Prawo podatkowe coraz bardziej skomplikowane

Newsroom BrandsIT
4 Min
podatki, Polski ?ad, podatek, ulgi podatkowej dla innowacyjnych firm

Przyspiesza legislacja podatkowa. Tylko w 2018 roku przyj?te przez Sejm projekty ustaw sk?ada?y si? z 362 stron, co jest najwy?szym wynikiem od 2004 roku. Cho? zmiany uszczelniaj? system podatkowy, oznaczaj? te? dodatkowe obowi?zki i utrudniania dla przedsi?biorców. Spó?ka komandytowa czy jawna mo?e by? teraz postrzegana jako schemat podatkowy, który trzeba zaraportowa? Krajowej Administracji Skarbowej. Za tym za? mo?e pój?? kontrola, czy aby nie dosz?o do osi?gni?cia niedozwolonej korzy?ci podatkowej – t?umaczy Grzegorz Ma?lanko, partner w Kancelarii Grant Thornton.

Takiej zmienno?ci prawa podatkowego jeszcze nie by?o. To z jednej strony jest uzasadnione potrzeb? uszczelnienia systemu podatkowego i tu trzeba odnotowa? znacz?ce sukcesy w tym zakresie. Sankcje powoduj?, ?e owszem, cz??? tych, którzy próbowali osi?gn?? korzy?ci kosztem bud?etu, zrezygnowa?o ze swoich dzia?a?, ale zrezygnowa?o te? ze swoich racjonalnych ekonomicznie dzia?a? mnóstwo przedsi?biorców, którzy po prostu ?yj? w niepewno?ci, czy co?, co dotychczas by?o legalnym dzia?aniem, nie b?dzie postrzegane jako niedozwolona optymalizacja podatkowa – podkre?la Grzegorz Ma?lanko, radca prawny, partner w Kancelarii Grant Thornton.

Z raportu „Barometr Prawa 2019” przygotowanego przez Grant Thornton wynika, ?e o ile ogólna produkcja prawa w Polsce w ostatnim roku zmala?a, o tyle w przypadku prawa podatkowego tak wielu zmian nie by?o od 2004 roku. ??cznie uchwalone przez Sejm przepisy dotycz?ce podatków wynios?y 362 strony, cho? nie zosta?a uchwalona ?adna nowa ustawa podatkowa, a wprowadzane by?y jedynie nowelizacje.

Od 2019 roku wprowadzono m.in. obowi?zek przekazywania organom podatkowym informacji o schematach podatkowych, co wynika z unijnych przepisów. W ten sposób administracja podatkowa ma zyska?  informacje o potencjalnych nadu?yciach zwi?zanych z planowaniem podatkowym, mo?e jednak zniech?ci? przedsi?biorców. Jak wskazuje ekspert, problemowe mo?e by? np. przekszta?cenie dzia?alno?ci osoby fizycznej w formu?? spó?ki handlowej, zamiast kapita?owej, gdzie osi?gane zyski s? podwójnie opodatkowane.

Doj?cie formu?y spó?ki komandytowej czy jawnej, mo?e by? teraz postrzegane jako schemat podatkowy, który trzeba zaraportowa? szefowi Krajowej Administracji Skarbowe. Mo?na te? spodziewa? si?, ?e by? mo?e za tym pójdzie kontrola podatkowa czy kontrola skarbowa, która sprawdzi, czy nie dosz?o do osi?gni?cia niedozwolonej korzy?ci podatkowej polegaj?cej na tym, ?e b?d? p?aci? 19 proc. podatku dochodowego, ale mo?e powinienem p?aci? 34,4 przy podwójnym opodatkowaniu – wskazuje Ma?lanko.

Jak przekonuje ekspert, nie brakuje te? pozytywnych zmian przepisów podatkowych. W 2018 roku zosta?a np. wprowadzona Polska Strefa Inwestycji, ustawa o wspieraniu nowych inwestycji, która poszerza obszar, na którym mo?liwe jest uzyskanie wsparcia pa?stwa na nowe inwestycje. Nie trzeba ju? przenosi? firmy do Specjalnych Stref Inwestycyjnych – ulga jest dost?pna w ca?ym kraju, dla mikro-, ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw. To tak?e split payment, czyli mechanizm podzielonej p?atno?ci.

Je?li jednak wa?ymy te dzia?ania restrykcyjne i te u?atwiaj?ce, to bilans nie wypada na razie dobrze. Pami?tam tak? wypowied? wiceministra Bruzy sprzed dwóch lat, wiceministra finansów, który mówi?, ?e 2 lat resort po?wi?ca na zaciskania tego kaga?ca, a kolejne 2 lata b?d? po?wi?cone w?a?nie tym u?atwieniom. No i to by?o mniej wi?cej 2 lata temu i bym powiedzia?, ?e wci?? czekamy, kiedy te dobre 2 lata nast?pi? – przekonuje Ma?lanko.

Dla przedsi?biorców stabilne i jasne przepisy s? kluczowe w prowadzeniu dzia?alno?ci gospodarczej, jednak – jak mówi ekspert – dalszych zmian legislacyjnych nie mo?na wykluczy?.

Ad imageAd image

My?l?, ?e po okresie wyborczym fiskus znów nabierze wiatru w skrzyd?a i znowu us?yszymy o jakich? nowych pomys?ach. Ordynacja podatkowa ca?y czas oczekuje na generalne uporz?dkowanie – ocenia Grzegorz Ma?lanko.

Udostępnij