Amazon Web Services to najwi?ksza na ?wiecie firma ?wiadcz?ca us?ugi chmurowe. Jak to si? sta?o? Czym ró?ni si? chmura AWS od innych oraz czym jest multicloud i konteneryzacja? Na te pytania odpowiada Tomasz Stachlewski, CEE Solutions Architecture Manager, Amazon Web Services.
Przemys?aw Kucharzewski, BrandsIT: Na pocz?tek mo?e powiesz mi, sk?d w ogóle wzi?? si? AWS, poniewa? pewnie wi?kszo?? ludzi kojarzy Amazona jako potentata e-commerce…
Tomasz Stachlewski, CEE Solutions Architecture Manager, Amazon Web Services: AWS, je?li chodzi o t? cz??? chmurow? Amazona, powsta? 13 lat temu. Geneza by?a prosta – Amazon poprzez sklep internetowy amazon.com zbudowa? swoje know-how, czyli kompetencje i technologi?, która by?a wykorzystywana do tego, ?eby rzeczywi?cie zarz?dza?, obs?ugiwa? swój sklep internetowy w sposób bezpieczny i skalowalny oraz globalny. W pewnym momencie firma wysz?a z za?o?enia, ?e technologi?, któr? sama wypracowa?a, mo?na zacz?? udost?pnia? innym podmiotom jako us?uga „Pay as you go”. Mo?na powiedzie?, ?e te 13 lat temu poj?cie chmury publicznej praktycznie nie istnia?o, wi?c produkt i us?ugi, które zaproponowa? AWS by?y czym? wyj?tkowo nowym. Pocz?tkowo by?y to us?ugi storage’owe do przechowywania danych czy te? us?ugi compute czy „serwery na godziny”. Z pocz?tku wszyscy byli zaskoczeni, ?e firma, która zajmuje si? paczkami i sklepem internetowym, wchodzi w ?wiat typowo data center. Okaza?o si?, ?e rzeczywi?cie ten pomys? wypali?. Na pocz?tku klientami by?y g?ównie start-upy, dla których by?o to genialne rozwi?zanie, poniewa? nie musia?y na pocz?tku dzia?alno?ci inwestowa? we w?asny sprz?t serwerowy. Nowe firmy mog?y skorzysta? z us?ug AWS, uruchomi? kilka czy nawet kilka tysi?cy serwerów na godziny. Istotnym elementem by?o równie? ma?e ryzyko konsekwencji niepowodzenia – jak to w ?wiecie start-upów, nie ka?dy osi?ga sukces. W przypadku niepowodzenia firma taka mog?a po prostu zamkn?? wszystkie swoje serwery i skupi? si? by? mo?e na nowych pomys?ach. Przyk?adem takiego podej?cia jest np. Rovio – firma, która stworzy?a kilkadziesi?t ró?nego rodzaju gier mobilnych – które jednak nie osi?gn??y zamierzonego celu, a? wreszcie – którego? dnia, Rovio stworzy?o Angry Birds – gr? która opanowa?a dziesi?tki milionów u?ytkowników komórek na ?wiecie i sta?a si? hitem. To pokazuje równie? inny powód, dla którego chmura sta?a si? tak popularnym mechanizmem i sposobem dzia?ania start-up – czyli skalowalno??: je?li okazywa?o si?, ?e pomys? wypali?, to z kilku pojedynczych serwerów mo?na by?o przej?? na 100, 200 czy niemal dowoln? ilo??, która by?a potrzebna – i to wszystko w ci?gu minut. Dlatego start-upy pokocha?y chmur? publiczn? i AWS. Po pewnym czasie klientami AWS sta?y si? te? inne ma?e, ?rednie firmy i korporacje, takie jak General Electric, Siemens czy Philips, które zacz??y korzysta? z chmury. Czasami by?y to pe?ne migracje do chmury, czasami by?a to tylko pewna cz???, jaka? aplikacja, procesy np. ?rodowiska SAPowe, disaster recovery. Tak jak wspomina?em, na pocz?tku, 13 lat temu AWS udost?pnia? zaledwie kilka rodzajów us?ug, jak serwery wirtualne i przechowywanie danych, obecnie za? AWS to platforma z ponad 175 us?ugami: sztuczna inteligencja, robotyka, IoT, narz?dzia do budowania oprogramowania, moc obliczeniowa, konteneryzacja, analityka, bezpiecze?stwo i wiele innych. Koncepcj? korzystania z chmury mo?na porówna? do klocków Lego – gdzie wykorzystujemy i budujemy co? (w tym przypadku aplikacje i systemy) – z tych klocków (czyli us?ug) – które najlepiej spe?niaj? nasza potrzeb? i zbli?aj? nas do upragnionego celu.
BrandsIT: Mówisz chmura, data center, ale przecie? w naszym kraju mo?na znale?? lokalnych graczy, którzy oferuj? podobne us?ugi. Jaka jest Wasza przewaga nad us?ugami takich firm?
Tomasz Stachlewski: Poj?cie chmura jest do?? popularne w dzisiejszym ?wiecie, ale chmura chmurze nierówna. Gdybym mia? porówna? podej?cie mi?dzy lokalnymi dostawcami chmury a dostawcami globalnymi, to wymieni?bym trzy. Po pierwsze to globalny zasi?g, niezale?nie od tego czy jeste?my start-upem czy korporacj?, AWS daje mo?liwo?? uruchamiania aplikacji na ca?ym ?wiecie przez ka?dego z klientów czy u?ytkowników niezale?nie od lokalizacji zapewniaj?c odpowiedni? dost?pno?? i wydajno??. Mog? poda? tu taki przyk?ad jak Netflix, który zawsze chcia? by? jak najbli?ej u?ytkownika. Netfilix ze start-upu sta? si? gigantyczn? firm?. Chmura publiczna pozwoli?a takiej firmie na funkcjonowanie w obr?bie ca?ego ?wiata. Jednak podobne historie mamy równie? w Polsce – wystarczy wspomnie? o CodeWise – start-up który wykorzysta? globaln? infrastruktur? AWS do zawojowania ?wiata swoimi produktami i us?ugami.
Drug? spraw? jest skalowalno??. Kupuj?c us?ugi u lokalnego gracza cz?sto kupujemy po prostu serwery i storage – oczywi?cie mo?emy zwi?kszy? skal?, ale zazwyczaj sam proces zwi?kszania jest wyd?u?ony i cz?sto obarczony zobowi?zaniem na d?u?szy okres czasu. W przypadku globalnego gracza, jakim jest AWS, skal? mo?emy zwi?kszy? w ci?gu chwili. W Polsce mamy przyk?ad takiego start-upu jakim jest Brainly, portal edukacyjny skupiaj?cy osoby potrzebuj?ce pomocy w nauce i wi??e osoby udzielaj?ce pomocy. W tej chwili jest to gigantyczna firma, obs?uguje 35 krajów na ca?ym ?wiecie. Pocz?tkowo operowali w lokalnym data center, 100 serwerów i 2-3 lata temu zmigrowali w?a?nie do AWS. To, co zawa?y?o nad migracj? to skalowalno??, wiadomo, ?e weekendy, ferie, ?wi?ta czy wakacje, to du?o mniejsza potrzeba na us?ugi edukacyjne. W takich okresach firma skalowa?a si? w dó?, wi?c nie p?aci?a za niepotrzebn? moc. Odwrotnie na koniec semestru czy roku szkolnego firma musi si? skalowa? w gór?, poniewa? jest du?o wi?ksze zainteresowanie us?ugami. Firma aktualnie u?ywa oko?o 1300 serwerów. Dzi?ki skalowalno?ci mogli zoptymalizowa? koszty nawet o 50% w dó?.
Ostatni element, o którym chcia?bym wspomnie? to to, ?e chmura to nie jest tylko data center. To nie jest tylko zewn?trzna serwerownia. Prawdziwa chmura to szereg us?ug dodatkowych, których w AWS jest ju? ponad 200. Serwer wirtualny to tylko jedna z nich. Je?li chcemy budowa? co? nowego, to w chmurze AWS mamy dost?pne us?ugi np. takie jak analiza zdj??, analiza tekstu, rozpoznawanie mowy, us?ugi blockchainowe, robotyka, Internet Rzeczy.
Przyk?adowo mog? powiedzie?, ?e jeszcze cztery lata temu by?o dost?pnych oko?o 60 us?ug w porfolio AWS. Na podstawie analizy potrzeb i informacji od naszych klientów, ka?dego kwarta?u dodajemy nowe us?ugi dost?pne dla wszystkich klientów AWS.
Chmura taka jak AWS jest takim wehiku?em, który pozwala na szybki i tani dost?p do technologii.
BrandsIT: AWS nie jest jedynym globalnym graczem w zakresie chmury publicznej. Czym wi?c wyró?nia si? AWS wzgl?dem np. Google Cloud czy Microsoft Azure?
Tomasz Stachlewski: Na ?wiecie jest kilku znacz?cych graczy chmurowych. Wida? te?, ?e z roku na rok rynek chmury coraz bardziej si? koncentruje. Rynek chmury publicznej jest gigantyczny. AWS nigdy nie zak?ada?, ?e b?dzie na nim jedyny, ale by? pierwszy i jest najwi?kszy. Raporty firm trzecich zak?adaj?, ?e AWS jest kilkukrotnie wi?kszy od wszystkich pozosta?ych globalnych graczy, je?li chodzi o infrastruktur?. AWS wyró?nia si? przede wszystkim liczba klientów korzystaj?c? z us?ug – s? ich miliony, co oznacza, ?e klienci s? zadowoleni z us?ug przez nas oferowanych. To s? miliony firm, zaczynaj?c od 1-2 osobowych, sko?czywszy na najwi?kszych korporacjach na ?wiecie. Drug? ró?nic? jest portfolio oferowanych us?ug. Tak jak wspomina?em, wcze?niej jedn? z nich jest serwer wirtualny – ale AWS ma oko?o 200 ró?nych typów serwerów wirtualnych – du?o wi?cej ni? inni gracze. Dochodzi do tego elastyczno?? przy wyborze narz?dzi, chocia?by sztuczna inteligencja, gdzie mamy kilkana?cie ró?nych us?ug. Wspieramy 15 typów ró?nych baz danych, od relacyjnych po nierelacyjne. Konkurencja ma dwa razy mniej. Pracuj? w AWS ju? pi?? lat i to co mog? powiedzie?, to ?e AWS stawia na d?ugoterminow? wspó?prac?. Zale?y nam na tym, ?eby nasi klienci byli zadowoleni nie tylko teraz, ale za rok i za dwa.
BrandsIT: A dlaczego partnerzy wspó?pracuj? z AWS?
Tomasz Stachlewski: Musimy na pocz?tek rozgraniczy? partnerów na dwa rodzaje. Z jednej strony mamy partnerów, którzy s? typowymi integratorami czy te? firmami deweloperskimi – dla nich chmura publiczna jest wehiku?em nowych technologii, dzi?ki któremu jest to nowe portfolio us?ug i mo?liwo?ci, które mog? zaprezentowa? swoim klientom. Mog? powiedzie?, ?e zbuduj? nie tylko sklep internetowy, ale sklep ze wsparciem sztucznej inteligencji, czytaj?cej tekst, rozpoznaj?cej zdj?cia, b?dzie analizowa? transakcje w sklepie, korelacje produktów. Jest to dla partnerów budowanie przewagi konkurencyjnej. Nasi partnerzy wspó?pracuj? z AWS z powodu szybko?ci budowania aplikacji na bazie us?ug AWS. Przyk?adowo, klient chce budowa? ?rodowisko SAPowe. Zamówienie i realizacja dostawy odpowiedniego sprz?tu oznacza kilka tygodni czy nawet trzy miesi?ce czekania. W przypadku AWS mo?na by?o zrealizowa? uruchomienie ?rodowiska w ci?gu kilku minut. Dodatkowo, okaza?o si?, ?e zamówiony sprz?t by?by przeskalowany, wi?c zbyt du?y wzgl?dem potrzeb.
Drugim rodzajem partnerów s? firmy buduj?ce aplikacje i chc?ce je sprzedawa? globalnie. W AWS mamy tzw. AWS Marketplace, czyli miejsce, gdzie oferowane jest oprogramowanie firm trzecich, które mo?e by? nabywane przez innych klientów AWS – aktualnie jest to 7000 rozwi?za? pochodz?cych od 1500 niezale?nych producentów oprogramowania. Dzi?ki temu, ISV otrzymuj? ?atwo?? dotarcia do milionów klientów na ca?ym ?wiecie bez konieczno?ci podpisywania osobnych umów z ka?dym z klientów, poniewa? dany klient ma po prostu umow? z AWS, za? rozliczenie mi?dzy ISV a u?ytkownikiem aplikacji odbywa si? za po?rednictwem AWS.
BrandsIT: Jak jeszcze AWS wspiera start-upy?
Tomasz Stachlewski: AWS oferuje kilka elementów wsparcia m?odych firm. Po pierwsze, program AWS Educate, czyli wsparcie finansowe polegaj?ce na finansowaniu us?ug AWS. Wsparcie uzale?nione jest od potencja?u projektu i oznacza mo?liwo?? sfinansowania na poziomie do 100.000$. ?eby uzmys?owi? jaki to jest poziom wsparcia, to w ubieg?ym roku by? to poziom 500M$ w skali globalnej, gdzie wsparli?my dziesi?tki tysi?cy firm. Oprócz tego, startupy maj? dost?p do wsparcia 24/7, gdzie firmy maj? dost?p do szybkiej pomocy w przypadku jakich? trudno?ci czy problemów, których nie potrafi? samodzielnie rozwi?za?. Dodatkowo, jest to dost?p do naszych oficjalnych szkole? i obecno?? na naszych blogach czy uczestnictwo w wydarzeniach, które organizuje AWS, zarówno jako prelegentów jak i uczestników. Mamy dedykowane osoby, Business Development Managerów, które lokalnie wspieraj? m?ode firmy we wspó?pracy z AWS. W Polsce z bardzo udanych pomys?ów to oprócz Brainly by? to CodeWise, Applica.ai
BrandsIT: Ostatnimi czasy du?o mówi si? o takich poj?ciach jak multicloud i konteneryzacja. Czy móg?by? przybli?y? naszym Czytelnikom, o co w tym chodzi?
Tomasz Stachlewski: Poj?cie multicloud wi??e si? z tym, ?e cz??? firm chce budowa? swoje aplikacje w oparciu o wiele ró?nych ?rodowisk chmurowych. Z naszych obserwacji wynika, ?e wiele firm o tym mówi, jednak niewiele si? na takie rozwi?zanie ostatecznie decyduje, poniewa? nie jest to proste. Przede wszystkim dlatego, ?e ka?da chmura jest inna – chocia?by w AWS jest dwie?cie ró?nych us?ug, mamy ró?ne bazy danych, czy us?ugi sztucznej inteligencji. Jak popatrzymy na poszczególnych dostawców us?ug chmurowych, to ka?dy z nich ma odmienne portfolio us?ug realizowanych zazwyczaj w ró?ny sposób. Je?li kto? chce budowa? aplikacje w modelu multicloud, to trzeba znale?? taki wspólny mianownik u wszystkich dostawców chmury, gdzie wybrane us?ugi b?d? funkcjonowa?. Zazwyczaj okazuje si?, ?e tym wspólnym mianownikiem jest jedynie serwer wirtualny. Czyli twórca aplikacji nie mo?e w takim przypadku korzysta? z us?ug dodatkowych oferowanych przez AWS, uzyskuj?c innowacyjno??.
Idea kontenerów to technologia, która mo?e wspomóc budowanie ?rodowisk multicloud, ale to nie tylko to. Idea kontenerów dockerowych to mo?liwo?? szybszego budowania aplikacji, poniewa? mo?emy w ?atwy sposób przenosi? aplikacj? z w?asnego laptopa do chmury, albo mi?dzy jedn? chmur? a drug? czy te? mi?dzy w?asn? serwerowni? a chmur?. Kontenery maj? jeszcze wi?cej zalet: ?atwo?? budowania aplikacji. Wiele nowych firm buduj?cych aplikacje idzie albo drog? konteneryzacji albo drog? do serverless, która jest tak? nirwan?, gdzie skupiamy si? jedynie na tej biznesowej cz??ci, a zapominamy o serwerach czy kontenerach. Kontenery sa bardzo istotnym elementem w portfolio AWS, dlatego te? udost?pnia wiele us?ug, które s? dedykowane dla takiego sposobu budowy aplikacji, warto tutaj wspomnie? o tzw. EKS Fargate – czyli mo?liwo?ci uruchamiania klastrów Kuberneterosywch w modelu serverless – czyli bez potrzeby zarzadzania serwerami.
BrandsIT: Niedawno wróci?e? z Las Vegas z dorocznej konferencji Re:Ivent, na której AWS og?osi? kilka interesuj?cych nowo?ci.
Tomasz Stachlewski: Tak, dok?adnie. W tym roku w konferencji wzi??o udzia? 65.000 uczestników, trwa?a 4 dni, odby?o si? 3000 sesji. Warto doda?, ?e po?owa z tych sesji prowadzona jest przez specjalistów z AWS, a po?owa prowadzona przez klientów AWS, która przychodzi i chce si? pochwali? czy to nowym rozwi?zaniem zbudowanym na bazie AWS, czy wykorzystaniem technologii oferowanych przez AWS. W cz??ci jest to wydarzenie czysto edukacyjne i networkingowe. W tym roku og?oszono kilkadziesi?t nowo?ci zwi?zanych g?ównie z zagadnieniem sztucznej inteligencji. Z nowych us?ug, które zaprezentowano to wykrywacz oszustw w sklepach internetowych (tzw. Amazon Fraud Detector), silnik sztucznej inteligencji potrafi?cy robi? predykcj? danych na podstawie informacji, którymi ten silnik zosta? zasilony, czy te? nowe ?rodowiska programistyczne dla projektów sztucznej inteligencji.
AWS posiada na ?wiecie w tej chwili 22 regiony. Ale zaczyna wychodzi? ze swoich serwerowni w ró?ny sposób. Pierwszym z nich jest mo?liwo?? zamówienia sprz?tu AWS, który b?dzie mo?na montowa? we w?asnych serwerowniach – czyli tzw. AWS Outposts. Pozwoli to na budowanie systemów hybrydowych. Impulsem do tego sta?a si? równie? technologia 5G i pierwszymi firmami korzystaj?cymi z takiej mo?liwo?ci s? teleoperatorzy jak Vodafone czy Horizon – w serwerowniach których AWS b?dzie lokowa? swój sprz?t za spraw? us?ugi AWS Wavelength. Takie podej?cie zosta?o wymuszone przez konieczno?? zapewnienia bardzo ma?ych opó?nie? mi?dzy brzegiem sieci a infrastruktur? klienta.
Jako ciekawostk? podam, ?e AWS ka?dego roku wypuszcza jak?? zabawk? – gad?et edukacyjny. Dwa lata temu by?a to kamera z AI – AWS DeepLens, rok temu samochód AWS DeepRacer, który uczy? si? samemu je?dzi?, w tym roku natomiast by?a to klawiatura muzyczna AWS DeepComposer, które na podstawie zagranej melodii na klawiaturze potrafi odpowiednio zagra? ca?e t?o innych instrumentów.