Odsetek pracowników z regionu EMEA, którzy po powrocie do normalnego ?rodowiska pracy po wybuchu epidemii COVID-19 uznaj? prac? zdaln? za wymóg, a nie dodatkow? korzy??, wzrós? o 41%. W?ród pracowników z pokolenia X wzrost wyniós? 53%. Takie wyniki przynios?o globalne badanie przeprowadzone na zlecenie VMware. W badaniu bra?y udzia? osoby decyzyjne odpowiedzialne za biznes, oraz obszary HR i IT.
Prawie dwie trzecie (64%) wszystkich respondentów przyznaje, ?e ich organizacja zdaje sobie spraw? z korzy?ci p?yn?cych z pracy zdalnej i nie mo?e wróci? do dawnych czasów. Jednocze?nie pojawia si? obawa, ?e kierownictwo i kadra mened?erska firmy nie podejmuj? stara?, by dostosowa? si? i zaoferowa? swoim pracownikom wi?kszy wybór i elastyczno??.
„Wyzwania ostatnich sze?ciu miesi?cy wymusi?y na firmach szybkie dostosowanie do nowych sposobów funkcjonowania, w których „praca” nie równa si? „w biurze”. Przysz?o?? pracy to rozproszona si?a robocza. Przynosi ona namacalne korzy?ci biznesowe, takie jak produktywno?? i wy?sze morale pracowników, efektywniejsza wspó?praca czy wi?ksze mo?liwo?ci rekrutacyjne” – powiedzia?a Kristine Dahl Steidel, wiceprezes EUC EMEA, VMware. „Wykorzystuj?c cyfrow? podbudow?, firmy powinny wpoi? odpowiedni? kultur? i podej?cie przywódcze, aby stworzy? nowy sposób pracy. Rozwi?zania cyfrowego miejsca pracy, umo?liwiaj?ce pozostaj?cym w rozproszeniu pracownikom wspó?prac?, zaanga?owanie, widoczno?? i produktywno??, pomog?y ju? tysi?com firm i milionom pracowników – a VMware nieustannie wprowadza kolejne innowacje w tym obszarze”.
Dostosowanie kultury firmy do wymaga? rozproszonej si?y roboczej
Ponad czterech na dziesi?ciu (41%) ankietowanych decydentów martwi si?, ?e podczas pracy zdalnej ich zespó? nie b?dzie wykonywa? zleconych zada?. Ponad jedna czwarta (28%) uwa?a równie?, ?e ich kultura organizacyjna zniech?ca do pracy zdalnej. Z kolei ponad po?owa respondentów (59%) odczuwa wi?ksz? presj?, aby by? dost?pnym online równie? poza normalnymi godzinami pracy. Czynniki te wskazuj? na potrzeb? odgórnej zmiany tradycyjnego my?lenia i praktyk zarz?dzania.
Dzieje si? tak pomimo oczywistych korzy?ci biznesowych i pracowniczych p?yn?cych z elastycznej pracy, w??czaj?c w to organizacje b?d?ce w stanie wykorzysta? bardziej zró?nicowane zasoby talentów i umiej?tno?ci z ca?ego ?wiata. Co istotne, od czasu rozpocz?cia pracy zdalnej, ponad trzy czwarte (76%) ankietowanych pracowników uwa?a, ?e osobiste kontakty ze wspó?pracownikami poprawi?y si?, 66% z nich czuje si? bardziej uprawnionych do zabierania g?osu podczas wideokonferencji, a 69% ankietowanych twierdzi, ?e obni?y? si? ich poziom stresu. Zdaniem respondentów wzros?o te? morale pracowników (30%) i ich produktywno?? (34%). Ponadto 67% twierdzi, ?e ?atwiejsza jest teraz rekrutacja najwi?kszych talentów, szczególnie w przypadku pracuj?cych rodziców (83%) i kandydatów pochodz?cych z grup mniejszo?ciowych (68%). Niemal trzy czwarte ankietowanych* (72%) zgadza si?, ?e je?li chodzi o generowanie nowych pomys?ów, aktualnie innowacje pochodz? z wi?kszej liczby miejsc w organizacji ni? wcze?niej.
Badanie VMware obj??o równie? 150 respondentów z Polski. Ponad 83% z nich zgadza si? ze stwierdzeniem, ?e jeszcze do niedawna mo?liwo?ci pracy zdalnej w ich organizacji by?y wykorzystywanie w mniejszym stopniu, ni? okaza?o si? to mo?liwe. Co wi?cej, zdaniem ponad 70% pytanych decydentów z naszego kraju, mniejsze firmy szybciej dostosowuj? si? do wymaga? pracy zdalnej, ni? du?e organizacje. Niemal po?owa (47%) ankietowanych z Polski uwa?a, ?e ich firma zdaje sobie spraw? z korzy?ci p?yn?cych z pracy zdalnej i nie mo?e ju? wróci? do sposobu, w jaki pracowa?a przed wybuchem pandemii Covid-19, a po?owa pytanych jest zdania, ?e zadziwiaj?co dobrze przystosowa?a si? do pracy zdalnej w pe?nym wymiarze godzin. 61% respondentów z Polski dzi?ki pracy zdalnej czuje si? bardziej uprawnionych do zabrania g?osu podczas wideokonferencji, ni? osobi?cie. Z kolei trzy czwarte badanych przedstawicieli firm z Polski odczu?o, ?e dzi?ki pracy zdalnej ich work-life balance uleg? poprawie. Z drugiej strony ponad ¼ respondentów (27%) z naszego kraju zdecydowanie zgadza si? ze stwierdzeniem, ?e obecnie czuje wi?ksz? presj?, aby pozostawa? dost?pnymi online równie? poza normalnymi godzinami pracy.
Dr Carl Benedikt Frey, dyrektor Future of Work Program na Uniwersytecie Oksfordzkim komentuje: „Aby organizacje naprawd? przyj??y model pracy „z dowolnego miejsca”, mened?erowie b?d? musieli odej?? od monitorowania danych wej?ciowych i skupi? si? na wynikach. Wszystko to w ?rodowisku wzajemnego zaufania. Znalezienie w?a?ciwej równowagi b?dzie kluczowe dla zapewnienia motywacji pracowników, a jednocze?nie zapewnienia ?rodowiska, w którym kreatywno?? mo?e rozkwitn??”.
IT nie jest ju? uwa?ane za czynnik hamuj?cy dla rozproszonych ?rodowisk pracy, w których standardem jest mo?liwo?? pracy zarówno z centrali czy lokalnego biura, jak te? z domu, innych lokalizacji czy nawet „w ruchu”. Tylko jedna trzecia (33%) ankietowanych wierzy, ?e ich IT nie jest przystosowane do zarz?dzania zdaln? si?? robocz?.
„Obserwowana w tym roku bezprecedensowa zmiana modelu pracy na prac? z dowolnego miejsca niew?tpliwie oferuje wiele korzy?ci zarówno pracodawcom, jak i pracownikom”, komentuje Véronique Karcenty, Digital Workspace Director w Orange Group we Francji. „Nie powinni?my jednak lekcewa?y? zmiany strategii zarz?dzania lud?mi, koniecznej do utrzymania zaanga?owania i produktywno?ci pracowników. Podczas gdy przywództwo jest wa?ne dla nadawania ogólnego tonu, kierownictwo ?redniego szczebla musi stale okazywa? zaufanie, dodawa? energii zespo?owi i budowa? poczucie wspólnego celu”.
Holistyczna wizja przysz?o?ci pracy
Praca w ?rodowisku rozproszonym wi??e si? z wyzwaniami, takimi jak zdalne wdra?anie nowych pracowników, widoczno?? i compliance, zabezpieczenia, bezpiecze?stwo pracowników i nie tylko. Z powodu pandemii skala dzisiejszej rozproszonej si?y roboczej znacznie zwi?kszy?a poziom rozprzestrzeniania technologii cyfrowych i u?ywanych platform. Staraj?c si? utrzyma? dzia?alno??, organizacje przenosz? wi?cej aplikacji do chmury, która nap?dza nowe silosy informacyjne. Poniewa? liczba pracowników maleje i ro?nie, a niektórzy pracownicy decyduj? si? pozosta? w domu, kombinacja urz?dze? wykorzystywanych w organizacjach jest coraz bardziej niejednorodna, gdy? przyjmuj? one bardziej elastyczne rozwi?zania, jak BYOD (Bring Your Own Device). W rezultacie ka?de nowe urz?dzenie pod??czone do sieci przedsi?biorstwa stanowi potencjalnie miejsce ataku. Wszystkie te czynniki przesuwaj? granice bezpiecze?stwa przedsi?biorstwa, jeszcze bardziej podkre?laj?c potrzeb? wprowadzenia modeli zabezpiecze? Zero Trust.
Metodologia
Raport „The New Remote Work Era: Trends in the Distributed Workforce” oparty jest na badaniu zainicjowanym przez firm? VMware. W regionie EMEA przeprowadzono je w?ród 2850 respondentów (950 osób decyzyjnych z obszaru HR, 950 osób decyzyjnych z sektora IT i 950 osób decydentów biznesowych) w 12 krajach: Wielka Brytania (600), Francja (450), Niemcy (450), W?ochy (150), Niderlandy (150), Rosja (150), Polska (150), Norwegia (150), Szwecja (150), Hiszpania (150), ZEA (150) i Arabia Saudyjska (150). Firma Vanson Bourne przeprowadzi?a ankiet? w czerwcu i lipcu 2020 r.
- Dla osób, których organizacja ma okre?lon? siedzib? z biurami regionalnymi