Programy inwestycji publicznych b?d? najwa?niejsze w walce z kryzysem

Klaudia Ciesielska
5 Min

Inwestycje publiczne s? najlepsz? recept? na gospodarcze spowolnienie. – Bran?a budowlana stanowi 10 proc. PKB Polski, bez niej nie odbudujemy wzrostu i nie wrócimy do normalnego funkcjonowania pa?stwa – ocenia Artur Popko, wiceprezes Budimeksu. Pandemia wstrzyma?a cz??? inwestycji, zw?aszcza tych, które wymaga?y ?cis?ej wspó?pracy z zagranicznymi podwykonawcami. Wi?kszo?? jest jednak realizowanych terminowo. W przypadku Budimeksu 80 proc. kontraktów jest oddawanych przed czasem.

Kryzys zwi?zany z koronawirusem sprawi?, ?e niemal wszystkie kraje borykaj? si? z problemami gospodarczymi. W Polsce wed?ug szacunków rz?du PKB ma si? zmniejszy? o 4,6 proc. Remedium na spowolnienie b?d? inwestycje publiczne, o czym podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach mówi? te? Mateusz Morawiecki.

– Szczególnie wa?ne jest uruchomienie wielkich programów inwestycji publicznych i zach?canie przedsi?biorców do inwestowania – podkre?la? premier.

– Ka?da inwestycja, któr? realizuje pa?stwo, bardzo mocno wspiera gospodark?. Bez bran?y budowlanej, która stanowi 10 proc. PKB Polski, nie odbudujemy swojego wzrostu. Ona daje mo?liwo?? pracy polskim pracownikom, producentom i dostawcom, bo 90 proc. materia?ów pochodzi od polskich firmprzekonuje podczas EKG Katowice Artur Popko, wiceprezes Budimeksu. To wszystko powoduje, ?e 70 proc. ?rodków, które zainwestuje pa?stwo, wraca z powrotem w formie podatków, ZUS-u czy innych nale?no?ci.

Raport Polskiego Zwi?zku Pracodawców Budownictwa wskazuje, ?e pandemia uderzy?a w ten sektor znacznie mniej dotkliwie ni? w inne bran?e, przede wszystkim dzi?ki temu, ?e nie by?o odgórnej decyzji o wstrzymaniu robót w czasie lockdownu, jak to mia?o miejsce w Austrii czy Belgii. Du?e firmy wykonawcze kontynuuj? prace budowlane w nowym re?imie sanitarnym z wydajno?ci? ok. 5–20 proc. ni?sz? ni? przed pandemi?, a kondycja finansowa sektora jest stabilna.

W czerwcowym badaniu BIG InfoMonitor firmy budowlane by?y najbardziej optymistycznie nastawione do przysz?o?ci spo?ród pi?ciu badanych bran? (transport, przemys?, handel i us?ugi). PZPB wskazuje, ?e optymizmem napawaj? zapowiedzi o utrzymaniu wysokich nak?adów na inwestycje publiczne, g?ównie w segmencie drogowym, kolejowym, energetycznym i hydrotechnicznym. Bran?a spodziewa si?, ?e wype?ni to luk? po nieuniknionym spadku inwestycji prywatnych i samorz?dowych. Z drugiej strony wskazuje, ?e kumulacja projektów publicznych zaostrzy konkurencj? mi?dzy firmami, a to rodzi ryzyko spadku rentowno?ci ma?ych i ?rednich firm.

Wi?kszo?? przedsi?biorców z bran?y zabezpiecza si? te? na wypadek drugiej fali pandemii i ewentualnego lockdownu.

– Podejmujemy ?rodki zaradcze zwi?zane ze wspó?prac? z zamawiaj?cymi, zastanawiamy si?, jak mo?na prowadzi? prace zdalnie czy realizowa? je tak, ?eby nie wstrzyma? prac na budowie. Dla ka?dej firmy wstrzymanie prac to jest ogromna strata. Grupa Budimex zatrudnia 7,5 tys. pracowników, co oznacza miesi?cznie 70 mln z? kosztów. Robimy wszystko, co mo?liwe, ?eby nie wstrzyma? prac na budowie, ?eby nie nast?pi? lockdown w drugiej cz??ci roku – t?umaczy Artur Popko. – Podpisujemy te? umowy z wieloma o?rodkami medycznymi na wykonywanie testów w?ród pracowników.

Pandemia koronawirusa mia?a wp?yw na wyniki Grupy Budimex w pierwszej po?owie 2020 roku, szczególnie w segmencie budowlanym. Firma oszacowa?a je na 36 mln z?, na co sk?adaj? si? koszty zwi?zane z wyd?u?eniem czasu realizacji kilku projektów oraz dostosowania przestrzeni pracy do nowych warunków i zakupu ?rodków ochrony osobistej. Jak wskazuje Popko, firma realizuje obecnie jednocze?nie 300 inwestycji, a 80 proc. kontraktów jest oddawanych przed terminem.

Pomimo ogranicze? wynikaj?cych ze stanu epidemii firma zachowa?a jednak ci?g?o?? dzia?ania we wszystkich segmentach operacyjnych. W segmencie budowlanym od pocz?tku roku Budimex podpisa? kontrakty o warto?ci 3,8 mld z?, dzi?ki czemu portfel zamówie? na koniec czerwca wzrós? do 11,6 mld z?.

– Nasze inwestycje mo?na podzieli? na infrastrukturalne, tzw. liniowe, realizowane w okresach dwuletnich, i inwestycje energetyczne, przemys?owe, które faktycznie zosta?y dotkni?te problemem pandemii. Bardzo wiele urz?dze? i materia?ów do nich dowo?onych jest spoza granic Polski – dostawy s? z Japonii, W?och czy Niemiec, wi?c pandemia mia?a du?y wp?yw na realizacj? tych kontraktów – t?umaczy wiceprezes Budimeksu.

Ten problem dotkn?? m.in. Elektrowni? Turów budowan? w konsorcjum z Mitsubishi Hitachi Power System oraz Tecnicas Reunidas.

– Niektóre urz?dzenia doje?d?a?y z pó?rocznym opó?nieniem. Do dzisiaj odczuwamy te problemy z uwagi na to, ?e przy zamkni?tych granicach i utrudnionym transporcie w ruchu lotniczym cz??? inwestorów czy dostawców w ogóle nie mo?e dojecha? na teren Polski. To bardzo mocno i istotnie wp?ywa na realizacj? tej inwestycji – przekonuje przedstawiciel Budimeksu.

W lipcu firma podpisa?a kontrakt na przebudow? stacji Warszawa Zachodnia o warto?ci 1,8 mld z?. Oprócz tego w poczekalni znajduj? si? kontrakty o warto?ci ponad 1,5 mld z?. Wyzwaniem w najbli?szych kwarta?ach b?dzie pozyskanie kontraktów w cz??ci kubaturowej, gdzie wida? ograniczenie nowych inwestycji prywatnych oraz cz??ciowe wstrzymanie planowanych inwestycji publicznych.

– To, na czym mocno chcieliby?my si? skupi? w najbli?szych dwóch latach, to hydrotechnika i linie kolejowe. To s? dwie odnogi, które bardzo mocno absorbuj? nasze inwestycje – zapowiada Artur Popko.

Udostępnij
Redaktor Brandsit