Problemy z p?ynno?ci? M?P: Co czwarta wystawiona przez nie faktura op?acana jest po terminie

Klaudia Ciesielska
4 Min
paragon, faktura, podatki, księgowość, e-faktury

Mikrofirmy, a tak?e ma?e i ?rednie przedsi?biorstwa maj? problem z odzyskiwaniem nale?no?ci od kontrahentów. 26 proc. faktur jest p?aconych po terminie, a 6 proc. nale?no?ci w ogóle nie udaje si? odzyska?. Przedsi?biorcom brakuje wiedzy i umiej?tno?ci windykacyjnych, obawiaj? si? tak?e utraty klienta, je?li rozpoczn? starania o odzyskanie nale?no?ci. Rozwi?zaniem mo?e by? zlecenie windykacji firmie zewn?trznej, obecnie mo?liwe równie? poprzez platform? internetow?.

– Jak wynika z naszego badania, 26 proc. faktur z sektora M?P i mikrofirm jest p?aconych po terminie zap?aty – mówi W?odzimierz Szymczak, dyrektor zarz?dzaj?cy na Europ? ?rodkowo-Wschodni? w Atradius Collections. – Przedsi?biorcom z tego sektora nie udaje si? odzyska? 6 proc. nale?no?ci. Jest to wska?nik o wiele wy?szy ni? poziom dla ca?ej gospodarki, poniewa? z naszego badania – Barometru Praktyk P?atniczych – wynika, ?e we wszystkich firmach nie jest zap?aconych oko?o 1,5 proc. faktur, wi?c w przypadku M?P wska?nik ten jest du?o wy?szy.

W lipcu 2020 roku firma Atradius Collections przeprowadzi?a badanie na grupie 200 przedsi?biorców z sektora M?P i mikrofirm, pytaj?c ich o zaleg?e p?atno?ci od kontrahentów. Okaza?o si?, ?e wi?cej ni? co czwarta nale?no?? nie jest regulowana w terminie. Najwi?kszy problem mia?y firmy ?rednie, u których odsetek ten wyniós? 28 proc. W przypadku firm ma?ych by?o to 24 proc., za? firm mikro – 20 proc. Jednak to w?a?nie najmniejsze podmioty maj? najwi?ksze problemy z odzyskiwaniem zaleg?ych faktur.

– Najlepiej z odzyskiwaniem wierzytelno?ci radz? sobie firmy ?rednie, które maj? procedury b?d? pracowników, którzy wykonuj? te zadania – wskazuje W?odzimierz Szymczak. – Najs?abiej radz? sobie firmy mikro, które wed?ug naszego badania najbardziej boj? si? utraty relacji ze swoim kontrahentem, na co wskazuje 62 proc. badanych, lub nie maj? wiedzy, jak takie dzia?ania prowadzi?, na co wskazuje co czwarty badany.

Ad imageAd image

Ponad po?owa, bo 54 proc. wszystkich ankietowanych firm, podejmuje dzia?ania zmierzaj?ce do wyegzekwowania nale?no?ci za faktur? dopiero po miesi?cu lub dwóch. Kolejne 40 proc. czeka z tym od dwóch do nawet czterech miesi?cy. W przypadku mikrofirm a? 70 proc. nie podejmuje ?adnych dzia?a? maj?cych na celu odzyskanie przeterminowanych nale?no?ci. Spo?ród firm ?rednich niespe?na po?owa decyduje si? na przekazanie windykacji firmie zewn?trznej w przypadku faktur o wysokich kwotach, jeszcze mniej w przypadku kontrahentów, z którymi kontakt jest utrudniony. Tymczasem mo?e to by? skuteczne wyj?cie w sytuacji, gdy przedsi?biorca obawia si? utraty klienta. Firmy windykacyjne maj? odpowiednie procedury, by nie zaburzy? relacji klienta z jego partnerem biznesowym.

– Jak wynika z naszego badania, jedynie 5 proc. firm z sektora M?P decyduje si? na przekazanie spraw zewn?trznym firmom windykacyjnym, co w nadchodz?cych czasach, które mog? przynie?? wi?ksze trudno?ci w odzyskiwaniu nale?no?ci, mo?e pogorszy? ich p?ynno?? finansow? – wskazuje dyrektor zarz?dzaj?cy w Atradius Collections.

Korzystanie z us?ug firm windykacyjnych staje si? coraz prostsze, bo teraz ca?y proces – otrzymanie wyceny, przekazanie nieop?aconych faktur, podpisanie umowy – mo?na przeprowadzi? online.

– Coraz wi?cej firm windykacyjnych decyduje si? na uruchomienie platform, które umo?liwiaj? przedsi?biorcom sk?adanie i zarz?dzanie procesem online’owo. Atradius Collections uruchomi? platform? Agora, która umo?liwia skuteczne i sprawne przeprowadzenie procesu windykacji online – podkre?la W?odzimierz Szymczak.

Dane Atradius Collections wskazuj?, ?e w I po?owie roku w 69 proc. spraw, które wp?yn??y do firmy od polskich przedsi?biorstw, uda?o si? odzyska? nale?no?ci na drodze windykacji polubownej. To lepszy wynik ni? rok wcze?niej.

TEMATY:
Udostępnij