Co roku Polska plasuje si? w czo?ówce pa?stw na ?wiecie najbardziej atrakcyjnych dla outsourcingu us?ug IT, szczególnie z perspektywy firm z Europy Zachodniej. Plusem jest dost?p do du?ej liczby wykwalifikowanych specjalistów, ich kompetencje j?zykowe, ale te? blisko?? geograficzna i kulturowa. Pod wp?ywem pandemii rynek staje si? coraz bardziej globalny – polscy programi?ci maj? dost?p do wi?kszej liczby ofert zagranicznych, z kolei krajowi us?ugodawcy szukaj? talentów za wschodni? granic?. Ta globalizacja mo?e zwi?ksza? presj? na dalszy wzrost p?ac w sektorze IT, przynajmniej w obszarze niektórych niszowych kompetencji. Kolejny trend w outsourcingu us?ug to bardziej zaawansowane modele wspó?pracy.
– Polska od lat jest bardzo mocnym rynkiem outsourcingu IT. Pandemia tego obrazu raczej nie zmieni negatywnie – mówi Jakub Strzem?alski, wiceprezes zarz?du firmy 7N. – Ca?y czas mamy bardzo dobr? kombinacj? wielu czynników: dobrze wykszta?conej kadry, kompetencji j?zykowych, do?wiadczonych ludzi, wi?c ta pozycja b?dzie si? raczej dalej wzmacnia?. Ale jednocze?nie cz??? us?ug mo?e si? mocniej rozmywa?, rozlewa? po ró?nych krajach.
Z ubieg?orocznego raportu 7N „Executive Brief. Outsourcing 2020” wynika, ?e dla firm z Europy Zachodniej Polska jest jednym z 10 najbardziej atrakcyjnych rynków do outsourcingu us?ug informatycznych. Najbardziej atrakcyjne, chocia?by ze wzgl?du na niskie koszty pracy i ?ycia, wci?? wydaj? si? rynki azjatyckie takie jak Filipiny czy Indie. Dla korporacji szukaj?cych jednak kraju bliskiego geograficznie i kulturowo pierwszym wyborem by?y jednak Irlandia, Czechy, W?gry i Polska.
Plusem naszego kraju – poza dost?pno?ci? i kompetencjami kadr – s? tak?e atrakcyjne koszty operacyjne i wzgl?dnie niewielkie ryzyko, silna gospodarka i rozwini?ta infrastruktura.
– Je?eli zastanowiliby?my si? nad brakami polskiego rynku IT, to jest nim problem, który jest ogólnie powszechny – ze wzgl?du na du?e potrzeby w przedsi?biorstwach, zwi?zane z intensywnymi procesami digitalizacji w ostatnich miesi?cach, nigdy nie b?dzie odpowiedniej liczby specjalistów – podkre?la Jakub Strzem?alski. – Jeste?my nadal bardzo atrakcyjnym miejscem, co dla samych ekspertów jest bardzo korzystne, równie? dla firm us?ugowych, bo mog? zdobywa? nowe kontrakty, ale czasem wyzwaniem mo?e by? skompletowanie odpowiedniej ekipy, ?eby te kontrakty realizowa?.
Pandemia nie tylko zwi?kszy?a zapotrzebowanie na us?ugi outsourcingowe, lecz tak?e spowodowa?a ich wi?ksz? globalizacj?. Du?y wp?yw na to mia?o upowszechnienie si? pracy zdalnej. Firmy outsourcingowe coraz cz??ciej decyduj? si? na „mieszanie” kadr.
– Dla specjalistów IT pandemia na pewno otworzy?a dodatkowe mo?liwo?ci, bo teraz firma nie musi by? w Polsce obecna, ?eby rekrutowa? specjalistów z naszego rynku – podkre?la wiceprezes 7N. – Cz??? kompetencji, które wcze?niej mo?na by?o traktowa? lokalnie, staje si? globalnych. Specjali?ci, którzy maj? bardziej niszowe kompetencje, mog? teraz mie? dost?p do znacznie wi?kszej puli ofert z ca?ego ?wiata. To b?dzie powodowa? presj? finansow?. Bo dlaczego specjali?ci maj? funkcjonowa? z jak?? organizacj? na jakim? polskim bud?ecie, kiedy bud?et zagraniczny mo?e by? bardziej atrakcyjny. Na rynku one b?d? si? zrównywa? w niektórych kompetencjach, które s? mniej dost?pne i mniej popularne.
Z drugiej strony zacieranie si? granic w outsourcingu IT oznacza równie? wi?ksze mo?liwo?ci zatrudniania dla polskich us?ugodawców, którzy szukaj? specjalistów za wschodni? granic?, np. na Bia?orusi czy Ukrainie. Te kraje równie? maj? du?e zasoby talentów, ale ze wzgl?du na funkcjonowanie poza UE i zwi?zane z tym komplikacje formalne i prawne trudniej im pozyskiwa? kontrakty z firm unijnych.
– W ramach outsourcingu b?dziemy widzie? wi?cej bardziej zaawansowanych modeli wspó?pracy, gdzie dostawcy b?d? musieli umie? zaoferowa? us?ugi zwi?zane z wynikiem danej pracy. Czyli nie tylko dostarczy? do pracy ludzi, ich czas i wiedz?, ale by? bardziej gwarantem wykonania danej us?ugi. Pojawi? si? bardziej zaawansowane us?ugi, przerzucaj?ce odpowiedzialno?? bardziej na dostawców. St?d na pewno zwi?kszy si? presja klientów na szukanie partnerów zaufanych, którzy b?d? gwarantowa? pewne rezultaty, a nie tylko dost?pno?? wiedzy czy kompetencji – wyja?nia Jakub Strzem?alski.
Na outsourcing us?ug IT cz?sto decyduj? si? tak?e polskie przedsi?biorstwa. Z „Raportu o stanie sektora ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw w Polsce” PARP wynika, ?e ju? w 2019 roku 81 proc. firm zleca?o zadania zwi?zane z obs?ug? technologii informacyjno-komunikacyjnych na zewn?trz. Najcz??ciej decyduj? si? na to du?e podmioty (88,6 proc.), ale bardzo wysoki odsetek charakteryzowa? te? segment ma?ych (80,2 proc.) i ?rednich (82,9 proc.).
Grand View Research oceni?, ?e w 2019 roku rynek outsourcingu us?ug IT na ?wiecie by? wart prawie 521 mld dol., a do 2027 roku b?dzie rós? rocznie o 7,7 proc.