Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszcz?? w czerwcu br. post?powania wzgl?dem 51 przedsi?biorców, u których mog? wyst?powa? najwi?ksze zatory p?atnicze. Zostali oni wytypowani po analizie informacji dotycz?cych prawdopodobie?stwa wyst?pienia opó?nie? w pierwszym kwartale 2020 roku uzyskanych 20 maja 2020 roku z Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). W?ród wytypowanych do post?powa? podmiotów s? du?e firmy dzia?aj?ce na terenie Polski – m.in. producenci s?odyczy, sprz?tu AGD, odzie?y czy firmy logistyczne.
– Wszcz?cie post?powa? poprzedzi?a ?mudna praca analityczna. Zidentyfikowali?my obszary rynku, w których ryzyko powstawania zatorów p?atniczych jest najwi?ksze. Dzi?ki danym z KAS zbadali?my blisko milion transakcji z udzia?em prawie 100 tys. przedsi?biorców, które pozwoli?y na dalsze wyodr?bnienie 51 podmiotów, które podejrzewamy o najwi?ksze zaleg?o?ci w p?atno?ciach – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Warto wspomnie?, ?e tylko dzi?ki szerszemu, ustawowemu dost?powi do danych, UOKiK ma szans? skutecznie identyfikowa? i przeciwdzia?a? zatorom p?atniczych. Tym samym ma mo?liwo?? podj?cia interwencji na rynku zmierzaj?cej do poprawy terminowo?ci rozlicze? finansowych w transakcjach handlowych, w których wyst?puje dysproporcja w wielko?ci i sile rynkowej uczestników.
– Zgodnie z ocen? skutków regulacji do ustawy w 2020 roku planowano realizacj? 50 post?powa? antyzatorowych. Naszym celem na nadchodz?ce pó?rocze jest co najmniej potrojenie tej liczby poprzez sprawn? realizacj? procedur analitycznych w toku post?powania. Uczciwo?? i terminowo?? realizacji rozlicze? pomi?dzy kontrahentami jest podstawowym elementem zdrowej gospodarki rynkowej, rol? Urz?du jest wzmocnienie presji na nieterminowo reguluj?cych swoje zobowi?zania przedsi?biorców tak, aby swoim zachowaniem nie prowadzili do utraty p?ynno?ci u dostawców – dodaje Tomasz Chróstny.
Prowadzenie post?powa? w sprawie nadmiernego opó?niania si? ze spe?nianiem ?wiadcze? pieni??nych to nowe kompetencje Prezesa UOKiK. Prezes Urz?du mo?e interweniowa?, je?li suma zaleg?ych ?wiadcze? pieni??nych przedsi?biorcy w ci?gu 3 kolejnych miesi?cy wyniesie co najmniej 5 mln z? (od 2022 r. b?dzie to 2 mln z?). ). Dotyczy to zaleg?o?ci z faktur wystawionych po 1 stycznia 2020 r. lub wcze?niej, je?li termin p?atno?ci sta? si? wymagalny w 2020 r.
– Celem nowych przepisów i naszych dzia?a? jest poprawa p?ynno?ci finansowej polskich firm. To warunek niezb?dny dla bezpiecze?stwa przedsi?biorców i zatrudnianych przez nich pracowników. Dlatego walk? z opó?nieniami w p?atno?ciach traktuj? jako jeden z priorytetów Urz?du – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zatory p?atnicze to zjawisko polegaj?ce na znacz?cych opó?nieniach w regulowaniu odroczonych p?atno?ci za dostaw? towarów lub us?ug kontrahentom. To jeden z najwi?kszych problemów polskiej gospodarki. Przedsi?biorcy, którzy nie otrzymuj? pieni?dzy bardzo cz?sto nie s? pó?niej w stanie zap?aci? swoim kontrahentom i pracownikom, musz? równie? sami poszukiwa? finansowania zewn?trznego, ponosz?c przy tym znaczne koszty. Nieterminowe p?atno?ci i zbyt d?ugie terminy zap?aty zwi?kszaj? równie? koszty prowadzenia dzia?alno?ci gospodarczej, a w najtrudniejszych sytuacjach mog? prowadzi? do upad?o?ci lub likwidacji dotkni?tych nimi przedsi?biorców.
Co dalej?
Zweryfikowanie dokonanych analiz wymaga przeprowadzenia post?powa? administracyjnych, a tak?e zebrania i wszechstronnej oceny materia?u dowodowego. W toku post?powania podmioty maj? obowi?zek przekazywania informacji i dokumentów na ??danie Prezesa UOKiK. Dotyczy to m.in. elektronicznych ksi?g podatkowych i dowodów ksi?gowych. Oznacza to, ?e aby ustali? terminy zap?aty za faktury UOKiK mo?e zbada? dane zawarte w jednolitych plikach kontrolnych, takich jak np. JPK_WB czy JPK_KR oraz oceni? dane pochodz?ce z ró?nych innych ?róde?, w tym z przeprowadzonych kontroli.
Jaka grozi kara?
Sankcja, jaka grozi przedsi?biorcom, jest sum? jednostkowych kar za ka?d? nale?no?? nieuregulowan? lub zap?acon? po terminie. Pojedyncze kary obliczane s? wed?ug specjalnego wzoru, a ich wysoko?? zale?y przede wszystkim od wielko?ci d?ugu i czasu opó?nienia w p?atno?ci.
JKP (kara) = W? × n/365 × OU
JKP – jednostkowa kara za niespe?nione lub spe?nione po terminie ?wiadczenie pieni??ne,
W? – warto?? niespe?nionego lub spe?nionego po terminie ?wiadczenia pieni??nego,
n – wyra?ony w dniach okres, który up?yn?? od dnia wymagalno?ci niespe?nionego lub spe?nionego po terminie ?wiadczenia pieni??nego, do ostatniego dnia okresu obj?tego post?powaniem, albo do dnia jego spe?nienia je?eli ?wiadczenie pieni??ne zosta?o spe?nione w okresie obj?tym post?powaniem,
OU – odsetki ustawowe za opó?nienie w transakcjach handlowych, ustalone na dzie? wydania decyzji o na?o?eniu administracyjnej kary pieni??nej.
Przyk?ady obliczania kar dla konkretnych kwot d?ugów, a tak?e najwa?niejsze informacje o kompetencjach Prezesa UOKiK w obszarze zatorów p?atniczych mo?na znale?? na specjalnie uruchomionej stronie internetowej. Czym s? zatory, kiedy mo?e zaj?? si? nimi Prezes Urz?du, jak mo?na zg?osi?, ?e przedsi?biorca nie p?aci i kto mo?e to zrobi?? Te i wiele innych pyta? oraz odpowiedzi znajdziesz na www.zatoryplatnicze.uokik.gov.pl
Zatory w sektorze rolno-spo?ywczym
Jednocze?nie zmierza do ko?ca post?powanie wyja?niaj?ce dotycz?ce praktyk zwi?zanych z wykorzystywaniem przewagi kontraktowej przez blisko 100 najwi?kszych podmiotów z bran?y rolno-spo?ywczej. Jednym z badanych w?tków s? równie? nadmierne opó?nienia w p?atno?ciach. Post?powania zosta?y wszcz?te przed mo?liwym podj?ciem dzia?a? w oparciu o przepisy antyzatorowe, wymagaj?ce uprzednio dostarczenia danych przez Krajow? Administracj? Skarbow?. Warto wspomnie?, ?e w ci?gu kilku dni od podj?cia interwencji przez Prezesa UOKiK do rolników i dostawców trafi?o ok. 400 mln z? przeterminowanych nale?no?ci.