W wielu firmach trwaj? przygotowania do bezpiecznego powrotu do biur i wdra?anie nowych modeli pracy. Jednak to rozwini?ta kultura organizacyjna b?dzie kluczowa dla utrzymania w d?u?szej perspektywie zrównowa?onego rozwoju firm w dobie pracy hybrydowej. Jak wynika z raportu Cisco Workforce of the Future, dla pracowników kluczowe s? dobre do?wiadczenia obejmuj?ce zarówno cz?st? i efektywn? komunikacj?, jak i poczucie bycia docenionym oraz rozwój zawodowy. To obszary kultury pracy, które zdaniem polskich respondentów maj? najwi?ksze znaczenie.
Wyniki najnowszego badania Cisco pokazuj? jak wa?na jest nie tylko optymalizacja przestrzeni biurowej i tej w której wykonujemy swoje obowi?zki wirtualnie, ale tak?e stworzenie silnej kultury organizacyjnej uwzgl?dniaj?cej wszystkich w firmie. Wielu pracowników zdalnych czuje si? komfortowo wykonuj?c swoje obowi?zki z domowego zacisza. Wci?? jednak jest znacz?ca grupa osób, które stwierdzi?y, ?e czuj? si? porzucone. 20 proc. respondentów z Polski nie ma poczucia, ?e ich prze?o?eni ufaj? im, i? wykonuj? swoje obowi?zki pracuj?c z domu, bez potrzeby intensywnego nadzoru. Ponadto, a? 52 proc. czuje si? niedoceniona, a tylko nieco mniej ni? po?owa uwa?a, ?e ich osi?gni?cia podczas pracy zdalnej zosta?y odpowiednio zauwa?one (48 proc.).
Mo?liwo?ci rozwoju to kolejne istotne ?ród?o niepokoju polskich pracowników, z których 41 proc. obawia si?, ?e brak fizycznej obecno?ci w biurze i mo?liwo?ci bezpo?redniej wspó?pracy z mened?erem wp?ynie na rozwój ich kariery. Zarz?dzanie poprzez sprawn? i efektywn? komunikacj? z zespo?em b?dzie kluczowe dla utrzymania poczucia stabilno?ci i autonomii, a tak?e dla stawienia czo?a wyzwaniu jakim jest brak blisko?ci. A? 81 proc. respondentów z Polski zgadza si? ze stwierdzeniem, ?e liderzy w ich organizacjach powinni po?wi?ca? wi?cej uwagi komunikacji, w okresie, gdy zespó? nadal pozostaje rozproszony.
W sytuacji, gdy umiej?tne korzystanie z technologii w codziennej pracy jest wa?niejsze ni? kiedykolwiek wcze?niej, szkolenia pracowników zyska?y kluczowe znaczenie. A? 86 proc. respondentów oczekuje, ?e szkolenia z zakresu technologii i umiej?tno?ci cyfrowych powinny sta? si? priorytetem w ich organizacji. Niestety ponad po?owa (57 proc.) uczestników badania Cisco obawia si?, ?e to nie nast?pi w realiach nowej normalno?ci.
“Ludzie decyduj? si? na prac? w danej firmie analizuj?c wcze?niej wiele czynników. Nie ulega w?tpliwo?ci, ?e kultura organizacji i jej warto?ci s? kluczowe w procesie podejmowania decyzji. Obecnie wci?? pracujemy z domu, jednak biznes przygotowuje si? do przej?cia na model hybrydowy. Dlatego niezwykle wa?na jest inkluzywno?? i pewno??, ?e nikt z pracowników nie zostanie pomini?ty. To wymaga dodatkowych dzia?a?, które sprawi?, ?e ka?dy poczuje si? zauwa?ony. Technologia odgrywa kluczow? rol? w po??czeniu ze sob? rozproszonych zespo?ów” – mówi Przemys?aw Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.
“Pandemia COVID-19 na zawsze zmieni?a sposób w jaki pracujemy. Pracownicy chc? czu?, ?e maj? wi?ksz? odpowiedzialno?? za projekt i wybór gdzie i kiedy b?d? pracowa? – ??cz?c prac? zdaln? z obecno?ci? w biurze. Gdy biznes wypracuje hybrydowy model pracy, b?dzie musia? stawi? czo?a wyzwaniu jakim jest wdro?enie d?ugoterminowych rozwi?za?, które naprawd? poprawi? do?wiadczenia pracowników, niezale?nie od tego sk?d pracuj? i przyczyni? si? do zwi?kszenia ich produktywno?ci” – dodaje Przemys?aw Kania z Cisco.
Tylko 43 proc. pracowników z Polski uwa?a, ?e jest przygotowana pod wzgl?dem technologicznym do pracy z domu. Kluczowe jest wyposa?enie zespo?u w odpowiednie narz?dzia umo?liwiaj?ce wspó?prac? i dost?p do firmowych zasobów. Platformy do wspó?pracy dzia?aj?ce w oparciu o technologi? chmurow?, wykorzystuj?ce sztuczn? inteligencj? i zaawansowan? analityk? w funkcjach, takich jak rozpoznawanie twarzy, transkrypcja spotka? i t?umaczenia, odgrywaj? wa?n? rol? w ??czeniu rozproszonych zespo?ów, zwi?kszaj?c ich zaanga?owanie i nap?dzaj?c innowacje.