W dzisiejszym ?wiecie, w którym technologie s? g?ównym katalizatorem zmian, transformacji ulega tak?e rola dzia?ów IT. Oprócz us?ug tradycyjnie ?wiadczonych przez zespo?y informatyczne, coraz cz??ciej oczekuje si?, ?e dyrektorzy IT b?d? brali udzia? w tworzeniu strategii biznesowej organizacji. Jak wynika z trzeciej edycji globalnego badania firmy doradczej Deloitte „CIO Survey 2018. Patrz?c w przysz?o??: poza er? cyfrow?” w tej roli w przysz?o?ci widzi si? 64 proc. mened?erów odpowiedzialnych za IT. Okazj? do sprawdzenia si? w nowej rzeczywisto?ci stwarza cyfryzacja, która dla 57 proc. polskich CIO jest obszarem, który w nadchodz?cych latach b?dzie mia? najwi?kszy wp?yw na biznes.
Badanie CIO zosta?o przeprowadzone w 71 krajach, w tym w Polsce. ??cznie wzi??o w nim udzia? 1437 osób, a 78 proc. ankietowanych stanowili mened?erowie i dyrektorzy IT.
G?ównym wnioskiem wyp?ywaj?cym z badania jest zmiana roli, w której widz? si? CIO.
Trend ten, który dostrzegli?my ju? w dwóch poprzednich edycjach badania, teraz sta? si? jeszcze bardziej widoczny. Dyrektorzy IT z zaufanych dostawców us?ug zmieniaj? si? w partnerów w biznesie i inicjatorów zmian – mówi Daniel Martyniuk, Partner, Lider doradztwa technologicznego w Deloitte. – W dobie transformacji cyfrowej technologia jest podstawowym elementem, który warunkuje zmian? i rozwój organizacji. Ko?czy si? czas, w którym szef IT pod??a? za biznesem, a technologia pe?ni?a funkcj? s?u?ebn?. Firmy i ich liderzy IT osi?gaj?cy dzisiaj sukcesy to organizacje, w których technologia jest podstaw? prowadzenia dzia?alno?ci biznesowej, motorem zmian, rozwoju i generowania przychodów – dodaje.
Obecnie 36 proc. ankietowanych globalnie CIO definiuje swoj? rol? jako partnera w biznesie, a 9 proc. – inicjatora zmian. Nale?y si? spodziewa?, ?e w ci?gu kilku najbli?szych lat wynik ten b?dzie wzrasta?, bo odpowiednio 64 i 16 proc. ankietowanych zadeklarowa?o, ?e ich rola przesunie si? w tych kierunkach. Cho? ponad po?owa CIO (55 proc.) definiuje siebie jako dostawc? us?ug, to nale?y zak?ada?, ?e odsetek ten b?dzie mala?.
Zmiany roli IT b?d? zachodzi? na poziomie strategicznym, operacyjnym, ale te? kompetencyjnym.
Najwa?niejsze oczekiwania od dyrektorów IT to: dopasowanie si? do strategii biznesowej (59 proc. w Polsce, 55 proc. w skali globalnej), transformacja procesów (odpowiednio 35 i 51 proc.) oraz zapewnienie efektywno?ci operacyjnej IT (odpowiednio 41 i 48 proc.).
A? 83 proc. polskich CIO deklaruje, ?e ich firmy maj? jasno zdefiniowan? strategi? cyfrow?, je?li nie w ca?ej organizacji, to w kluczowych obszarach. Dla porównania, na ?wiecie takiej odpowiedzi udzieli?o 58 proc. ankietowanych. Wi?kszo?? polskich respondentów wskaza?a klientów (65 proc.) oraz innowacje (41 proc.) jako priorytet biznesowy ich organizacji. Co istotne, regulacje prawne s? w Polsce znacznie wa?niejsze ni? na ?wiecie (35 proc. w porównaniu z 15 proc.). Globalnie kluczowym celem jest wydajno?? (55 proc.), podczas gdy w Polsce wskaza?o na ni? 35 proc. badanych.
Klienci w centrum uwagi
Dyrektorzy IT byli równie? pytani, które z obszarów technologicznych w ci?gu najbli?szych trzech lat b?d? mia?y najwi?kszy wp?yw na biznes. W Polsce na podium znalaz?y si? analiza danych (71 proc.) oraz cyfryzacja i cyberbezpiecze?stwo (po 57 proc.).
Jedna czwarta polskich CIO postrzega swoje firmy jako innowacyjne, które wyzwalaj? zmiany. Dla porównania na ?wiecie by?o to 13 proc. Z kolei dla 38 proc. ich organizacje to tzw. prekursorzy, którzy s? liderami opinii, pod??aj?cymi za innowatorami.
10 proc. badanych organizacji (25 proc. z Polski) reprezentuje cyfrow? awangard?. Spo?ród nich 78 proc. zapewnia, ?e ich obecna architektura technologiczna jest w stanie zaspokoi? wszystkie potrzeby biznesowe, podczas gdy 54 proc. ca?ej badanej grupy podkre?la znaczenie cyberbezpiecze?stwa, systemów centralnych i rozwi?za? w chmurze. Cyfrowa awangarda to liderzy w ??czeniu technologii z cyfrow? strategi? biznesu. Cechuj? ich zdecydowanie silniejsze (w porównaniu do pozosta?ych organizacji) relacje z obszarami biznesu odpowiedzialnymi za rozwój nowych produktów.
Liderzy cyfrowej awangardy nie my?l? jak sprawi?, aby IT rozumia?o biznes. Ten etap maj? ju? dawno za sob?. Obecnie skupiaj? si? na zapewnieniu, aby równie? biznes rozumia? IT. I nie chodzi tu wcale o docenienie, ?e utrzymanie infrastruktury i systemów wymaga wiedzy i ci??kiej pracy. Ich celem jest to, aby liderzy biznesowi byli ?wiadomi nowych technologii, trendów, produktów oraz mo?liwo?ci, które one stwarzaj?. Tylko dzi?ki takiemu podej?ciu mo?liwe jest rzeczywiste wspó?tworzenie strategii organizacji przez biznes i IT – mówi Jakub Garszy?ski, Dyrektor, Lider us?ug Cloud w Deloitte.
Kreatywne ?rodowisko IT przyci?ga pracowników
W Polsce g?ówne oczekiwania biznesu wobec dzia?u IT to maksymalizacja zwrotu warto?ci z inwestycji technologicznych oraz optymalizacja i utrzymanie ?rodowisk IT (po 41 proc.). Niemal po?owa badanych dyrektorów IT (47 proc.) z Polski uwa?a, ?e wdro?enie narz?dzi i metod Agile i DevOps (po??czenie zespo?u rozwijaj?cego oprogramowanie Dev z zespo?em operacji Ops) pozwoli na lepsze dopasowanie technologii i biznesu w organizacji. To o 13 proc. wi?cej ni? globalnie. Polscy respondenci s? jednak w mniejszym stopniu przekonani, ?e wdro?enie rotacji pracowników pomi?dzy IT i biznesem jest niezb?dne do lepszego dopasowania tych obszarów w organizacji.
Kolejne edycje badania pokazuj?, ?e dyrektorzy IT dostrzegaj? rosn?c? potrzeb? poszerzenia posiadanych kompetencji o umiej?tno?ci mi?kkie, niezb?dne do wspó?pracy z biznesem. Kreatywno??, elastyczno?? poznawcza i inteligencja emocjonalna, to najbardziej po??dane kompetencje z tego obszaru w rekrutacji kadry IT.
W skali globalnej zapewnienie szkole? pracownikom IT w zakresie nowych umiej?tno?ci i narz?dzi wydaje si? by? wi?kszym wyzwaniem ni? w Polsce (53 proc. vs 29 proc. odpowiedzi). Z drugiej strony, wyniki wskazuj?, ?e na polskim rynku utrzymanie obecnego zespo?u jest znacznie trudniejsze ni? na ?wiecie (41 proc. vs 24 proc. odpowiedzi).
Trzy najwa?niejsze aspekty kultury organizacyjnej, które pomagaj? przyci?gn?? i zatrzyma? talenty informatyczne, to: mo?liwo?? pracy z nowymi technologiami (76 proc.), elastyczne godziny pracy (47 proc.) i kreatywne, inspiruj?ce ?rodowisko (47 proc.).
Przed er? cyfryzacji rol? IT by?o nad??anie za biznesem, który nadawa? ton i kierunek rozwoju. Obecnie jeste?my ?wiadkami rewolucji. Aby sprosta? wszystkim wyzwaniom, przed którymi stoj? dzi? firmy, CIO powinni by? równoprawnymi partnerami w biznesie. Dziel?c si? swoj? wiedz?, mog? oni sta? si? naturalnymi liderami zmian – podsumowuje Daniel Martyniuk.