Wspó?czesne chmury korporacyjne wci?? si? rozwijaj?, a przedsi?biorstwa musz? rozwija? si? razem z nimi, adoptuj?c model chmury nowej generacji. Oracle zwraca uwag? na fakt, ?e pierwsza generacja chmur do udost?pniania rozwi?za? typu IaaS (infrastruktura jako us?uga) i PaaS (platforma jako us?uga) zosta?a stworzona za pomoc? technologii maj?cej kilkadziesi?t lat. Nowsze chmury drugiej generacji zaprojektowano z my?l? o obs?udze nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, Blockchain, Internet Rzeczy i analizy przeprowadzane w czasie rzeczywistym. S? te? dostosowane do zaspokajania wi?kszych potrzeb w zakresie skali, efektywno?ci i bezpiecze?stwa.
Wraz z nadej?ciem nowej dekady — przedstawiamy 5 prognoz firmy Oracle dotycz?cych kierunków zmian nowych technologii i modeli biznesowych.
Prognoza 1: 90% wszystkich wykonywanych r?cznie operacji informatycznych i zada? zwi?zanych z zarz?dzaniem danymi b?dzie przebiega?o w pe?ni automatycznie, co utoruje drog? dla nowej epoki innowacji w obszarze IT.
Cho? niektórych specjalistów ds. technologii w dalszym ci?gu poch?aniaj? rutynowe operacje, takie jak tworzenie kopii zapasowych, skalowanie, dostrajanie, monitorowanie i ochrona systemów, autonomiczne bazy danych sprawiaj?, ?e zadania te staj? si? przesz?o?ci?. Zdaniem firmy Oracle do roku 2025 90% wszystkich wykonywanych r?cznie operacji informatycznych i zada? zwi?zanych z zarz?dzaniem danymi b?dzie przebiega?o w pe?ni automatycznie. Informatycy b?d? mieli dzi?ki temu wi?cej czasu na zapoznawanie si? z najnowszymi rozwi?zaniami w obszarze sztucznej inteligencji i automatycznego uczenia — od konwersacyjnych interfejsów u?ytkownika przez Blockchain, po Internet Rzeczy.
Autonomicznie ucz?ce si? systemy mog? na przyk?ad zautomatyzowa? gromadzenie danych z wielu aplikacji i wizualizacj? milionów punktów danych. Dzi?ki prezentacji danych przedsi?biorstwa w atrakcyjnej formie graficznej u?ytkownicy biznesowi mog? ?atwiej dostrzega? trendy, wzorce i korelacje w swoich danych bez konieczno?ci studiowania kolumn raportów i arkuszy kalkulacyjnych. Chmura sprawia, ?e te zaawansowane technologie staj? si? technologiami g?ównego nurtu.
Prognoza 2: 100% aplikacji biznesowych b?dzie wyposa?one w jak?? form? sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja przekszta?ca systemy komputerowe przedsi?biorstw, zmieniaj?c sposób, w jaki firmy uzyskuj? i chroni? dane biznesowe oraz nimi zarz?dzaj?. Oracle ocenia, ?e przedsi?biorstwa szybko wdra?aj? narz?dzia sztucznej inteligencji, poniewa? dostrzegaj? tkwi?cy w niej potencja? zwi?kszenia efektywno?ci i produktywno?ci oraz obni?enia kosztów. Do 2025 r. 100% aplikacji biznesowych b?dzie wyposa?one w jak?? form? sztucznej inteligencji. Ten rozwój technologiczny wp?ynie na wszystkie dzia?y przedsi?biorstwa. Przyspieszy generowanie analiz, co pomo?e mened?erom i kadrze kierowniczej lepiej zrozumie? operacje, pracowników, rynki i klientów.
Prognoza 3: 100% ?a?cuchów dostaw b?dzie wykorzystywa? rzeczywisto?? rozszerzon? i wirtualn?, Blockchain, automatyczne uczenie i Internet Rzeczy.
Inteligentne, zautomatyzowane systemy szybko staj? si? coraz popularniejsze w wielu bran?ach i zmieniaj? modele w takich obszarach jak logistyka, produkcja czy infrastruktura. Rosn?ce oczekiwania nabywców, krótsze cykle ?ycia produktów, nowe przepisy i wahania popytu wystawiaj? tradycyjne ?a?cuchy dostaw na prób? i przyspieszaj? wdra?anie nowych technologii. Interfejsy rzeczywisto?ci wirtualnej i rozszerzonej uatrakcyjniaj? prac?, udost?pniaj?c na przyk?ad trójwymiarowy obraz, który pomaga pracownikom dzia?u produkcji w wizualizacji konfiguracji sprz?tu. Asystenty sterowane g?osem mog? wyszukiwa? informacje o produktach i sterowa? procesem produkcyjnym, a tak?e przekazywa? pochodz?ce z czujników Internetu Rzeczy informacje o aktualnym stanie procesów. Blockchain eliminuje wa?ne wyzwania w ?a?cuchach dostaw, poniewa? znacznie ogranicza fa?szerstwa i zwi?ksza przejrzysto?? oraz mo?liwo?ci ?ledzenia. Materia?y i produkty, które podró?uj? po ca?ym ?wiecie, musz? przej?? przez wielu dostawców, producentów, dystrybutorów, przewo?ników i us?ugodawców. Blockchain uwalnia globalne ?a?cuchy dostaw, opieraj?ce si? dotychczas na scentralizowanych modelach nadzoru. Stwarza zdecentralizowane, rozproszone, cyfrowe rejestry transakcji, które s? anonimowe, odporne na manipulacje i niemo?liwe do zmiany.
Prognoza 4: Automatyczne procesy biznesowe umo?liwi? bardziej spersonalizowane interakcje w kadrach, sprzeda?y i innych obszarach biznesowych.
Jak zauwa?a firma Oracle, sztuczna inteligencja i technologie autonomiczne przenikaj? do ?rodowiska pracy. Usprawniaj? przy tym rutynowe procesy biznesowe i odci??aj? specjalistów, którzy mog? dzi?ki temu skupi? si? na istotniejszych, produktywnych interakcjach z lud?mi. Automatyczne przep?ywy pracy mog? na przyk?ad zoptymalizowa? rekrutacj? przez ?ledzenie kandydatów i odpowiadanie na pro?by nowych pracowników. Niektóre dzia?y kadr korzystaj? ze sztucznej inteligencji do wskazywania najlepszych kandydatów, porównuj?c podawane przez nich kwalifikacje z ofertami pracy. Chatboty mog? komunikowa? si? z kandydatami i odpowiada? na ich pytania oraz ustala? terminy rozmów kwalifikacyjnych. Do 2025 r. 70% rekrutacji b?dzie realizowane przez sztuczn? inteligencj? i boty.
W obszarze sprzeda?y systemy sztucznej inteligencji mog? analizowa? du?e zbiory danych, aby identyfikowa? potencjalnych klientów, w przypadku których prawdopodobie?stwo zawarcia transakcji jest najwi?ksze. Systemy SI ??cz? olbrzymie ilo?ci danych dotycz?cych klientów, od wpisów w mediach spo?eczno?ciowych przez histori? interakcji z klientem po zdarzenia handlowe i serwisowe. Samoucz?ce si? funkcje sztucznej inteligencji pozwalaj? oprogramowaniu wchodzi? w interakcj? z wieloma lud?mi jednocze?nie, a przy tym dba? o spójno?? przekazu marki. Boty mog? kwalifikowa? potencjalnych klientów i generowa? dla nich ukierunkowane rekomendacje oraz ocenia? szanse. Mog? te? dostosowywa? ceny i rekomendowa? produkty na podstawie analizy koszyka rynkowego i historii przegl?dania. Do 2025 r. 80% sprzeda?y b?dzie odbywa? si? w sposób zautomatyzowany, co pozwoli przedstawicielom handlowym skupi? si? na budowaniu relacji i zaanga?owania klientów.
Prognoza 5: Internet Rzeczy i sztuczna inteligencja zwi?ksz? poziom zaawansowania cyberataków, a ryzyko wewn?trznych narusze? ochrony danych b?dzie ros?o.
Technologie wykorzystuj?ce automatyczne uczenie s? bardzo przydatne dla dzia?alno?ci przedsi?biorstw, mog? sta? si? jednak tak?e pot??nym zagro?eniem. Cyberprzest?pcy tworz? zautomatyzowane systemy, aby w?amywa? si? do sieci korporacyjnych i wykrada? dane obj?te szczególn? ochron?. Sztuczna inteligencja i Internet Rzeczy b?d? wkrótce powszednimi narz?dziami w ich arsenale. Warto doda?, ?e systemy przechowuj? coraz wi?cej danych osobowych, staj? si? wi?c dla hakerów nowymi celami. Jak wynika z bada? firmy Forrester, zw?aszcza szybkie wdra?anie Internetu Rzeczy powi?ksza front podatno?ci na cyberataki — urz?dzenia cz?sto s? wyposa?one jedynie w podstawowe mechanizmy zabezpiecze?, staj? si? wi?c dla firm nowym ?ród?em ryzyka. Mo?liwo?ci przest?pców zwi?ksza te? fakt, ?e coraz wi?cej przedsi?biorstw i u?ytkowników indywidualnych korzysta z pami?ci masowej w chmurze.
Wed?ug prognoz firmy Oracle do 2025 r. 80% cyberataków b?dzie mia?o swoje ?ród?o wewn?trz przedsi?biorstwa. B??dy w konfiguracji zabezpiecze? mog? wyst?pi? w ka?dej warstwie technologii, od us?ug sieciowych po baz? danych. Cyberprzest?pcy cz?sto wykorzystuj? te luki w zabezpieczeniach do w?amywania si? do systemów informatycznych. W wielu przypadkach uaktualnienia i poprawki zabezpiecze? s? instalowane zbyt pó?no, co otwiera przed przest?pcami ?atw? drog? do ataku za po?rednictwem znanych luk. Brak automatyzacji wprowadza tak?e du?e ryzyko wyst?pienia b??dów ludzkich.
Zautomatyzowane cyber-zabezpieczenia potrafi? natomiast szybko wykrywa? b??dy w konfiguracji i zapewnia? ci?g?? ochron?. Najbardziej niezawodnym sposobem na walk? z tymi rosn?cymi zagro?eniami jest wi?c stosowanie technologii autonomicznych, które potrafi? automatycznie wprowadza? uaktualnienia i poprawki oraz weryfikowa? integralno?? systemów przez 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dob?.