Za?o?ony pod koniec 2021 roku, przez ukrai?ski zespó? horos.ai, ScanWare tworzy innowacje w zakresie logistyki magazynowej dla biznesu z wykorzystaniem skanuj?cych dronów magazynowych, wizji komputerowej i uczenia maszynowego. Drony magazynowe skanuj? palety i produkty w magazynach, gromadz? dane, a nast?pnie sie? neuronowa analizuje zebrane informacje. Rozmawiamy z Kateryn? Domchenko - wspó?za?o?ycielk? i COO horos.ai.
Jakie s? przewagi projektu nad którym pracuje zespó? horos.ai?
Atutem ScanWare jest autonomiczne oprogramowanie, które umo?liwia kompaktowym dronom i robotom samodzielne prowadzenie. Wykorzystywana technologia sk?ada si? z wielu zaawansowanych komponentów, które u?atwiaj? autonomiczne dzia?anie w nieznanych, dynamicznych ?rodowiskach.
Do kogo adresujecie Wasz? ofert??
Orientacja w przestrzeni umo?liwia dronowi obserwacj? otoczenia za pomoc? czujników, a tak?e przetwarzanie zebranych danych oraz ich rozumienie. Rozwi?zanie zespo?u horos.ai ?wietnie spe?nia zatem potrzeby ?rednich i du?ych firm posiadaj?cych magazyny i operuj?cych w segmentach e-commerce, retail, FMCG, a tak?e operatorów 3PL (outsourcing logistyki).
Jak rosyjska inwazja wp?yn??a na biznes horos.ai?
Zaczn? od tego, ?e pilota?owo Ukraina okaza?a si? ?wietnym rynkiem. W lutym, po pierwszym udanym locie komercyjnym, ambitnie snuli?my dalekosi??ne plany, zach?ceni zainteresowaniem du?ych ukrai?skich detalistów. Jednak rosyjska inwazja zweryfikowa?a wcze?niejsze za?o?enia i musieli?my dostosowa? dzia?anie do rzeczywistych warunków. Rosja rozpocz??a wojn? z Ukrain? ju? w 2014 roku i wiedzieli?my, ?e zbli?a si? wielka wojna. Przez ca?y ten czas nasz zespó? dzia?a? w Ukrainie, g?ównie w Kijowie.
Ponowne otwarcie wydawa?o si? w?a?ciwym posuni?ciem, poniewa? musieli?my wspiera? zespó? i inspirowa? inne firmy do powrotu do biznesu. Kluczowe sta?o si?, przekonanie potencjalnych partnerów zagranicznych, ?e nie trzeba si? obawia? ukrai?skich firm. Obecnie cz??? klientów zdecydowa?a si? na budow? magazynów za granic? i ograniczenie dzia?alno?ci operacyjnej w Ukrainie, cz??? odbudowuje swoj? infrastruktur?, tylko w regionie kijowskim zniszczeniu uleg?o 400 tys. mkw. magazynów.
Co si? zmieni?o Pani zdaniem w?ród ukrai?skich przedsi?biorców, gdy nic ju? nie jest “business as usual”?
Prac? w warunkach ci?g?ego stresu trudno nazwa? sprzyjaj?c?, ale wszyscy rozumiemy z?o?ono?? sytuacji. Staramy si? zrobi? to, co mo?liwe dla zwyci?stwa naszego kraju, a wolontariat na rzecz naszej armii rozpocz?li?my jeszcze w 2014 roku. Cho? pozyskiwanie nowych klientów jest trudniejsze, poniewa? wiele firm boryka si? z niepewno?ci?, jednak w lipcu uda?o nam si? zrealizowa? kolejny komercyjny projekt. Obecnie analizujemy opcje wej?cia na rynki zagraniczne, g?ównie w Europie.
Co obecnie sprawia najwi?ksz? trudno?? w prowadzeniu firmy i co mog?oby wam w tym pomóc?
Nie produkujemy w?asnego sprz?tu, ale wci?? go potrzebujemy, co stwarza pewne trudno?ci, np. z dost?pem do cz??ci zamiennych i komponentów. Z codziennych potrzeb asortyment w lokalnych sklepach nie zawsze mo?e zaspokoi? bie??ce potrzeby, a dostawa z zagranicy wi??e si? z wyzwaniami logistycznymi i zajmuje wi?cej czasu ni? dotychczas. Wcze?niej planowali?my zebra? fundusze na nasz startup na wiosn?. Oczywi?cie po inwazji finansowanie ukrai?skich projektów na pe?n? skal? niemal ca?kowicie usta?o.
Widzimy pewne pozytywne trendy, ?e sytuacja mo?e ulec zmianie w nied?ugim czasie, wi?c planujemy rozpocz?? zbieranie funduszy jesieni?. Szukamy partnerów (inwestorów-anio?ów, funduszy VC wczesnego etapu), którzy s? gotowi nas wesprze? w obecnej sytuacji.
Drugie wyzwanie, które przed nami stoi – badania na rynkach zagranicznych. Szukamy przedstawicieli detalistów, producentów lub operatorów 3PL z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, W?och i Hiszpanii, aby zrozumie?, jakie istniej?ce przypadki u?ycia naszego produktu mo?emy u nich zastosowa? lub odkry? nowe.
Co wam daje nadziej? na lepsze jutro?
Si?y Zbrojne Ukrainy i genera? Valeriy Zaluzhny. Nasza armia dokona?a czego? absolutnie niemo?liwego. Dla nas to oni s? prawdziwymi super bohaterami. Tak?e wsparcie innych krajów, ich rz?dów, organizacji, przedsi?biorstw i ludzi. “Przyjaciel w potrzebie jest prawdziwym przyjacielem” – mieli?my okazj? sprawdzi? to powiedzenie na w?asnej skórze. Wszyscy przewiduj? wielkie odrodzenie dla Ukrainy. Chcemy si? do niego przyczyni? jako firma, która wyznacza trendy.