W ci?gu ostatnich dwóch lat s?owo „hybrydowy” ca?kowicie zmieni?o swoje znaczenie i na sta?e wpisa?o si? w biurowy ?argon, a sam model wspó?pracy zosta? na sta?e wdro?ony w znacznej cz??ci organizacji i cieszy si? du?? popularno?ci? w?ród zatrudnionych. Wi?kszo?? Polaków (86%), którzy pracuj? zdalnie lub hybrydowo deklaruje, ?e w przysz?o?ci chce nadal wykonywa? s?u?bowe obowi?zki w takim modelu. Dodatkowo ponad po?owa badanych wskazuje, ?e zastanawiaj?c si? nad zmian? pracy, szuka?aby pracodawcy, który pozwala na samodzielne wybranie modelu wspó?pracy – wynika z badania Pracuj.pl, przeprowadzonych w marcu 2022 r. Po kilku miesi?cach pracy poza siedzib? organizacji, wielu pracowników odkry?o, jak mo?e wygl?da? ich nowa codzienno?? pracy – mieszanka legalnych dni pracy w domu i tych „po staremu”, z biura.
Wed?ug „The Economist” podczas pandemii liczba przepracowanych godzin przez pracowników hybrydowych by?a wi?ksza o 30%, w porównaniu z zatrudnionymi wykonuj?cymi s?u?bowe obowi?zki z siedziby firmy. Jednak Polacy w dalszym ci?gu opowiadaj? si? za modelem hybrydowym – ?wiadcz? o tym wyniki badania firmy VELUX, które przedstawiaj? co my?l? na ten temat. Jak si? okazuje, wi?kszo?? respondentów uwa?a, ?e obecnie podzia? na ?ycie prywatne i zawodowe jest dobrze wywa?ony, a nawet woleliby cz??ciej pracowa? z domu, bo zdaniem 54% ankietowanych, poprawia to ich jako?? ?ycia. Dwie trzecie (66%) Polaków pracuj?cych zdalnie lub hybrydowo uwa?a, ?e dzi?ki pracy z domu czuj? wi?ksz? swobod?, nawet je?li wi??e si? to ze wzrostem liczby po?wi?conych na to godzin. Paradoksalnie, 60% z nich twierdzi, ?e oszcz?dzaj?c czas na dojazdy i zyskuj?c wi?ksz? elastyczno?? w dopasowaniu dziennych obowi?zków ma znacznie wi?cej czasu dla siebie oraz bliskich. Wprowadzaj?c na sta?e hybrydowy model pracy do organizacji, warto zainwestowa? nie tylko w ergonomiczne krzes?a, biurka typu sit/stand, monitory i inne udogodnienia i rozwi?zania technologiczne – niezwykle wa?na jest koncentracja na dobrostanie psychicznym pracowników. Odpowiednie podej?cie, wys?uchanie i ch?? zrozumienia aktualnych potrzeb zatrudnionych odgrywaj? znacz?c? rol? w ich poczuciu bycia widzianym i wys?uchanym, a przede wszystkim satysfakcji z pracy. Niestety ?atwo jest zapomnie? o potrzebach pracowników, gdy fizycznie nie ma ich w siedzibie firmy, jednak to w?a?nie oni cz?sto odgrywaj? du?? rol? w postrzeganiu przedsi?biorstwa przez klientów i kszta?towaniu opinii.
Nale?y pami?ta?, ?e elastyczno?? mo?e sta? si? „obci??eniem” dla pracowników, a szczególnie gdy komunikacja jest prowadzona we wszystkich mo?liwych porach dnia, istnieje du?e ryzyko wypalenia zawodowego. Wielu osobom trudno jest wyznaczy? granice prywatno?ci podczas pracy z domu, wi?c kiedy widz? nieodczytan? wiadomo?? od szefa pó?nym wieczorem, a s? w zasi?gu laptopa czy telefonu s?u?bowego chc? pilnie zareagowa? – jednak znaczna cz??? odpowiedzialno?ci za work-life balance zatrudnionych spoczywa na osobie zarz?dzaj?cej organizacj?. W dobrym hybrydowym miejscu pracy wa?ne jest, aby zaznaczy? wspó?pracownikom, ?e nie oczekuje si? odpowiedzi natychmiast – jednocze?nie nale?y jasno informowa?, kiedy pracownicy powinni by? online i dost?pni – nawet w ?wiecie, w którym godziny pracy staj? si? coraz bardziej p?ynne.
W interesie organizacji jest jasne okre?lenie zasad dotycz?cych tego, jak zatrudnieni powinni si? zachowywa?, je?li chodzi o formaln? i nieformaln? wspó?prac?. Po ustaleniu zasad cyfrowej etykiety pracownikom ?atwiej jest budowa? poczucie przynale?no?ci i wspólnoty – niezale?nie od tego, czy znajduj? si? w sali konferencyjnej, w biurze, czy w domu w salonie, próbuj?c utrzyma? kontakt wzrokowy z reszt? zespo?u za pomoc? kamery. Dobre samopoczucie psychiczne jest tak?e wynikiem mo?liwo?ci oceny, gdzie i kiedy jest mu najwygodniej i naj?atwiej rozwi?zywa? pewne zadania lub odbywa? spotkania. Do?wiadczenie zaufania ze strony prze?o?onego co do wyboru w?asnych godzin pracy, miejsca i metody, nie tylko pomaga zwi?kszy? wydajno?? pracownika, ale tak?e pozwala czu? si? cz??ci? firmy, kreuj?c jej kultur?.
Autor: Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly