Praca hybrydowa: mia?a poprawi? efektywno??, a sta?a si? ko?ci? niezgody

Izabela Myszkowska
8 Min

87 proc. pracowników bior?cych udzia? w badaniu Microsoft Work Trend Index twierdzi, ?e hybrydowy model pracy przyczyni? si? do zwi?kszenia ich produktywno?ci. Tymczasem, 85 proc. ich szefów nie ma pewno?ci co do wydajno?ci swoich zespo?ów. Dane jasno pokazuj?, ?e praca hybrydowa spowodowa?a rosn?cy rozd?wi?k mi?dzy opiniami pracowników i liderów. Niezgodno?? dotyczy przede wszystkim postrzegania produktywno?ci, zachowania autonomii przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedzialno?ci oraz korzy?ci p?yn?cych z elastyczno?ci pracy i roli biura.

G?ównie wnioski najnowszej edycji Work Trend Index:

  • 85 proc. pracowników motywuje do powrotu do biura mo?liwo?? odbudowania wi?zi z lud?mi
  • 74 proc. pracowników chodzi?oby do biura cz??ciej, gdyby byli tam ich koledzy z pracy
  • 68 proc. pracowników zosta?oby d?u?ej w swojej firmie, gdyby ?atwiej by?o im zmieni? stanowisko wewn?trz organizacji
  • 57 proc. firm rzadko, je?li w ogóle, zbiera opinie swoich pracowników

„We wspó?czesnych organizacjach potrzebne jest nowe podej?cie, które uznaje, ?e praca nie jest ju? tylko miejscem, ale do?wiadczeniem uwzgl?dniaj?cym elastyczny czas i dowoln? przestrze?. Tylko wtedy pracownicy b?d? z zaanga?owaniem wspó?pracowali ze sob? bez wzgl?du na to, gdzie si? znajduj?. Kultura pracy, w której znacz?c? rol? odgrywa technologia pomagaj?ca w komunikacji i realizacji wspólnych zada? wymaga zaufania, ci?g?ego s?uchania opinii zespo?u i przejrzystego komunikowania wizji i celówprzekonuje Katarzyna Cymerman, dyrektor ds. HR w polskim oddziale Microsoft.

Paranoja produktywno?ci

Zaniepokojeni pogarszaj?c? si? sytuacj? makroekonomiczn? liderzy firm zaczynaj? kwestionowa? produktywno?? swoich pracowników. Jednocze?nie maj? przekonanie, ?e sami pracuj? ci??ej ni? zwykle. Podczas gdy 87 proc. pracowników ma przekonanie o swojej produktywno?ci, 85 proc. liderów nie dostrzega zwi?kszenia wydajno?ci personelu wraz z przej?ciem na prac? hybrydow?. Z analiz Microsoft wynika, ?e obci??enie jest oczywiste: w przeci?tnym tygodniu 42 proc. osób wykonuje wiele ró?nych zada? podczas spotka? online, np. wysy?aj? wiadomo?ci e-mail. Badanie nie uwzgl?dnia praktyk, takich jak czytanie przychodz?cych wiadomo?ci i chatów, praca w plikach niezwi?zanych ze spotkaniami lub aktywno?? w sieci. W zesz?ym roku o 46 proc. wzros?a liczba nak?adaj?cych si? podwójnych spotka?.

Badania wyra?nie pokazuj?, ?e liderzy musz? zapewni? przejrzysto?? wizji i celów firmy, eliminuj?c zadania, które nie wspieraj? tych za?o?e?. Wa?ne jest równie?, aby lepiej ws?uchiwali si? w potrzeby swoich zespo?ów. Jak wskazuje Work Trend Index, 57 proc. firm rzadko, je?li w ogóle, zbiera opinie swoich pracowników. To w?a?nie informacja zwrotna okazuje si? kluczem do zatrzymania talentów. Pracownicy, którzy uwa?aj?, ?e ich opinia jest wa?na dla pracodawcy, s? bardziej zadowoleni (90 proc. vs. 69 proc.) i zaanga?owani (89 proc. vs. 73 proc).

Z bada? wynika równie?, ?e liderzy powinni pomaga? pracownikom w skoncentrowaniu si? na kluczowych zadaniach, zamiast zastanawia? si?, czy pracuj? oni odpowiednio du?o. 81 proc. respondentów twierdzi, ?e wa?ne jest, aby ich mened?erowie pomagali im ustala? priorytety. Jednocze?nie mniej ni? jedna trzecia (31 proc.) potwierdzi?a, ?e zdarzy?o si?, aby ich mened?erowie udzielili im jasnych wskazówek podczas spotka? indywidualnych. Rozwi?zanie tego problemu musi zacz?? si? od góry: 74 proc. mened?erów twierdzi, ?e osi?gni?cie ich w?asnych wyników by?oby skuteczniejsze, gdyby lepiej okre?lali swoje priorytety. 80 proc. uwa?a, ?e osobi?cie skorzysta?oby na wi?kszej przejrzysto?ci ze strony kierownictwa wy?szego szczebla w zakresie istotnych priorytetów.

Jeste?my w biurze dla innych

73 proc. pracowników przyzna?o, ?e potrzebuje lepszego powodu przyj?cia do biura, poza nakazem p?yn?cym z organizacji. Pojawia si? wi?c pytanie, co jest wystarczaj?c? motywacj?, aby cz??ciej pojawia? si? w siedzibie firmy? Okazuje si? to dosy? proste: do biura przychodzimy dla ludzi. Motywacja do pracy stacjonarnej by?aby wy?sza za spraw? spotka? ze wspó?pracownikami (84 proc.) i mo?liwo?ci odbudowania z nimi wi?zi (85 proc.). Pracownicy zg?aszaj? równie?, ?e cz??ciej chodziliby do biura, gdyby wiedzieli, ?e b?d? tam cz?onkowie ich bezpo?redniego zespo?u (73 proc.) lub gdyby byli tam ich znajomi z pracy (74 proc.). Co ciekawe, szczególnie ch?tni do korzystania z biura s? m?odzi ludzie (Gen Z). Dopatruj? si? oni w tym szansy na stanie si? cz??ci? spo?eczno?ci w miejscu pracy i poczucie si? bardziej zwi?zanym ze swoimi wspó?pracownikami.

„Kreowanie cyfrowych do?wiadcze? pracowników nie tylko pozwala sprawniej si? komunikowa? z dowolnego miejsca, ale przede wszystkim wzmacnia kultur? firmy i poprawia jako?? przywództwa. Cyfrowe spo?eczno?ci pos?uguj?ce si? nowoczesnymi narz?dziami daj? szans? na wymian? informacji, wiedzy, czy emocji i zapewniaj? interakcj? mi?dzy liderami i pracownikami” podkre?la Katarzyna Cymerman.

Work Trend Index zwraca równie? uwag?, ?e obok biura to w?a?nie technologia odgrywa szczególn? rol? w tworzeniu wi?zi w sytuacji, gdy pracownicy wykonuj? obowi?zki z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. To komunikacja ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zaanga?owania i zapewnienia odpowiedniej informacji: wed?ug prawie wszystkich decydentów biznesowych (96 proc.) i pracowników (95 proc.) skuteczna komunikacja jest jedn? z najwa?niejszych umiej?tno?ci, jakich b?d? potrzebowa? w nadchodz?cym roku. Co istotne, dzia?anie te musi by? autentyczne, a nie tylko informacyjne. Pracownicy wymieniaj? szczero?? jako najistotniejsz? cech?, jak? mened?er mo?e dysponowa? (85 proc.), a 83 proc. decydentów biznesowych twierdzi, ?e wa?ne jest, aby ich kierownictwo by?o autentyczne.

Liderzy powinni „podbudowa?” swoich pracowników

W obliczu trudno?ci makroekonomicznych nadszed? czas, aby ka?da organizacja ponownie rekrutowa?a, zatrudnia?a i dodawa?a energii pracownikom. A dane pokazuj?, ?e je?li ludzie nie mog? si? uczy? i rozwija? w obecnym miejscu pracy, po prostu z niego odejd?.

55 proc. pracowników potwierdzi?o, ?e najlepszym sposobem na rozwijanie swoich umiej?tno?ci jest zmiana pracy. Przyznali jednocze?nie, ?e zostaliby d?u?ej w obecnej firmie, gdyby ?atwiej by?o im zmieni? stanowisko wewn?trz organizacji (68 proc.). Zwi?zek mi?dzy uczeniem si? a pozostaniem w dotychczasowej organizacji jest jasny: 76 proc. pracowników twierdzi, ?e zostaliby w obecnym miejscu pracy d?u?ej, gdyby mogli lepiej skorzysta? ze wsparcia w nauce i rozwoju. W przypadku decydentów biznesowych liczby rosn? jeszcze wy?ej (+7 proc.). W rzeczywisto?ci pracownicy postrzegaj? mo?liwo?ci uczenia si? i rozwoju jako g?ówny czynnik nap?dzaj?cy kultur? pracy. Oznacza to zdecydowany skok w porównaniu z rokiem 2019, kiedy ta warto?? by?a wymieniona na 9 miejscu.

Koncentracja na d?ugoterminowym rozwoju umiej?tno?ci mo?e wyja?nia? dlaczego 68 proc. pracowników i 77 proc. decydentów biznesowych twierdzi, ?e wola?oby wykona? ruch poprzeczny, który oferuje nowe umiej?tno?ci, ni? ruch pionowy, który daje wy?sze stanowisko, ale wi??e si? z mniejsz? nauk? i zapewnieniem nowych mo?liwo?ci.


Badanie zosta?o przeprowadzone przez firm? badawcz? Edelman Data & Intelligence w?ród 20 006 pe?noetatowych lub samozatrudnionych pracowników w 11 krajach w okresie od 7 lipca 2022 do 2 sierpnia 2022 roku. Respondenci pochodzi z krajów: Australia, Nowa Zelandia, Chiny, Indie, Japonia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Brazylia, Kanada, Stany Zjednoczone.

Udostępnij