Projekty IoT s? mniej efektywne bez wsparcia AI

Newsroom BrandsIT
3 Min
IoT, internet rzeczy

Najnowsze badanie SAS przeprowadzone w?ród liderów biznesu pokazuje, ?e stopie? zaawansowania projektów z zakresu sztucznej inteligencji ma najwi?kszy wp?yw na to, czy organizacja wykorzystuje pe?ni? potencja?u Internetu rzeczy. 90% respondentów przyzna?o, ?e dzi?ki AI (Articficial Intelligence) wyniki inicjatyw IoT (Internet of Things) przekroczy?y ich oczekiwania. Badanie wykaza?o równie?, ?e przedsi?biorstwa korzystaj?ce z IoT i AI maj? dwucyfrow? przewag? nad konkurencj? korzystaj?c? wy??cznie z rozwi?za? Internetu rzeczy. Ró?nice mi?dzy firmami s? mierzone za pomoc? ro?nych wska?ników biznesowych, takich jak: produktywno?? zespo?u, poziom innowacji czy koszty operacyjne.

Wyniki badania SAS pokazuj?, ?e najbardziej owocne projekty IoT to de facto inicjatywy AIoT, rozumiane jako procesy decyzyjne wspomagane przez technologie z zakresu sztucznej inteligencji i Internetu rzeczy. Do technologii AI zaliczamy: deep learning, uczenie maszynowe, przetwarzanie j?zyka naturalnego, rozpoznawanie g?osu oraz analiz? obrazu.

Liderzy biznesu oczekuj? wzrostu przychodów z AIoT

W badaniu przeprowadzonym przez IDC pod patronatem firm SAS, Deloitte i Intel wzi??o udzia? 450 liderów biznesu z ca?ego ?wiata, którzy opowiedzieli o tym, w jaki sposób wykorzystuj? technologi? IoT i AI. G?ówne wnioski z badania:

  • 79% liderów rynku podejmuje decyzje zwi?zane z projektami IoT, a 92% z nich twierdzi, ?e dzi?ki AIoT osi?gane rezultaty s? lepsze ni? zak?adano.
  • 68% firm polega na danych pochodz?cych z urz?dze? IoT, przygotowuj?c zestawienie codziennych dzia?a? w arkuszach firmowych lub innych rozwi?zaniach niebazuj?cych na AI. Tylko 12% respondentów wykorzystuje IoT w procesie planowania. Jednak gdy dodatkowo wdro?? AI, liczba podmiotów wykorzystuj?cych dane w procesie planowania wzrasta do 31%.
  • 34% uczestników badania stwierdzi?o, ?e wzrost przychodu jest ich g?ównym celem w projektach z zakresu AIoT. Inne cele to: rozwój innowacji (17,5%), mo?liwo?? oferowania klientom nowych us?ug cyfrowych (14,3%) oraz obni?enie kosztów operacyjnych (11,1%).

Firmy, które zbudowa?y kompetencje AIoT odnotowuj? lepsze wyniki w najwa?niejszych projektach, w??czaj?c w to: mo?liwo?? przy?pieszenia procesów, wprowadzanie nowych us?ug cyfrowych, zwi?kszenie produktywno?ci pracowników oraz obni?enie kosztów. Przyk?adowo, firmy które wykorzystuj? dane IoT do usprawnienia procesów, lecz nie stosuj? AI, odnios?y zamierzony skutek w 32% przypadków, podczas gdy firmy stosuj?ce sztuczn? inteligencj? odnios?y sukces w 53% przypadków.

Sztuczna inteligencja stanowi naturalny element ?rodowiska internetu rzeczy, w którym urz?dzenia gromadz? lub generuj? dane. AI pomaga amortyzowa? wa?ne procesy decyzyjne oraz dzia?ania oparte o dane. Dzi? wi?kszo?? organizacji wykorzystuj?cych IoT znajduje si? w pierwszej fazie rozwoju tych projektów. Mog? one zauwa?y? pewne prawid?owo?ci dzi?ki danym pochodz?cym z urz?dze? Internetu rzeczy, ale nie s? w stanie ich zweryfikowa?, wykorzysta? w fazie produkcyjnej czy prze?o?y? tego na wzrost produktywno?ci. Te kolejne kroki wymagaj? wdro?enia AI.

Ad imageAd image

Dzi?ki po??czeniu IoT i AI biznes jest w stanie rozwi?zywa? bardziej z?o?one problemy, ni? jedynie sprawdzenie, czy dane urz?dzenie dzia?a. Firmy mog? np. w handlu i produkcji okre?li? zapotrzebowanie i zaplanowa? zatowarowanie lub oceni? jako?? produktów, a w ochronie zdrowia zbada? stopie? rozprzestrzenienia choroby w ramach placówki medycznej.

Udostępnij