Komisja Europejska ukara?a Google 4,3 mld euro kary za stosowanie praktyk nieuczciwej konkurencji. Najwy?sza w historii europejskiego urz?du grzywna to efekt wykorzystywania dominuj?cej pozycji systemu Android w celu promowania swojej wyszukiwarki i przegl?darki. Wed?ug prezesa Urz?du Ochrony Konkurencji i Konsumentów taka kara nie musi spowodowa? zaprzestania tego typu praktyk. Urz?dy cz?sto nie nad??aj? za bardzo dynamicznym rozwojem sektora technologicznego, co sprzyja nieuczciwym dzia?aniom. Problem wykorzystywania swojej pozycji na rynku dotyczy tak?e Polski.
– Google zosta? ukarany przez Komisj? Europejsk? kar? ponad 4 mld euro tak naprawd? za to, ?e wykorzystywa? swoj? mocn? pozycj? na rynku systemów operacyjnych. Oprócz ?wiata Apple, to jest ten drugi ?wiat, w którym jest tylko Android. Komisja po zbadaniu stwierdzi?a, ?e firma utrudnia dzia?ania innym – mówi Marek Niechcia?, prezes Urz?du Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Kara, jak? Komisja Europejska na?o?y?a pod koniec lipca na Google, jest najwy?sz? w historii unijnego urz?du. Za praktyki monopolistyczne i wykorzystywanie swojej dominuj?cej pozycji na rynku systemów operacyjnych (jest zainstalowany na ponad 80 proc. smartfonów na ca?ym ?wiecie), KE ukara?a ameryka?sk? firm? grzywn? w wysoko?ci 4,3 mld euro, co stanowi ekwiwalent ok. 40 proc. zysku Google za 2017 rok (12,6 mld dol.). Cho? kara wydaje si? dotkliwa, nie musi oznacza? ko?ca stosowania takich praktyk.
– ?wiat technologii bardzo szybko si? zmienia i jest problem, ?eby urz?dy na tyle szybko dzia?a?y, dopóki ten rynek jest jeszcze mo?liwy do zmiany czy naprawy. Jak ju? kto? rynek opanuje, to pomimo takich kar jest na tyle mocny i silny, ?e nadal by? mo?e b?dzie wykorzystywa? swoj? przewag? wynikaj?c? z technologii czy miejsca na rynku wobec tych s?abych – twierdzi Marek Niechcia?.
Firma Google nie po raz pierwszy star?a si? z unijnymi urz?dnikami. W zesz?ym roku Komisja skrytykowa?a wykorzystywanie przez ni? swojej dominuj?cej pozycji na rynku wyszukiwarek internetowych do promowania w?asnej porównywarki cenowej. Google uruchomi? us?ug? Froggle ju? w 2004 roku, jednak w pierwszych latach jej funkcjonowania nie przynosi?a spodziewanych zysków. W 2008 roku porównywarka trafi?a na sam? gór? wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google, a konkurencyjne strony zosta?y zepchni?te na dalsze pozycje. Za takie praktyki Google zosta?o ukarane przez KE grzywn? w wysoko?ci 2,42 mld dol.
– To jest problem dotycz?cy firm, które s? du?e na danym rynku czy w ogóle s? w pewnym sensie eko?wiatem danego rynku. One powinny uwa?a? na to, jak dzia?aj?, bo mog? narusza? prawa tych mniejszych, utrudniaj?c im wej?cie na rynek. Podobne post?powanie by?o kiedy? wobec Microsoftu – ka?dy komputer mia? zainstalowan? przegl?dark? Microsoftu, wi?c producenci innych przegl?darek musieli si? przebi?, ?eby u?ytkownik móg? je zainstalowa? – przypomina ekspert.
Niedawno pod lup? polskiego urz?du antymonopolowego znalaz?a si? Poczta Polska, któr? podejrzewa si? o wykorzystywanie swojej dominuj?cej pozycji na rynku do utrudniania pracy bezpo?redniej konkurencji. Pa?stwowe przedsi?biorstwo pocztowe ma wy??czno?? na dor?czanie m.in. przesy?ek, których waga nie przekracza 2 kg, w innych sektorach tej bran?y musi rywalizowa? z konkurencj?. Ta jednak nie ma dost?pu do tak rozbudowanej infrastruktury, jak? mo?e si? pochwali? pa?stwowy monopolista, dlatego ustalono, ?e prywatne firmy mog? korzysta? z infrastruktury Poczty Polskiej. Ale wed?ug UOKiK-u warunki tej wspó?pracy mog? ?ama? zasady uczciwej konkurencji.
Poczta Polska w zamian za udost?pnienie skrzynek domaga si? bowiem przedstawienia informacji o klientach, z którymi wspó?pracuj? niepubliczni dostawcy. Ponadto firmy zobowi?zane s? do dostarczenia minimalnej liczby paczek w danym okresie rozliczeniowym, a je?li nie wype?ni? tego wymogu, musz? si? liczy? ze znacznie wy?szymi op?atami. Takie regulacje maj? zniech?ca? do wspó?pracy z Poczt? Polsk? i mog? prowadzi? do nieuczciwego przej?cia klientów przez pa?stwowego monopolist?.
– My te? mamy polskie case’y zwi?zane z firmami, które s? dominuj?ce na jakim? fragmencie rynku, np. w sprzeda?y. Jest pytanie: na ile one wykorzystuj? swoj? pozycj?? Jest tak, ?e zabicie tych ma?ych mo?e powodowa?, ?e konkurencja nam umrze i to b?dzie ze szkod? dla wszystkich – przestrzega prezes UOKiK.
Komisja Unii Europejskiej w postanowieniu og?oszonym 18 lipca da?a Google 90 dni na zaprzestanie wykorzystywania swojej dominuj?cej pozycji na rynku mobilnym. Je?li w tym czasie nie zaprzestanie stosowania praktyk monopolistycznych, musi si? liczy? z na?o?eniem kary w wysoko?ci 5 proc. u?rednionego dziennego obrotu Alphabet, spó?ki matki Google.
W drugim kwartale 2018 roku warto?? biznesu reklamowego Google wzros?a o 24 proc., co pozwoli?o Alphabet wypracowa? przychody na poziomie 26,24 mld dol.