Prezydent miasta w elektrycznym samochodzie… Czy samorz?dy nap?dz? rynek?

Newsroom BrandsIT
7 Min

Planowane na pocz?tek przysz?ego roku wej?cie w ?ycie ustawy o elektromobilno?ci zostaje przesuni?ta o dwa lata. Czy samorz?dy b?d? na ni? gotowe? Przyk?ady Poznania i Krakowa potwierdzaj?, ?e tak.

Burmistrz czy prezydent miasta w elektrycznym samochodzie, autobusy nap?dzane energi? elektryczn? czy tak?e pojazdy komunalne – to nie surrealistyczna wizja przysz?o?ci, a obraz polskich samorz?dów ju? za dwa lata, a by? mo?e ju? wcze?niej. Jak b?d? wygl?da? ulice polskich samorz?dów? Kiedy mo?emy spodziewa? si? na ulicach pierwszych elektrycznych urz?dowych samochodów?

Polski rynek jest trudny

Najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) potwierdzaj?, ?e pod wzgl?dem elektromobilno?ci Polska pozostaje jednym z trudniejszych rynków w Europie. W 2018 roku zaledwie 0,2 proc. aut sprzedanych w Polsce by?a nap?dzana energi? elektryczn?, podczas gdy w Wielkiej Brytanii odsetek ten stanowi? ju? 2 proc. Dysproporcja jest jeszcze bardziej widoczna, gdy przyjrzymy si? liczbie sprzedanych aut nap?dzanych energi? elektryczn? – w Polsce – 1 324, w Wielkiej Brytanii – 59 947.

Jednym z czynników, które maj? rozpocz?? zmiany i wprowadzi? wi?cej pojazdów nap?dzanych energi? elektryczn? jest ustawa o elektromobilno?ci, która bez w?tpienia odmieni polskie samorz?dy i nap?dzi rynek. Moment graniczny, od którego nowe normy mia?yby obowi?zywa? jednostki samorz?du terytorialnego zosta? w?a?nie przesuni?ty o dwa lata. Ustawa wejdzie wi?c w ?ycie 1 stycznia 2022 roku. Jakie s? jej za?o?enia?

  • 10 proc. floty urz?dniczej powinny stanowi? pojazdy nap?dzane energi? elektryczn?;
  • 10 proc. pojazdów u?ywanych do zada? komunalnych (?mieciarki, od?nie?arki p?ugi, nie dotyczy: autobusów) maj? stanowi? pojazdy zasilane energi? elektryczn? lub gazem ziemnym;

Do 2025 roku odsetek ma wzrosn?? do a? 30 proc.

Producenci od d?u?szego czasu obserwuj? wzrost zainteresowania stacjami ?adownia pojazdów zarówno w samorz?dach, czyli tak zwanym sektorze publicznym, jak i w?ród odbiorców komercyjnych i prywatnych. Niestety wiedza na temat zagadnie? zwi?zanych z ?adowaniem pojazdów w?ród klientów ko?cowych jest nadal do?? ma?a.

Przed nami du?o wspólnej pracy polegaj?cej nie tylko na zapewnieniu dost?pno?ci wysokiej jako?ci produktów, ale równie? edukowaniu konsumentów. Nale?y bowiem pami?ta?, ?e stacja ?adowania to nie tylko samo urz?dzenie, to tak?e jego poprawne zasilanie. Du?e wzrosty sprzeda?y obserwujemy g?ównie na rynkach, gdzie funkcjonuje realny system dop?at do pojazdów elektrycznych. Pami?tajmy, ?e nierzadko s? to kraje o znacznie wy?szej sile nabywczej ni? Polska. Jest tutaj na pewno pole do poprawy, a impulsem do zmian mog? si? okaza? w?a?nie inwestycje samorz?dów. Najbli?sze lata pozwol? sprawdzi? ten potencja?. Z pewno?ci? jednak nadchodz?ca ewolucja jest nieunikniona – mówi Mariusz Malinowski, specjalista Schneider Electric, firmy która na co dzie? wspó?pracuje z samorz?dami.

Kraków ju? posiada „elektryki”

Im wi?ksze miasto, tym wi?ksza skala wyzwania zwi?zana z spe?nieniem wymogów ustawy. Na jednego z pionierów w dziedzinie elektromobilno?ci wyrasta Kraków, który ju? podj?? konkretne kroki.

Gmina Miejska Kraków spe?ni wymagania na?o?one przez ustaw? o elektromobilno?ci i paliwach alternatywnych i do ko?ca bie??cego roku b?dzie posiada?a we flocie u?ytkowanych pojazdów ponad 10 proc. samochodów elektrycznych. Planowany termin rozpocz?cia dostaw samochodów elektrycznych pozyskanych w zwi?zku z wymogami ustawy to prze?om pa?dziernika i listopada. ??cznie zostanie pozyskanych 47 samochodów dla 21 jednostek i spó?ek gminnych. Pojazdy dostarczy Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., która z?o?y?a najkorzystniejsz? cenowo ofert? w post?powaniu przetargowym – informuje Joanna Korta z Wydzia?u Komunikacji Spo?ecznej Urz?du Miasta Krakowa.

Obecnie jednostki i spó?ki gminne posiadaj? 6 samochodów elektrycznych (nie wliczaj?c w to floty autobusów MPK).

Z przeprowadzonych przez urz?d analiz wynika?o, i? z uwagi na obecny stan rozwijaj?cego si? rynku pojazdów elektrycznych, najkorzystniejszym sposobem ich pozyskania b?dzie wynajem d?ugoterminowy z mo?liwo?ci? ich wykupu.

W chwili obecnej najwi?kszymi przeszkodami stoj?cymi na drodze do rozwoju ,,elektromobilno?ci komunalnej” w Polsce s? obecnie zbyt wysoki, finansowy próg dost?powy do pojazdów- szczególnie specjalistycznych, przed?u?aj?ce si? prace nad zasadami wspó?finansowania pojazdów zeroemisyjnych ze ?rodków FNT, wci?? zbyt s?abe parametry techniczne tych?e pojazdów oraz co istotne – bardzo d?ugie procedury uzyskiwania pozwole?, uzgodnie? dotycz?ce infrastruktury ?adowania pojazdów – dodaje Joanna Korta.

Jednocze?nie Krakowski Holding Komunalny S.A. zapewnia, ?e w najbli?szym czasie b?dzie analizowa? dynamicznie rozwijaj?cy si? rynek floty zeroemisyjnej pod k?tem ofert, technicznych mo?liwo?ci zabezpieczenia trwa?o?ci oraz rozwoju „serca” nap?du elektrycznego, czyli baterii montowanych w pojazdach. Wyniki powy?szych dzia?a? b?d? przes?dzaj?ce dla budowy przysz?ego modelu naszej dzia?alno?ci uwzgl?dniaj?cej wymogi ustawy (drugi próg).

Pozna? wybiera si? na zakupy

Innym samorz?dem, który ch?tnie stawia na rozwi?zania eko, maj?ce obni?y? emisj? spalin, jest Pozna?. Jak si? okazuje, podobnie jak w Krakowie, spe?nienie wymogów ustawy b?dzie jednak sporym wyzwaniem.

– D??enie do wdra?ania kierunków zapisanych w Ustawie jest dzia?aniem nieuniknionym i s?usznym z punktu widzenia zasad zrównowa?onego transportu, ochrony ?rodowiska i dzia?a? proekologicznych. Przeszkod? we wdra?aniu tych za?o?e? s? niestety wysokie koszty takich dzia?a? i trudno?ci z poda?? oraz obecn? ofert? pojazdów zeroemisyjnych wskazanych w ustawie o elektromobilno?ci i paliwach alternatywnych np. brak specjalistycznych pojazdów do zada? komunalnych – mówi Joanna ?abierek, rzecznik prasowy Prezydenta Poznania i Urz?du Miasta.

Obecnie Miasto Pozna? przygotowuje si? do zmiany aktualnej floty pojazdów tak, aby spe?nia?a wymogi Ustawy. W najbli?szym czasie powinny nast?pi? pierwsze zakupy wymaganych samochodów, natomiast intensywno?? i plany dotycz?ce spe?nienia wymogów b?d? zale?e? od najbli?szych zmian legislacyjnych opisanych powy?ej, czyli liczby i rodzaju wymaganych pojazdów, a tak?e terminów ich wprowadzenia do floty miasta, oferty rynku motoryzacyjnego na pojazdy spe?niaj?ce oczekiwania miasta i ich cen oraz mo?liwo?ci bud?etowych samorz?du.

Przyk?ad idzie z góry, ale wa?na praca u podstaw

W?adze kolejnych miast d???cych do spe?nienia wymogów stanowi? przyk?ad i wa?ny wst?p do rewolucji, jaka czeka spo?ecze?stwo, natomiast równie istotna jest praca u podstaw, któr? wykonuj? cz?sto zarz?dcy budynków, galerii czy na przyk?ad sieci placówek handlowych, montuj?c specjalne stacje ?adowania samochodów.

Nasze do?wiadczenia wynikaj?ce z ponad 25-letniej obecno?ci na rynku sprawiaj?, ?e podejmujemy si? najbardziej wymagaj?cych wyzwa?, cechuj?c si? jednocze?nie elastyczno?ci? i wdra?aniem udogodnie? dla naszych klientów. Jednym z nich jest uruchomienie stacji ?adowania samochodów elektrycznych przy naszych oddzia?ach. Wyznaczanie trendów w innowacyjno?ci, a jednocze?nie pod??anie ?cie?k? eko to jeden z istotnych aspektów naszej dzia?alno?ci – mówi Jan Sobusiak, dyrektor marketingu Enexon, sieci 32 hurtowni elektrotechnicznych, zlokalizowanych w ca?ej Polsce. Docelowo przy ka?dej z nich ma znale?? si? stacja ?adowania samochodów elektrycznych.

Udostępnij