci? Jak technologia je ukszta?tuje? Aby si? tego dowiedzie?, Citrix® po??czy? si?y z futurystyczn? firm? konsultingow? Oxford Analytica i specjalizuj?c? si? w badaniach biznesowych firm? Coleman Parkes, by przeprowadzi? badanie w?ród ponad 500 przedstawicieli kadry zarz?dzaj?cej i 1000 pracowników du?ych korporacji i ?rednich przedsi?biorstw w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Holandii i Stanach Zjednoczonych. Oto kluczowe wnioski:

Roboty nie zast?pi? ludzi – ale uczyni? nas m?drzejszymi i efektywniejszymi. Ponad trzy czwarte ankietowanych (77 proc.) uwa?a, ?e za pi?tna?cie lat sztuczna inteligencja (AI) znacznie przyspieszy procesy decyzyjne i zwi?kszy wydajno?? pracowników.

Powstan? nowe miejsca pracy – pojawi? si? nowe specjalizacje zawodowe i stanowiska w firmach,  wspieraj?ce miejsca pracy oparte na technologii i zmieniaj?cych si? relacjach mi?dzy lud?mi, a „maszynami”.
Oto profesje, które zdaniem respondentów pojawi? si? w przysz?o?ci:
•      Trener robotów / AI (zdaniem 82 procent kadry zarz?dzaj?cej/44 procent pracowników)
•      Mened?er wirtualnej rzeczywisto?ci (79% liderów/36% pracowników)
•      Zaawansowany analityk danych (76 procent liderów/35 procent pracowników)
•      Mened?er ds. polityki prywatno?ci i zaufania (68 procent liderów/30 procent pracowników)
•      Design thinker (56% liderów/27% pracowników)

Ad imageAd image

Praca b?dzie bardziej elastyczna – technologia, która umo?liwia ?atwy dost?p do narz?dzi i informacji, potrzebnych ludziom do pracy z dowolnej lokalizacji, b?dzie nap?dza? elastyczne modele pracy.
·       67 procent profesjonalistów (kadry zarz?dzaj?cej i pracowników) uwa?a, ?e model pracy funkcjonuj?cy na bazie platformy, (który tworzy warto?? dodan? przez u?atwianie wymiany informacji i zasobów mi?dzy poszczególnymi zespo?ami, grupami i osobami korzystaj?cymi z cyfrowych technologii), zdominuje prac? w przysz?o?ci.
·       60 procent pracowników uwa?a, ?e w 2035 zatrudnieni na umowy sta?e b?d? w zdecydowanej mniejszo?ci.
·       80 procent przedstawicieli kadry zarz?dzaj?cej uwa?a, ?e platformy technologiczne zapewni? szybki dost?p „na ??danie” do specjalistów, potrzebnych im do „wzmocnienia” organizacji, szybkiego dostosowania si? do zmian biznesowych czy nowych potrzeb klientów.
·       z kolei 39 procent liderów s?dzi, ?e w 2035 roku wi?kszo?? wykwalifikowanych specjalistów to osoby, które b?d? pracowa?y na zlecenie lub na ??danie, przy okre?lonych projektach.

Przywództwo b?dzie mia?o now? twarz – ponad po?owa ankietowanych (57 procent) uwa?a, ?e sztuczna inteligencja b?dzie podejmowa? wi?kszo?? decyzji biznesowych i potencjalnie wyeliminuje potrzeb? zatrudniania rozbudowanych zespo?ów zarz?dzaj?cych ?redniego i wy?szego szczebla.
•      75 procent uwa?a, ?e wi?kszo?? organizacji b?dzie mia?a dzia? ds. sztucznej inteligencji, nadzoruj?cy wszystkie obszary dzia?alno?ci firmy.
•      69 procent uwa?a, ?e – w ramach partnerstwa cz?owiek-maszyna, – dyrektor generalny b?dzie wspó?pracowa? z szefem AI (Chief of Artificial Intelligence).

Zwi?kszy si? produktywno?? – technologia ?ci?le zintegrowana z cz?owiekiem b?dzie nap?dza? skokowe zmiany w produktywno?ci. Pracownicy b?d? wspierani przez rozwi?zania, które pozwol? im osi?ga? najlepsze wyniki. „AI-ngels” – cyfrowi asystenci sterowani przez sztuczn? inteligencj? – b?d? korzysta? z danych osobowych i danych dotycz?cych miejsca pracy obowi?zków s?u?bowych, by pomóc pracownikom okre?li? priorytety dla ich zada? i czas oraz wspomaga? ich dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne. B?d? przyk?adowo planowa? spotkania tak, by odbywa?y si? one w najbardziej efektywnym dla pracowników czasie, w oparciu o analiz? ró?nych czynników: od poziomu cukru we krwi uczestników, po ich samopoczucie w ró?nych porach dnia. W ich trakcie b?dzie mo?liwe monitorowanie poziomu koncentracji oraz wprowadzanie poprawek, by osi?gn?? optymalne wyniki. Ponad po?owa ankietowanych specjalistów (51%) uwa?a, ?e do 2035 r. technologia zapewni pracownikom, co najmniej dwukrotnie wy?sz? produktywno??. W?ród rozwi?za?, które ich zdaniem b?d? powszechne wymieniaj?:
·       AI, która przewiduje i wykonuje zadania w oparciu o ludzkie nawyki i preferencje
·       Osobistego asystenta AI
·       Oparte na sztucznej inteligencji cyfrowe dobre samopoczucie (digital wellness), zapewniaj?ce zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników
·       Technologie ‘ubieralne’ wspó?pracuj?ce z ró?nymi systemami
·       Okulary do rozszerzonej rzeczywisto?ci
·       Po??czone neuronowo technologie, kontroluj?ce ró?ne urz?dzenia
·       Egzoszkielety usprawniaj?ce zadania, zwi?zane z wydajno?ci?

Zaanga?owanie pracowników wzro?nie – przej?cie przez technologi? i sztuczn? inteligencj? czasoch?onnych, powtarzalnych zada? spowoduje, ?e praca stanie si? bardziej strategiczna, a pracownicy bardziej zaanga?owani.
·       83 procent specjalistów uwa?a, ?e do 2035 roku technologia zautomatyzuje zadania o niskiej warto?ci, umo?liwiaj?c pracownikom skupienie si? na kluczowych zadaniach, za które de facto otrzymuj? wynagrodzenie.
·       79 procent twierdzi, ?e b?dzie to istotny czynnik w podnoszeniu kwalifikacji pracowników, stwarzaj?cy nowe mo?liwo?ci ich rozwoju osobistego i kariery.

Wzrost innowacji – firmy b?d? wi?cej inwestowa? w technologi? i sztuczn? inteligencj?, ni? w kapita? ludzki. Zwi?kszy si? ilo?? innowacji i nowych ?róde? przychodów – szczególnie w ma?ych organizacjach.
•      90 procent osób decyzyjnych uwa?a, ?e w 2035 roku inwestycje w technologi? AI b?d? najwi?kszym motorem wzrostu ich organizacji.
•      72 procent specjalistów s?dzi, ?e do 2030 roku sztuczna inteligencja b?dzie generowa? wi?ksze dochody dla ich organizacji ni? tradycyjni pracownicy.
•      63 procent specjalistów uwa?a, ?e technologia wyrówna szanse i zapewni przewag? ma?ym firmom.

„W ci?gu kolejnych 15 lat firmy b?d? musia?y stawi? czo?a wi?kszej liczbie wyzwa? i zak?óce? w pracy ni? kiedykolwiek wcze?niej” – powiedzia? Tim Minahan, wiceprezes wykonawczy ds. strategii biznesowej Citrix. „Ale jak wyja?nia raport z badania ‘Praca 2035’, w tym chaosie kryje si? szansa. Do?wiadczone firmy wykorzystuj? ten kryzys do planowania przysz?o?ci by móc rozwija? swoj? dzia?alno??.”

O badaniu
Badanie przeprowadzone na zlecenie Citrix przez firm? konsultingow? Oxford Analytica i Man Bites Dog w konsultacji z rad? doradcz? z?o?on? z liderów ze ?rodowisk akademickich, think tanków, mi?dzynarodowych rad i wiod?cych autorytetów w zakresie przysz?o?ci pracy, w pierwszej fazie dotyczy?o alternatywnych wizji przysz?o?ci pracy w 2035 roku i zmieniaj?cych si? relacji mi?dzy lud?mi, a technologi?. W drugiej fazie przeprowadzono niezale?ne badanie w?ród kadry zarz?dzaj?cej oraz pracowników, by pozna? ich opinie, co do przysz?o?ci pracy. W latach 2019 i 2020 firma badawcza Coleman Parkes przeprowadzi?a wywiady z ponad 1500 managerami i osobami decyzyjnymi oraz pracownikami zarówno z du?ych korporacji, jak i ?rednich przedsi?biorstw w USA i Europie (Wielka Brytania, Niemcy, Francja i Holandia). Z nast?puj?cych sektorów: us?ugi finansowe; opieka zdrowotna i nauki przyrodnicze; telekomunikacja, media i IT; us?ugi profesjonalne; produkcja, handel i sprzeda? detaliczna. Dodatkowy etap bada? obj?? 300 liderów biznesowych i zosta? przeprowadzony w maju 2020 r., by sprawdzi?, jak firmy dzia?aj? po pierwszej fali globalnej pandemii i jak wp?yn??a ona na ich pogl?dy na przysz?o?? pracy.
Udostępnij