Prezesi stają się pesymistami?

Newsroom BrandsIT

Z 5% do 28% zwiększył się odsetek prezesów, którzy spodziewają się spowolnienia światowej gospodarki w nadchodzących miesiącach. W konsekwencji, dużo ostrożniej oceniają też perspektywy wzrostu przychodów firm, którymi kierują – wynika z najnowszej, 22. edycji badania PwC „Global CEO Survey”. Wśród wyzwań najczęściej wymienianych przez respondentów z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej na czele znajduje się dostęp do pracowników i kluczowych umiejętności.

Dawno już nie byłem świadkiem tak gwałtownej zmiany nastrojów wśród prezesów dużych międzynarodowych firm jak teraz. 28% prezesów firm spośród ponad 1300 ankietowanych przez nas co roku w ramach badania CEO Survey uważa, że globalny wzrost gospodarczy zmniejszy się w ciągu najbliższych 12 miesięcy. To rekordowy pesymistyczny skok w 22-letniej historii tego badania. W poprzednim roku jedynie 5% prezesów na świecie (a 6% w naszym regionie) było aż tak pesymistycznych. Chcąc tę statystykę zilustrować, trzeba śmiało powiedzieć, że raczej nie pyta się już dziś czy wejdziemy w okres spowolnienia gospodarczego, a częściej po prostu kiedy to nastąpi. W Europie Środkowo-Wschodniej pesymistów w tym roku jest tyle samo co na całym świecie, a zazwyczaj byliśmy bardziej pozytywnie nastawieni niż reszta świata. – powiedział Adam Krasoń, prezes PwC na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie

Jak wynika z badania, mimo znaczącego powiększenia liczby pesymistów, nadal nie stanowią oni większości. 29% respondentów w Europie Środkowo-Wschodniej (28% globalnie), oczekuje, że tempo rozwoju gospodarczego pozostanie na tym samym poziomie, a 38% (42% globalnie) widzi nawet szansę na jego poprawę.

Na całym świecie widać wyraźny spadek pewności odnośnie zwiększenia przychodów biznesu, zarówno w perspektywie najbliższych 12 miesięcy, jak i 3 lat. W Europie Środkowo-Wschodniej bardzo pewnych takiego rozwoju wypadków jest odpowiednio 37% i 26% prezesów (globalnie 35% i 36%).

Największe wyzwania dla rozwoju biznesu

W poprzedniej edycji „CEO Survey” pierwsze 3 miejsca wśród największych zagrożeń dla rozwoju biznesu wskazywanych prezesów na świecie zajmowały: przeregulowanie rynku, terroryzm i niepewność geopolityczna. W tym roku jedynie pierwsze miejsce pozostało bez zmian. Na drugim znalazła się niepewność polityczna, a na trzecim dostępność talentów i kluczowych umiejętności.

Jak wynika z badania, tylko w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest jedno, tak wyraźne zagrożenie dla biznesu, na które wskazała w tym roku rekordowa liczba 89% badanych. Chodzi o dostęp do pracowników i kluczowych umiejętności.

Ad imageAd image

Luka kompetencyjna to szczególnie dotkliwy problem, hamujący innowacyjność oraz zwiększający koszty osobowe. Wśród działań najczęściej podejmowanych przez firmy na świecie, by zapobiec temu zjawisku, jest inwestycja w przekwalifikowanie pracowników, a także współpraca z rządem i środowiskami naukowymi, w celu zmiany systemu edukacji, aby lepiej dopasować go do potrzeb biznesu. Nie rozwiązuje to jednak w pełni problemu, najbardziej widocznego właśnie w Polsce i innych krajach naszego regionu, czyli po prostu braku pracowników. – dodaje Adam Krasoń, prezes PwC na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie

Z analizy polskiego zespołu PwC wynika, że do 2025 r. w Polsce może brakować nawet 1,5 mln pracowników. Wśród propozycji zgłoszonych przez ekspertów w celu rozwiązania tego problemu znalazły się m.in. ulgi i zachęty podatkowe aktywizujące grupy pozostające poza rynkiem racy, a także uproszczenie i ujednolicenie procedur legalizacji pracy cudzoziemców w Polsce.

Jak sztuczna inteligencja zmieni świat

Aż 85% prezesów firm na świecie, którzy wzięli udział w badaniu PwC, oczekuje, że sztuczna inteligencja w ciągu pięciu lat radykalnie zmieni ich biznes, a prawie 2/3 uważa, że to wciąż nowe zjawisko będzie miało większy wpływ na gospodarkę niż wynalezienie Internetu. Podobnego zdania są także liderzy biznesowi w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak na razie, sztuczna inteligencja nie jest jeszcze powszechnie stosowana w przedsiębiorstwach. Jedynie 6% badanych twierdzi, że już wdrożyła na szeroką skalę rozwiązania AI w swoich organizacjach. 35% zamierza to zrobić w ciągu najbliższych 3 lat, a 23% nadal nie stworzyło konkretnych planów w tym zakresie.

źródło: PwC
Udostępnij
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *