Prowadzenie biznesu w Polsce – to skomplikowane

Newsroom BrandsIT
4 Min

Polska wci?? uwa?ana jest przez przedsi?biorców za trudne miejsce do prowadzenia biznesu. Pod wzgl?dem zawi?o?ci procedur i kosztów zajmujemy 21. miejsce w?ród 76 pa?stw ?wiata – wynika z raportu TMF Group. W Europie trafili?my na 10. pozycj? w rankingu 30 pa?stw. Trudniej prowadzi? biznes jest m.in. w Niemczech, Grecji, we Francji czy na S?owacji, za to ?atwiejsze ?ycie przedsi?biorcy maj? m.in. w Holandii, Danii, Rosji, Bu?garii czy na W?grzech.

Najwa?niejszymi elementami przy prowadzeniu biznesu s? koszty prowadzenia dzia?alno?ci, a tak?e przejrzyste i klarowne procedury, które wspieraj? rozwój biznesu, a przynajmniej mu nie przeszkadzaj? – mówi Dagmara Witt-Kuczy?ska, dyrektor operacyjna TMF Group. – Dla przedsi?biorców najwa?niejsze jest, aby móc si? skupi? na podstawowej dzia?alno?ci gospodarczej i operacyjnej swojego przedsi?biorstwa, a nie na konieczno?ci wype?nienia bardzo skomplikowanych i ?mudnych oraz czasoch?onnych procedur.

Polska w Europie znalaz?a si? na 10. miejscu pod wzgl?dem trudno?ci, co oznacza, ?e w 20 krajach Starego Kontynentu biznes prowadzi si? znacznie ?atwiej. To brytyjskie wyspy Jersey i Guernsey, ale te? Dania, Holandia, Bu?garia czy W?gry. Z wi?kszymi formalno?ciami musz? si? mierzy? natomiast biznesmeni w Grecji, na S?owacji, w Niemczech, Francji, na Ukrainie, w Portugalii i Hiszpanii.

W zestawieniu globalnym Global Business Complexity Index, w którym uwzgl?dniono 76 krajów, Polsce te? przypad?o miejsce bli?ej ko?ca rankingu: 21. pod wzgl?dem trudno?ci i 56. w?ród krajów naj?yczliwszych biznesowi.

Dwa najwa?niejsze aspekty, które powoduj?, ?e w Polsce trudno jest prowadzi? biznes, to przede wszystkim skomplikowane procedury, a tak?e bardzo cz?sto zmieniaj?ce si? ?rodowisko legislacyjne – wyja?nia Dagmara Witt-Kuczy?ska. – Najwi?kszym wyzwaniem dla firm, które chc? prowadzi? dzia?alno?? w Polsce, jest przede wszystkim formalizm urz?dów. Niestety, wielokrotnie w urz?dach nale?y przedstawi? orygina? jakiego? dokumentu b?d? te? osobi?cie stawi? si? w urz?dzie. Natomiast w innych jurysdykcjach wystarczy przes?a? ten dokument w formie skanu czy faksu, a rejestracja nast?puje przez portal internetowy.

Na ?wiecie najpro?ciej odnale?? si? w biznesowej rzeczywisto?ci Kajmanów, Curaçao, wyspy Jersey i Tajlandii. Zaraz za nimi znalaz?y si? Paragwaj i Izrael. Poza Szwajcari?, Holandi? i Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi wysoko plasuj? si? tak?e Stany Zjednoczone, Australia i Nowa Zelandia. W?ród najbardziej wymagaj?cych rynków – poza Grecj? – znalaz?y si? tak?e Indonezja, Brazylia i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Przyk?adem utrudnie? ju? na starcie mo?e by? to, ?e wszystkie dokumenty korporacyjne firmy, która chce rozpocz?? dzia?alno?? w Polsce, musz? by? wype?nione w j?zyku polskim. Poza tym problemem jest tak?e d?ugi czas za?o?enia firmy w przypadku podmiotów, których spó?ki-matki maj? siedzib? poza Polsk?.

Proces zak?adania spó?ki dla inwestora zagranicznego jest istotny, natomiast nie jest to rzecz najwa?niejsza. Bierze si? pod uwag? równie? wiele innych aspektów – podkre?la przedstawicielka TMF Group. – Obecnie na rynku polskim dzia?a wiele podmiotów, które ju? oferuj? gotowe spó?ki, wi?c ten proces jest istotnie uproszczony. Mo?na oczywi?cie równie? za?o?y? spó?k? przez internet, natomiast wi??e si? to z wieloma uproszczeniami, m.in. tym, ?e trzeba zaakceptowa? wzorzec umowy spó?ki, nie mo?na go dostosowywa? do w?asnych wymaga?. Je?li chodzi o kraje, gdzie jest to prostszy proces, to s? to m.in. Anglia i Czechy, a tak naprawd? ka?dy kraj ma swoje mocne i s?abe strony w tym procesie.

Autorzy raportu brali pod uwag? ró?ne aspekty prowadzenia dzia?alno?ci, nie tylko jej zainicjowanie, lecz tak?e przepisy, regulacje i kary, ksi?gowo?? i opodatkowanie oraz Kodeks pracy, w tym zasady dotycz?ce zatrudniania, zwalniania i wynagradzania pracowników.

Inny przyk?ad: w ostatnim czasie zmieni?y si? mocno przepisy dotycz?ce sk?adania sprawozda? finansowych, które musz? by? sk?adane w formie elektronicznej, natomiast cz?onkowie zarz?du musz? mie? podpisy elektroniczne. To bardzo istotnie skomplikowa?o proces – mówi Dagmara Witt-Kuczy?ska.

Udostępnij